نرم‌افزارهایی که در سرفیس پرو ایکس کار نمی‌کنند - تکفارس 
نرم‌افزارهایی که در سرفیس پرو ایکس کار نمی‌کنند - تکفارس 

نرم‌افزارهایی که در سرفیس پرو ایکس کار نمی‌کنند

بهنام خدابخشی
۱۹ آبان ۱۳۹۸ - 22:59
نرم‌افزارهایی که در سرفیس پرو ایکس کار نمی‌کنند

ماه گذشته کمپانی مایکروسافت از دستگاه جدید سرفیس پرو ایکس با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ رونمایی به عمل آورد که در این دستگاه به جای استفاده از یک پردازنده‌ی اینتل، با کمپانی کوآلکام همکاری نمود تا یک چیپ‌ست سفارشی به نام SQ1 به عنوان پردازنده‌ی این دستگاه تولید نماید. با این وجود که سرفیس پرو ایکس یکی از باریکترین دستگاه‌های مایکروسافت محسوب می‌شود، صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی بدون حاشیه‌ی این دستگاه عملکردی مناسب و تجربه‌ی بصری خوبی را به کاربران ارائه می‌دهد. اما یکی از اصلی‌ترین محدودیت‌های سرفیس پرو ایکس پشتیبانی از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف می‌باشد. این دستگاه نرم‌افزارهای ۶۴ بیتی را که به ARM64 انتقال داده‌ نمی‌شوند، نصب نخواهد کرد.

از طرفی دیگر کمپانی مایکروسافت در پاورقی صفحه‌ی لیست محصولات موارد ذیل را ذکر کرده است:

هم‌اکنون سرفیس پرو ایکس نرم‌افزارهای ۶۴ بیتی نظیر برخی از بازی‌ها و نرم‌افزار CAD و برخی از درایوهای شخص ثالث یا آنتی ویروس‌ها که به ARM64 انتقال داده نمی‌شوند را نصب نخواهد کرد. نرم‌افزارهای جدید ۶۴ بیتی تنها با بهره‌گیری از ARM64 فعال می‌شوند.

تنها موردی که برای ما جای سوال می‌باشد این است که وقتی کاربری با محدودیت‌های نصب اپلیکیشن و نرم‌افزارهای مختلف در سرفیس پرو ایکس آشنا می‌شود چگونه اقدام به خرید چنین دستگاهی می‌کند؟! زیرا اساسا هیچ روشی جهت برطرف نمودن مسئله‌ی عدم نصب نرم‌افزار در یک دستگاه وجود ندارد. به عنوان مثال اخیرا گزارش شده است که نرم‌افزار Dropbox بر روی سرفیس پرو ایکس نصب و فعال نخواهد شد. نرم‌افزار AnyConnect مشتریان Cisco که جزو یکی از نرم‌افزارهای کاربردی می‌باشد و برای بسیاری از شرکت‌ها اهمیت بالایی دارد، به طورکلی برای کاربران سرفیس پرو ایکس غیرقابل نصب است. Windows Fax and Scan بر روی پرو ایکس کار نمی‌کنند. بسیاری از این برنامه‌های می‌توانند برای کاربران تعیین‌کننده و اساسی باشند. اکنون پس از انجام تحقیقات مختلف توانستیم محتوای ذیل را در خصوص سازگاری برنامه‌های Surface Pro X 7 جمع‌آوری نماییم:

  • درایورهای سخت‌افزاری، بازی‌ها و نرم‌افزارها تنها در صورتی کار می‌کنند که لپ‌تاپ شما از ویندوز ۱۰ مبتنی بر پردازنده‌ی ARM بهره‌مند باشد. اکنون به منظور آگاهی از نصب نرم‌افزارها باید با شرکت‌های سازنده‌ی آن‌ها و یا کمپانی‌های تولیدکننده‌ی درایور موارد مذکور را بررسی نمایید. اساسا درایورها برنامه‌های نرم‎‌افزاری هستند که ارتباط با سخت‌افزارها را برقرار می‌نمایند. معمولا برای آنتی‌ویروس‌ها و ابزارهای امنیتی یا نرم‌افزارهای چاپ و ابزارهای ساخت PDF، ابزارهای کمکی، نرم‌افزارهای رایت و تکثیر سی‌دی و دی‌وی‌دی و همچنین نرم‌افزارهای مجازی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورتی که درایور کار نکندف برنامه یا سخت‌افزار دستگاه شما نیز به طور کامل از کار خواهد افتاد. لوازم جانبی و دستگاه‌های مختلف تنها در صورتی کار می‌کنند، درایورهایی که به آن‌ها وابسته هستند بر روی ویندوز ۱۰ قرار گیرند یا اینکه سازنده‌ی سخت‌افزار درایورهای ARM64 را برای آن دستگاه ارائه نماید.
  • نرم‌افزارهای ۶۴ بیتی کار نمی‌کنند. به طورکلی شما در یک دستگاه به نرم‌افزارهای ۶۴ بیتی (ARM64)، نرم‌افزارهای ۳۲ بیتی (ARM32) یا ۳۲ بیتی (x86) نیاز خواهید داشت. معمولا می‌توانید نسخه‌های ۳۲ بیتی (x86) نرم‌افزارها را پیدا کنید اما برخی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها تنها نسخه‌ی ۶۴ بیتی اپلیکیشن‌های خود را ارائه می‌دهند.
  • برخی از بازی‌ها کار نمی‌کنند. اگر از نسخه‌ی ۱٫۱ ابزار OpenGL استفاده کنید، هیچ‌یک از بازی‌ها و برنامه‌ها برای شما کار نخواهند کرد و یا اگر از درایورهای “anti-cheat” استفاده نمایید هیچ‌یک از ویندوزهای ۱۰ مبتنی بر پردازنده‌ی ARM نمی‌توانند آن‌ها نصب نمایند. قبل از نصب بازی‌ها نیز باید مشخصات ارائه شده توسط شرکت تولیدکننده‌ی آن‌ها را بررسی نمایید.
  • برنامه‌هایی که قابلیت سفارشی‌سازی ویندوز را ارائه می‌نمایند ممکن است دچار مشکل شوند. این مورد شامل برخی از ویرایشگرهای ورودی (IMEs)، ابزارهای کمکی و نرم‌افزارهای ذخیره‌سازی در فضای ابری می‌باشد. اکنون تنها کمپانی‌های سازنده تعیین می‌کنند که آیا برنامه‌های آن‌ها می‌تواند بر روی ویندوز ۱۰ مبتنی بر ARM فعال گردد یا خیر.
  • برخی آنتی ویروس‌های شخص ثالث بر روی سیستم قابلیت نصب ندارند. شما نمی‌توانید برخی از آنتی ویروس‌های شخص ثالث را بر روی لپ‌تاپ‌های دارای ویندوز ۱۰ مبتنی بر ARM نصب نمایید. با تمامی این تفاسیر، Windows Security می‌تواند شما را در حفظ امنیت دستگاه یاری نماید.
  • Windows Fax and Scan در دسترس نمی‌باشد. این قابلیت بر روی رایانه‌های شخصی دارای ویندوز ۱۰ مبتنی بر ARM در دسترس نمی‌باشد.

امروز در شبکه‌ی اجتماعی ردیت با ابتکاری مواجه شدیم که تمامی نرم‌افزارهای قابل پشتیبانی و غیرقابل پشتیبانی در سرفیس پرو ایکس را برای کاربران لیست کرده بود. اکنون در تصویر زیر آن‌ها را برای شما به نمایش در آورده‌ایم.

نرم‌افزارهایی که در سرفیس پرو ایکس کار نمی‌کنند

از طرفی دیگر کمپانی مایکروسافت ادعا می‌کند که توسعه‌دهندگان تنها باید برنامه‌های UWP و C++ Win32 را مجددا بر روی ویندوز ۱۰های مبتنی بر پردازنده‎‌ی ARM نصب نمایند تا مشکل برطرف شود ولی در این میان توسعه‌دهندگان با مشکلات عدیده‌ای روبرو شدند. به طورکلی از نظر بسیاری از افراد کمپانی مایکروسافت باید یک تیم توسعه‌ی نرم‌افزاری جدید در خارج از کمپانی تشکیل دهد تا از جنبه‌های مختلف اقدام به بررسی نرم‌افزارها و مشکلات اساسی‌ آن‌ها نظیر نحوه‌ی اجرا شدن بر روی ویندوز، اندروید و سیستم‌عامل iOS، نمایند. همچنین باید در مورد سرفیس پرو ایکس با توسعه‌دهندگان همکاری بیشتری داشته باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید