بازگشت اینترنت جهانی به ایران؛ اتصال تدریجی اینترنت بین‌الملل - تکفارس 
بازگشت اینترنت جهانی به ایران؛ اتصال تدریجی اینترنت بین‌الملل - تکفارس 

بازگشت اینترنت جهانی به ایران؛ اتصال تدریجی اینترنت بین‌الملل

مهرداد میرشاهی
۳ آذر ۱۳۹۸ - 23:12
بازگشت اینترنت جهانی به ایران؛ اتصال تدریجی اینترنت بین‌الملل - تکفارس 

از آغاز هفته گذشته، شاهد روزهای پر تب و تابی برای مردم ایران بودیم که صدماتی جبران‌ناپذیر و هنگفتی را به کشور وارد کرد. در پی افزایش قیمت بنزین و گرانی آن، اقشار کم‌درآمد و منتقدین دولت و تصمیم‌هایش در برخی شهرهای ایران دست به اعتراض زدند و در ادامه شاهد ایجاد درگیری‌ها و به آتش کشیده شدن برخی اموال عمومی و خصوصی از سوی عده‌ای و منحرف شدن مطالبات و اعتراضات مردم بودیم.

به همین جهت، شورای امنیت ملی کشور تصمیم گرفت تا برای خواباندن این قائله و عدم سازماندهی اغتشاشات و ارتباط لیدرهای این درگیری‌ها، اینترنت را برای مدتی قطع کند. البته در طول این چند روز، اینترنت داخلی یا همان ملی وصل بود و شاهد آنلاین بودن سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که اطلاعاتشان برروی سرورهای داخلی پیاده شده بودیم اما دسترسی به اینترنت بین‌الملل و سرویس‌های جهانی نظیر گوگل، مایکروسافت، فیسبوک و… کاملاً قطع بود و فعالیت‌ سرویس‌های داخلی نیز با مشکلات متعددی همراه شده بود.

این تصمیم اگرچه با هدف حفظ امنیت و برقراری نظم و جلوگیری از وارد شدن خسارات به اموال عمومی، نظام جمهوری اسلامی ایران و کشور گرفته شد، اما صدمات و مشکلات متعددی برای بسیاری از سایت‌ها، شرکت‌ها و کسب و کارهای نوپا پدید آورد که ضرری به مراتب بیشتر و جبران‌ناپذیر را وارد کرده است که برطرف شدن آن‌ها به این زودی‌ها میسر نخواهد بود. فعالیت بسیاری از کسب‌ و کارها مختل شد، دانشجویان و پژوهشگران دیگر امکان دسترسی به اطلاعات، مقالات و علم روز را نداشتند و امکان تماس و ارتباط به صورت آنلاین نیز مهیا نبود. عدم اعتماد مردم به سرویس‌ها و افزایش نگرانی سرمایه‌گذارها برروی کسب و کارهای نوپای مبتنی بر اینترنت، تنها بخشی از خسارات غیرمالی این تصمیم و قطعی اینترنت به صورت مقطعی بودند. اینک اما، با خوابیدن این ناآرامی‌ها، اینترنت بین‌الملل از دو سه روز گذشته به تدریج در حال وصل شدن است.

ابتدا دسترسی شرکت‌ها و سازمان‌ها دوباره متصل شد و سپس اینترنت خانگی یا ADSL در برخی شهرهای ایران نیز دوباره وصل شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که دسترسی اینترنت خانگی یا ADSL به اینترنت بین‌الملل تقریباً در اکثر استان‌ها و شهرهای ایران وصل شده و از امروز، شاهد اتصال مجدد اینترنت همراه در برخی شهرهای کشور هستیم.

اپراتورهای موبایل تا این لحظه از اتصال اینترنت همراه در استان‌هایی نظیر خراسان جنوبی، گلستان، سمنان و یزد و چهارمحال بختیاری، همدان، اردبیل،‌ زنجان و ایلام خبر داده‌اند و طبق گفته‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اتصال دیگر استان‌ها و شهرها نیز منتظر دستور مستقیم وزیر کشور است و بلافاصله پس از ارسال ابلاغیه، اینترنت در همه نقاط کشور دوباره به اینترنت بین‌الملل متصل خواهد شد.

لازم به ذکر است که پیرو این اختلال اینترنت، در این مدت، کادر فنی و نویسندگان تیم گیمفا و به طور مشخص سایت تکفارس نیز از اتصال به اینترنت جهانی دور مانده و امکان اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار دنیای تکنولوژی و فناوری اطلاعات مهیا نبوده است. طبیعی‌ست که با پایداری مجدد اینترنت و دسترسی به منابع خارجی، شاهد از سرگیری فعالیت‌های سایت خواهیم بود و برنامه‌های ویدئویی که برای انتشار در هفته گذشته زمان‌بندی شده بودند نیز در دسترس شما عزیزان قرار خواهد گرفت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • AXEL STONE گفت:

    بخدا با این کارا این دیگه (شورای امنیت ملی کشور) نیست شورای صهیونیسمه اخه ما مردم ایران خسته شدیم از این بی نتی کلی مهمات زندگی از دست دادیم! دشمن با این نت کار نمیکنه با VPS کار میکنه این فقط ماییم که داریم بد میبینیم فقط مردم خودمون رو داریم ناراحت میکنیم از دست خودمون! بله شاید ۲دو روز ۳سه ۴چهار روز قطع میشه اما نه ۱۰ روز!
    (با این کار مزخرفتون فقط ملت بدخاهان رو خوشنود میکنید که هیچ برای ماها ایرانگراها شاخشون میکنید)
    این اصلا کار درستی نیست راهش اصلا این نیست ما خیلی نیاز داریم یعنی نیاز های زیادی داریم تا شما بیایید و نت رو قطع کنید هنوز در حدی نیستیم که عشقی بیایید و اینترنت رو بر ما مردم ایران قطع کنید!. –الیاس سعیدی ساکن اهواز خوزستان–