اسپیس ایکس قصد بازیافت بیشتر فضاپیماهای خود را دارد - تکفارس 
اسپیس ایکس قصد بازیافت بیشتر فضاپیماهای خود را دارد - تکفارس 

اسپیس ایکس قصد بازیافت بیشتر فضاپیماهای خود را دارد

مسلم رفیعی
۱۶ آبان ۱۳۹۸ - 11:45
اسپیس ایکس قصد بازیافت بیشتر فضاپیماهای خود را دارد - تکفارس 

اسپیس ایکس قرار است که در هفته آینده در رابطه با اقدام ابتکاری بازیافت خود، یک گام فراتر نهد. این برنامه قصد دارد تا مجموعه‌ای از ماهواره‌های پهن‌باند Starlink را سوار بر یک موشک Falcon 9 که پیش‌تر نیز سه بار مورداستفاده قرار گرفته بود، به فضا پرتاب کرده و از قطعات فلزی ضد اصطکاکی نیز در عملیات مورخه فروردین‌ماه (آوریل) استفاده نماید.

شرکت فضایی متعلق به ایلان ماسک، تابه‌حال چندین بار از تقویت‌کننده‌های Falcon 9 استفاده کرده، اما تقویت‌کننده برنامه‌ریزی‌شده برای پرتاب روز دوشنبه از کیپ کاناورال فلوریدا، اولین پیشرانه‌ای است که چهار بار به فضا سفر می‌کند. این سپر ضد اصطکاک که به‌عنوان مخروط بینی نیز شناخته می‌شود، همزمان با اوج گرفتن در اتمسفر، از افزایش فشار بر فضاپیما جلوگیری می‌کند. این قطعه نیز اولین بار است که توسط اسپیس ایکس مورداستفاده مجدد قرار می‌گیرد.

مدتی است که اسپیس ایکس در حال کار بر روی راه‌های مختلفی جهت جمع‌آوری نوک فضاپیماهای خود است، چراکه بعد از پرتاب سفینه، این قطعات به زمین بازمی‌گردند. بدین‌جهت، این شرکت کشتی‌هایی مجهز به تورهای بزرگ را به‌کار گرفته تا این قطعات را از آب بیرون بیاورند. نوک فضاپیمایی که هفته آینده استفاده خواهد شد،  در ماموریت ArabSat-6A طی فروردین‌ماه (آوریل) مورداستفاده قرار گرفت که در آن، یک موشک Falcon Heavy یک ماهواره مخابراتی بزرگ را به فضا پرتاب نمود. اسپیس ایکس در توییتر خود نوشت:

نوک فضاپیمایی که در این مأموریت به‌کار گرفته می‌شود، پیش‌تر در مأموریت Falcon Heavy Arabsat-6A مورداستفاده قرارگرفته است.

استفاده مجدد از اجزای مختلف سیستم راه‌اندازی اسپیس ایکس، بخشی از انگیزه این شرکت جهت کاهش هزینه رسیدن به فضا و همچنین جذب کسب‌وکارهای بیشتر، به‌منظور تأمین هزینه دستیابی به هدف موردنظر ماسک، یعنی رسیدن به مریخ است. به گفته ماسک، سرانجام نسل بعدی Starship و تقویت‌کننده Super Heavy که این شرکت درحال‌توسعه آن‌ها برای رسیدن به مریخ و فراتر از آن است، به‌طور کامل قابل‌استفاده مجدد خواهند بود. مدیرعامل اسپیس ایکس در روز دوشنبه طی توییتی نوشت:

با بازیابی نوک فضاپیما، ۸۰ درصد Falcon قابل‌استفاده مجدد خواهد بود، اما پرتاب مجدد چندین روز طول می‌کشد و به قایق و کشتی‌هایی نیز نیاز است. Starship کاملاً قابل بازیافت بوده و پرتاب مجدد پیشرانه‌های آن نیز هر چند ساعت یک‌بار، و فضاپیماها نیز هر ۸ ساعت یک‌بار آماده پرتاب خواهد بود، یعنی هیچ قایقی موردنیاز نیست.

۶۰ ماهواره Starlink که دوشنبه راه‌اندازی خواهند شد نیز بخش مهمی از برنامه کسب‌وکار کلی شرکت اسپیس ایکس هستند. این شرکت امیدوار است که مدار زمین را با ۴۲،۰۰۰ ماهواره‌ کوچک تجهیز کرده و بدین‌ شیوه این سیاره را تبدیل به بستر مناسبی جهت دسترسی به پهنای‌ باند وسیع نماید. هدف از این اقدام، فروش این تجهیزات در سال‌های آینده است. استقرار همه این ماهواره‌ها در مدار، اگر نگوییم به هزارها، بلکه به صدها پرتاب نیاز دارد. دلیل دیگری که اسپیس ایکس به دنبال استفاده مجدد تجهیزات خود است، کاهش هزینه‌های راه‌اندازی Starlink است.

مقیاس جسورانه پروژه Starlink، نگرانی‌هایی را در میان اخترشناسان و به‌ویژه آژانس فضایی اروپا برانگیخته است، زیرا اروپایی‌ها مجبور به دور نگه داشتن سفینه‌های فضایی خود از ماهواره Starlink هستند. اسپیس ایکس به برنامه‌های خود جهت انبار کردن مسیریاب‌های فضایی، به سریع‌ترین شکل ممکن ادامه می‌دهد. پرتاب بعدی Falcon 9 بعد از مأموریت روز دوشنبه Starlink، انتظار می‌رود که پرتاب مجموعه‌ای دیگری از ماهواره‌های Starlink باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید