قراردادن بلندگو‌ها در زیر آب می‌تواند به احیای صخره‌های مرجانی کمک نماید - تکفارس 
قراردادن بلندگو‌ها در زیر آب می‌تواند به احیای صخره‌های مرجانی کمک نماید - تکفارس 

قراردادن بلندگو‌ها در زیر آب می‌تواند به احیای صخره‌های مرجانی کمک نماید

مسلم رفیعی
۹ آذر ۱۳۹۸ - 11:51
قراردادن بلندگو‌ها در زیر آب می‌تواند به احیای صخره‌های مرجانی کمک نماید - تکفارس 

دیوار بزرگ مرجانی استرالیا از اثرات گرم شدن آب، صید بی‌رویه و آلودگی رنج می‌برد. دانشمندان ممکن است که یک ابزار جدید کشف کرده باشند تا به تلاش‌های بازسازی صخره‌های مرجانی کمک نماید. این وسیله اصوات خوش‌آهنگ طبیعت را در زیر امواج دریا ساطع می‌کند.

دانشمندان می‌دانند که سکوت صخره‌های مرجانی آسیب‌دیده، ماهی‌ها را دور نگه می‌دارد. ماهی‌ها بخش کلیدی اکوسیستم این صخره‌ها هستند. گروهی از محققان به رهبری زیست‌شناسان دریایی در دانشگاه اکستر انگلستان در تلاشی برای جذب ماهی‌های جوان، بلندگوهایی را در مناطقی که مرجان‌ها ضعیف شده بودند، قرار داده تا صدای تپه‌های مرجانی سالم را پخش نمایند. این آزمایش‌ها ادامه یافت. دانشگاه اکستر در روز جمعه اظهار داشت:

این مطالعه نشان داد که پخش صدای صخره‌های دریایی سالم، تعداد کل ماهی‌ها را به دو برابر و همچنین تعداد گونه‌های موجود در زیستگاه‌های مورد آزمایش را تا ۵۰ درصد افزایش داده‌ است.

استیو سیمپسون (Steve Simpson)؛ زیست‌شناس دریایی دانشگاه اکستر و یکی از نویسندگان مقاله‌ای که روز جمعه در نشریه ارتباطات طبیعت منتشر شد، گفت:

صخره‌های مرجانی سالم به‌طور قابل‌توجهی پر سروصدا هستند. صدای ماهی‌ها و میگوها باهم ترکیب‌شده تا یک منظره صوتی زیستی خیره‌کننده را ایجاد نمایند.

این آزمایش شش هفته‌ای به دانشمندان یک روش امکان‌پذیرتر در مبارزه مداوم برای حفاظت و بازسازی صخره‌های مرجانی سراسر جهان، ارائه می‌دهد. محققان دیگر در حال تحقیق در مورد هر چیزی، از صخره‌های مرجانی چاپی سه‌بعدی گرفته تا مرجان‌های ترکیبی پرورش‌یافته هستند، تا چیزی را ایجاد نمایند که قادر به تحمل آب‌وهوای متغیر زیر آب باشد.

این آزمایش صوتی ممکن است به‌طور بالقوه با احیای زیستگاه‌ها و تلاش‌های حفاظتی برای کمک به سرعت بازیابی آن‌ها ترکیب شود. این اقدام یک تلاش گسترده‌ برای حفظ صخره‌های مرجانی بزرگ استرالیا است. حداقل این تلاش اکنون یک موسیقی متن دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.