ادوبی با واکنش‌های تندی نسبت به فتوشاپ آیپد مواجه شده است - تکفارس 
ادوبی با واکنش‌های تندی نسبت به فتوشاپ آیپد مواجه شده است - تکفارس 

ادوبی با واکنش‌های تندی نسبت به فتوشاپ آیپد مواجه شده است

مسلم رفیعی
۲۰ آبان ۱۳۹۸ - 13:00
ادوبی با واکنش‌های تندی نسبت به فتوشاپ آیپد مواجه شده است - تکفارس 

در مراسم افتتاحیه ادوبی مکس که کنفرانس عظیم خلاقیت سالانه این شرکت است،  ۱۵۰۰۰ طراح و خالق گرافیکی وقتی که فتوشاپ بر روی آیپد رونمایی شد، فریاد شادی کشیدند. این اپلیکیشن از کنفرانس سال گذشته مورد انتظار بوده و جو مرکز کنوانسیون لس‌آنجلس نیز پر از هیجان شده بود، چراکه شرکت‌کنندگان درنهایت توانستند این برنامه را در میان جلسات کارگاهی و صفحات میزبانی‌شده توسط سخنگویان الهام‌بخش، امتحان نمایند. اما بخش آنلاین آن یک داستان متفاوت بود، چراکه نظرات منفی در توییتر و یوتیوب پخش شدند. گزارش‌های اولیه تأیید می‌کردند که این برنامه ویژگی‌های کلیدی را ازدست‌داده و احساس کمبود می‌کند.

در یوتیوب، اولین نتایج جست‌وجو برای عبارت Photoshop on iPad، ویدیوهایی را نشان می‌داد که این برنامه را «ناامیدکننده»  و نامناسب برای نقاشان می‌نامیدند. یکی از این ویدیوها مستقیماً نوشته بود: RANT: Photoshop for iPAD SUCKS. این احساسات در توییتر نیر حاکم بوده و هنرمندان سؤال می‌کردند که چرا این برنامه ویژگی‌هایی را ندارد که رقبایی مانند  Procreate و مجموعه Affinity در حال حاضر و به ازای یک بار پرداخت، به کاربران آیپد ارائه می‌دهند.

به نظر می‌رسد که این خشم ناشی از این واقعیت است که کاربران احساس می‌کنند که توسط بخش بازاریابی ادوبی و از طریق  برنامه‌ای که باید آینه‌ فتوشاپ واقعی می‌بود، گمراه شده‌اند. برای ادوبی، فتوشاپ آیپد واقعی است: از همان کدنویسی نسخه دسکتاپ استفاده می‌کند و فایل‌های آن‌ها نیز بین هر دو پلتفرم قابل جابجایی است، بنابراین کاربران می‌توانند بر روی یک پروژه واحد در دستگاه‌های مختلف کار کنند. اما نسخه آیپدی فتوشاپ، از فتوشاپ کامل دور است، که این مسئله به همه ابزارها و ویژگی‌های نسخه آیپد سرایت کرده است، درحال‌حاضر تنها ابزارهای پایه‌ای در نسخه آیپد حضور دارند.

این یک اشتباه است و مدیر محصول ارشد شرکت ادوبی، یعنی اسکات بلسکی (Scott Belsky)، طی چند هفته گذشته اعتراف کرده‌ و می‌گوید که این شرکت در نقل پیام خود به‌اندازه کافی مناسب عمل نکرده است، تا تأکید نماید که فتوشاپ آیپد به ‌خصوص در روزهای اول، کامل نیست. یک روز پس از انتشار این برنامه، بلسکی در مورد بررسی‌های ضعیف این محصول، توییتی کرد و در آن یک عکسی از نمره ۲٫۳ ستاره‌ای فتوشاپ در فروشگاه اپل را به اشتراک گذاشت (همراه با یک ایموجی غمگین) و واکنش‌ها را دردآور خواند. وی نوشت:

اگر سعی کنید همه را خوشحال کنید، آنگاه نه کسی را جذب کرده و نه کاربری را خوشحال خواهید کرد. چنین محصولاتی نیاز به بازخورد مشتری دارند تا واقعاً از انتظارات فراتر روند. شما باید محصول خود را فروخته و سپس مسافران پرشور را سوار کشتی خود کنید.

بلسکی گفت که نسخه اول فتوشاپ در آیپد، یک محصول دارای حداقل ماندگاری بوده و اولین تجربه را با ابتدایی‌ترین مجموعه از ویژگی‌ها به کاربران نشان می‌دهد. وی تأکید کرد که تمرکز ادوبی بر گردش کار و رابط کاربری و همچنین بر روی پشتیبانی از Cloud PSD متمرکز بوده، تا به کاربران اجازه دهد که بر روی یک فایل مشخص هم در آیپد و هم در دسکتاپ کار کنند. در ابتدا، فتوشاپ گردش کار را اولویت‌ خود قرار داده بود، اما در خلال انجام این کار، نسخه اول فتوشاپ آیپد، کاربران عمده و به‌ویژه هنرمندان دیجیتالی را اذیت نمود. در پاسخ به شکایت کاربران توییتری در مورد فقدان پشتیبانی از گردش‌کار illustration، بلسکی کاربران موردنظر را به‌ جای آن، به امتحان Adobe Fresco راهنمایی نمود.

کاستی‌های این برنامه همچنین به دلیل افزایش رقبایی که در طول توسعه طولانی این اپلیکیشن ظاهرشده‌اند، بیشتر نمایان هستند. در طول فقط سال گذشته، اپلیکشن تصویرسازی ۱۰ دلاری Procreate، ویژگی تصویرسازی  (که در فتوشاپ آیپد غایب است) و همچنین ابزارهای متنی را اضافه کرده بود و سپس نیز اعلام کرده بود که در طی به‌روزرسانی بعدی، سازگاری با براش فتوشاپ را نیز به ارمغان خواهد آورد. در همین حال، Serif نیز به‌سرعت با جانشین‌های مقرون‌به‌صرفه فتوشاپ و ایلوستریتور، یعنی Affinity Photo و Designer که هر دو نیز جمعاً ۲۰ دلار هزینه خواهند داشت، توانست شهرتی را به‌دست آورد. اشلی هوسون (Ashley Hewson) مدیر اجرایی Serif در زمان رونمایی فتوشاپ برای آیپد گفته بود که:

بدیهی است که ادوبی اکثر بازار متعلق به حرفه‌ای‌ها را در اختیار دارد، بنابراین ترویج محصولات ما به چنین کاربرانی، یک رویداد مثبت بوده و به آنچه که ما با Affinity انجام داده‌ایم، اعتبار می‌بخشد.

مدیر محصول فتوشاپ، جنی لیئل (Jenny Lyell) به خبرگزاری The Verge در رابطه با توضیح مشکلات به اشتراک‌گذاری کدنویسی نسخه کامپیوتر و آیپد فتوشاپ، گفت که برخی از ویژگی‌ها به مدت‌زمان بیشتری جهت توسعه نیازمند هستند. وی در ادامه گفت که:

درنهایت، ما نمی‌خواهیم چیزی که در آیپد ایجادشده، خروجی متفاوتی داشته باشد. این ویژگی یکی از اصول معماری ما است.

به‌عنوان‌مثال، آوردن ابزارهایی مانند liquify؛ که یک پلاگین نسخه دسکتاپ فتوشاپ است، به آیپدی که از پلاگین‌ها پشتیبانی نمی‌کند، چالش‌برانگیز است.

لیئل می‌گوید که کاربران اولیه باید بیشتر بر روی هفته‌های آینده متمرکز شوند، زیرا ادوبی برنامه دارد تا فتوشاپ آیپد را با سرعت بیشتری به‌روز نماید و همچنین گفته بود که حداقل، به به‌روزرسانی‌های ماهانه فکر می‌کنند. در وبلاگ معرفی این اپلیکیشن، پم کلارک (Pam Clark)؛ مدیر فتوشاپ، به‌طور مستمر تأکید می‌کند که این فقط شروع کار است و کاربران را تشویق می‌کند که بازخورد خود را در رابطه با قابلیت‌های موردنظر، ارائه دهند.

بر روی صحنه ادوبی مکس، مهندس این شرکت، امیلی بوگ (Emily Bogue) یک نسخه بتا از این برنامه را معرفی کرد که همچنین یک ابزار انتخاب شیء مجهز به هوش مصنوعی را در به‌روزرسانی‌های بعدی در خود می‌گنجاند. این قسمت، بخشی از نمایش این محصول بود که نفس حضار را بند آورد، زیرا وی به سرعت توانست قسمت‌های حساس، مانند مو را با فشار یک دکمه ماسک نماید. این ابزار درنهایت مسیر خود را به نسخه آیپدی فتوشاپ پیدا خواهد نمود، جایی که در آن، کاربران با امیدواری بیشتری ویژگی‌های موردنظر خود را به‌دست خواهند آورد. اما موفقیت در این مورد، بستگی به این دارد که کاربران فتوشاپ تا چه‌ اندازه مایل به انتظار هستند، آن‌هم زمانی که جایگزین‌ها می‌توانند آنچه را که می‌خواهند، هم‌اکنون به آن‌ها ارائه دهند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.