موزیلا در نسخه ۷۲ مرورگر خود، مزاحمت اعلان‌های ناخواسته را کاهش می‌دهد - تکفارس 
موزیلا در نسخه ۷۲ مرورگر خود، مزاحمت اعلان‌های ناخواسته را کاهش می‌دهد - تکفارس 

موزیلا در نسخه ۷۲ مرورگر خود، مزاحمت اعلان‌های ناخواسته را کاهش می‌دهد

مسلم رفیعی
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - 13:04
موزیلا در نسخه ۷۲ مرورگر خود، مزاحمت اعلان‌های ناخواسته را کاهش می‌دهد - تکفارس 

از نسخه ۷۲ فایرفاکس به بعد که در دی‌ماه (ژانویه) منتشر می‌شود، پیغام‌های ناخواسته که از شما می‌خواهند تا اعلان‌ها را مجاز کنید، کم‌تر کاربران را آزار خواهند داد. همان‌طور که در حال حاضر مشاهده می‌کنید، یک پیغام ناخواسته (popup) از شما درخواست می‌نماید تا به اعلان‌های وب‌سایت موردنظر که از آن‌ استفاده می‌کنید، اجازه ظاهر شدن بدهید. از دی‌ماه (ژانویه) به جای موارد بالا، یک آیکون کوچک چنین کاری را انجام خواهد داد.

این پیشرفت به‌ دنبال یک پست وبلاگی موزیلا روی می‌دهد که در اوایل سال جاری منتشر شد. این شرکت داده کاوی اعلام کرد که تلاش‌های مرتبط با اطلاع‌رسانی، بیش‌ترین درخواست اجازه را به کاربران نشان می‌دهند و کاربران اینترنتی مرورگر فایرفاکس، از ۴ دی ۱۳۹۷ الی ۴ بهمن ۱۳۹۷ (۲۵ دسامبر ۲۰۱۸ لعایت ۲۴ ژانویه ۲۰۱۹) جمعاً ۱۸ میلیون بار چنین درخواست‌هایی را مشاهده کرده‌اند.

موزیلا تأکید کرد که کم‌تر از ۳ درصد از این ۱۸ میلیون‌ درخواست، توسط کاربران پذیرفته شده‌ و مابقی آن‌ها موردپذیرش قرار نگرفته‌اند. در ۱۹ درصد موارد نیز حتی پیغام ظاهر شونده تأثیر شدیدی در دور کردن کاربر از سایت موردنظر داشته است، بدین شیوه که کاربران بلافاصله صفحه موردنظر را به‌محض مشاهده این پیغام ترک نموده‌اند. درخواست‌های اجازه در موارد دیگری مانند استفاده از دوربین و یا میکروفن نیز کاربرد داشته‌اند که ضریب قبول این موارد به ۸۵ درصد می‌رسد.

به نظر می‌رسد که اکثر کاربران از این موضوع آزرده شده باشند، چراکه این پیغام‌ها تجربه کاربر را بهبود نمی‌بخشند و یا حتی اینکه کاربران نمی‌دانند که تجربه کاربری آن‌ها از این طریق افزایش می‌یابد یا خیر؟ مسئله دیگر این است که این وب‌سایت‌ها به‌قدری این پیغام‌ها را سریع ارسال می‌کنند که حتی به کاربران اجازه نمی‌دهند که تشخیص دهند این صفحات از فعال کردن این اعلان‌ها چه قصدی دارند.

در نسخه ۷۲ مرورگر فایرفاکس، کاربران باید قبل از مشاهده این درخواست‌ها، بر روی آیکون اعلان‌ها کلیک نمایند. این موضوع به این معنی است که کاربران یک انتخاب آگاهانه برای فعال کردن اطلاعیه‌ها خواهند داشت. وب‌سایت‌هایی که اعلان‌های ناخواسته را ارائه می‌دهند، با این شیوه دیگر قادر به ناراحت‌کردن کاربران نخواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید