گوگل پیکسل ۴ بدترین گوشی از نظر ارزش خرید در سال ۲۰۱۹ - تکفارس 
گوگل پیکسل ۴ بدترین گوشی از نظر ارزش خرید در سال ۲۰۱۹ - تکفارس 

گوگل پیکسل ۴ بدترین گوشی از نظر ارزش خرید در سال ۲۰۱۹

گوگل پیکسل ۴ بدترین گوشی از نظر ارزش خرید در سال ۲۰۱۹ - تکفارس 

پیکسل ۴ (Pixel 4) و پیکسل ۴ ایکس ال (Pixel 4 XL) را باید بدترین گوشی‌های سال ۲۰۱۹ از نظر ارزش خرید بدانیم زیرا هر کسی که بلافاصله پس از ورود این دستگاه‌های پرچمدار به بازار آنها را می‌خرد، قطعاً بعدها پشیمان خواهد شد.

امکاناتی که در این موبایل‌ها به کار رفته‌اند، واقعاً نمی‌توانند قیمت ۷۹۹ دلاری آنها را توجیه کنند چرا که با حافظه داخلی محدود، دوربین تله فوتو معمولی و ویژگی‌های ناقص و بعضاً ناکارآمد، محصولات سال ۲۰۱۹ گوگل کار سختی برای رقابت با سایر گوشی‌های بازار خواهند داشت.

هر کسی که در مورد موبایل‌ها اطلاعاتی داشته باشد، می‌داند که پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس ال برتری خاصی ندارند بنابراین دیگر پرچمداران اندرویدی از ارزش خرید بالاتری برخوردارند.

اما واقعاً مشکل پیکسل ۴ چیست؟

دوام باتری ۳ ساعته!!!

در صنعت گوشی‌های اندرویدی و طی چند سال اخیر، یک نکته بیش از پیش خودش را نشان می‌دهد و آن هم این است که علی‌رغم پیشرفت‌های متعدد در حوزه مصرف انرژی و افزایش قدرت دستگاه‌ها، اگر کسی واقعاً می‌خواهد موبایلی بخرد که دوام زیادی دارد، باید تلفنی را برگزیند که میلی‌آمپر باتری آن بالاست. واقعیت آن است که ظرفیت پایین باتری نمی‌تواند با سیستم‌های نرم‌افزاری کم مصرف توجیه‌کننده باشد زیرا همین حالا هم آخرین ماه‌های سال ۲۰۱۹ را سپری می‌کنیم و این یعنی از این نظر باید حداقل شاهد حضور باتری در گوشی‌ها باشیم که یک روز یا یک روز و نیم دوام بیاورد نه اینکه مانند پیکسل ۴ منبع نیروی ۲۸۰۰ میلی‌آمپری داشته باشد. با چنین باتری این شائبه به وجود می‌آید که آیا واقعاً گوشی مذکور می‌تواند حتی تا بعد از ظهر روشن بماند یا خیر؟ تا همین امروز، شرکت‌های تولیدکننده محصولات اندرویدی سعی کرده‌اند با افزایش دوام باتری گوشی‌ها و تبلت‌ها مشتریان را به سمت خود جذب کنند. حتی اپل نیز که به خاطر دوام باتری دستگاه‌هایی که تولید می‌کرد با انتقادات شدیدی روبه‌رو می‌شد، امسال منبع نیروی قدرتمندتری را در آیفون‌های ۲۰۱۹ قرار داده است. اما در مورد گوگل، قضیه برعکس است و واقعاً نمی‌دانیم این کمپانی چه افکاری در سر دارد. پیکسل ۳ که سال گذشته معرفی شد، دوام باتری اصلاً خوبی نداشت و گویا این اتفاق باید برای پیکسل ۴ هم رخ دهد زیرا با دو ویژگی جدید نرخ بازسازی ۹۰ هرتزی و سنسور تشخیص حرکتی که معمولاً حتی با صفحه نمایش خاموش نیز کار می‌کند قطعاً انرژی باتری سریع‌تر خالی می‌شود.

ضمن اینکه، پیکسل ۴ ایکس ال با منبع نیروی ۳۷۰۰ میلی‌آمپری، اگرچه انتخاب بهتری به حساب می‌آید ولی همچنان نسبت به سایر دستگاه‌های میان‌رده بازار از این نظر عملکرد بدتری به ثبت خواهد رساند.

۶۴ حافظه داخلی با ۷۹۹ دلار و حذف گزینه حافظه ابری بی‌نهایت

مشکل اصلی پیکسل‌های امسال اما، حافظه داخلی آن‌هاست. این دستگاه‌ها تنها ۶۴ گیگابایت ظرفیت حافظه دارند و حتی گوگل گزینه حافظه ابری بی‌نهایت یا آپشن بکاپ‌گیری از تصاویر در نرم‌افزار Photos را حذف کرده است. اگر بخواهیم منصفانه به این قضیه نگاه کنیم، باید بگوییم که گزینه ذخیره‌سازی عکس‌ها در حافظه ابری نرم‌افزار مدیریت تصاویر گوگل بدون هیچ مشکلی کار خود را انجام می‌داد ولی کمپانی مالک اندروید لازم است بداند که امروزه همه امکانات گوشی‌های هوشمند به دوربین ختم نمی‌شود و چنان‌چه شرکتی می‌خواهد به موفقیت دست یابد باید همه جهات را مدنظر قرار دهد.

از طرفی، اگر قرار است یک دوربین قدرتمند در محصولات خود قرار دهیم ولی تنها ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی در اختیار کاربران بگذاریم، واقعاً می‌خواهیم به چه چیزی برسیم؟

با معرفی گوشی‌های پیکسل، گوگل یک گام به جلو و دو گام به عقب برداشت.

نبود لنز زاویه گسترده و استفاده از لنز تکراری تله فوتو

برای اینکه بتواند همچنان در صحنه رقابت با آیفون‌های اپل و گلکسی‌های سامسونگ حضور داشته باشد، گوگل باید به جای استفاده از لنز تله فوتو از یک لنز زاویه گسترده بهره می‌برد. مطمئناً این شرکت در مورد اینکه می‌گوید لنزهای تله فوتو قدرت و کارایی بیشتری نسبت به لنزهای زاویه گسترده دارند، اشتباه می‌کند. دلیل اصرار بر این عقیده هم تا حدودی مشخص است زیرا با لنز Super Res Zoom موجود در گوشی‌های تک لنزی نظیر پیکسل ۳a یا پیکسل ۳a ایکس ال تصاویر باکیفیت و پرتره فوق‌العاده‌ای گرفته می‌شد. با این توضیحات، به کارگیری یک لنز تله فوتو تنها باعث شده تا سخت‌افزار بیشتری به گوشی اضافه شود چرا که خودِ سیستم نرم‌افزاری می‌توانست کار این حسگر را انجام دهد. در همین حال، امکان ندارد با یک لنز یا سیستم نرم‌افزاری، کاری که یک سنسور اولترا واید بر عهده دارد را انجام داد.

مطمئناً سخنرانی گوگل برای توجیه استفاده از یک لنز زاویه گسترده در گوشی‌های بعدی‌اش جذاب خواهد بود چرا که این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد زیرا اگر این کمپانی می‌خواهد همچنان در بازار کسی سراغ محصولاتش برود، باید یکی از این سنسورها را در موبایل‌ها قرار دهد.

نبود کابل مبدل یا هدفون در جعبه گوشی

اینکه گوگل می‌خواهد هدفون‌های جدیدش را به فروش برساند، حقیقتی است انکارنشدنی اما باید به او بگوییم که این راهش نیست. بهتر این بود که این شرکت حداقل یک جفت از ارزان‌ترین هدفون‌های بازار را در جعبه گوشی‌های پرچمدار امسالش قرار می‌داد. حتی اپل هم امسال در جعبه آیفون‌هایش هدفون‌های معمولی را به مشتریان می‌فروشد.

قیمت بسیار بالا

با هزینه ۷۹۹ دلاری و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی، خرید پیکسل ۴ یک معامله دو سر باخت برای مشتریان خواهد بود. به علاوه، پیکسل ۴ ایکس ال با ظرفیت حافظه ۱۲۸ گیگابایتی و قیمت ۸۹۹ دلاری نیز وضعیت خوبی ندارد. واقعاً چرا باید شخصی حاضر باشد این دستگاه‌ها را به گوشی‌هایی نظیر گلکسی اس ۱۰ یا گلکسی S10e که همین میزان قیمت دارند ولی از حافظه داخلی بیشتری بهره می‌برند، ترجیح دهد؟ ضمناً، وان‌پلاس ۷ تی هم با هزینه ۵۹۹ دلاری، اگرچه نمی‌تواند از نظر نرم‌افزاری امکانات زیادی داشته باشد ولی قطعاً از ارزش خرید بالاتری برخوردارست. در نهایت، چنان‌چه سراغ محصولات اپل رفتید، می‌توانید آیفون ۱۱ با حافظه داخلی ۱۲۸ یا ۶۴ گیگابایتی را به ترتیب با قیمت‌های ۷۴۹ و ۶۹۹ دلار خریداری کنید.

با همه توضیحات داده شده، باید ببینیم آیا گوگل واقعاً می‌خواهد گوشی تولید کند و بفروشد؟

اگر پاسخ به این سؤال مثبت است، چرا این شرکت امکاناتی را در محصولاتش قرار می‌دهد تا فروش آنها به آسانی صورت نپذیرد؟ چرا گوشی‌های پیکسل پس از دومین نسل آنها فقط در بخش دوربین پیشرفت کردند و سایر قسمت‌ها را از یاد برده‌اند؟ چرا کمپانی مالک اندروید در برخی از نمونه‌های تلفن‌های همراه تولید شده خود جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری را به کار نبرد؟ چرا نسخه خام اندروید در ابتدا شیوه‌های ناوبری مخصوص به خود را داشت ولی بعدها این روش‌ها شبیه شیوه‌های ناوبری سیستم عامل iOS شد؟ چرا سیستم تشخیص چهره ۳ بعدی جای فناوری تشخیص اثر انگشت را گرفت؟ اینها و چندین سؤال دیگر، پرسش‌هایی هستند که گوگل باید به آن پاسخ دهد تا ببینیم آیا واقعاً قصد دارد گوشی تولید کند یا خیر.

با معرفی پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس ال، رقابت برای اپل راحت‌تر شد

شاید بتوانیم به سؤالات مطرح شده خودمان پاسخ دهیم. در واقع گوگل می‌خواهد اپل دنیای سیستم عامل اندروید باشد ولی بعید است به چنین هدفی دست یابد زیرا این کمپانی هیچ‌گاه متخصص تولید سخت‌افزار نبوده و نخواهد بود. پیش از این هم برای همه روشن شده بود که تولید سخت‌افزار برای گوگل در اولویت‌های چندم قرار دارد چرا که موتور جستجویی قدرتمند و پروژه‌های سرمایه‌گذاری عظیم آن‌قدر درآمد نصیب این کمپانی می‌کنند که دیگر فروش گوشی برایش اهمیت نخواهد داشت. البته این شرکت در زمینه تولید محصولات و ویژگی‌های جدید زبانزد است اما هیچ‌وقت نتوانسته در نسل‌های بعدی که آنها را پیشرفته می‌کند، عملکرد خوبی از خودش به ثبت برساند. برای اثبات این ادعا هم می‌توانید به چند سال اخیر و دستگاه‌ها و خدماتی که این کمپانی تولید کرده بود ولی باعث از رفتن آنها شد، نگاهی بیندازید.

با این اوصاف، مشخص نیست که دقیقاً چه زمانی گوگل خط تولید گوشی‌های هوشمند پیکسل را به سرنوشت گوشی‌های نکسوس دچار خواهد کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید