تا به اینجا، گوگل به اپلیکیشن‌های شخص ثالث اجازه دسترسی به Motion Sense را نداده است - تکفارس 
تا به اینجا، گوگل به اپلیکیشن‌های شخص ثالث اجازه دسترسی به Motion Sense را نداده است - تکفارس 

تا به اینجا، گوگل به اپلیکیشن‌های شخص ثالث اجازه دسترسی به Motion Sense را نداده است

مسلم رفیعی
۹ آبان ۱۳۹۸ - 13:30
تا به اینجا، گوگل به اپلیکیشن‌های شخص ثالث اجازه دسترسی به Motion Sense را نداده است - تکفارس 

یکی از ویژگی‌های نویدبخشی که گوگل با سری پیکسل ۴ ارائه می‌دهد، Motion Sense نامیده می‌شود. با استفاده از تراشه Project Soli، پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال می‌توانند با استفاده از حرکات دست کنترل شوند. در حال حاضر، در مناطقی که تراشه Soli مورد تأیید قانونی قرارگرفته (مانند ایالات‌متحده)، کاربران با استفاده از حرکات دست در بالای نمایشگر این گوشی‌ها، می‌توانند صدای زنگ را خاموش کرده، تماس‌های تلفنی را بی‌صدا و محتوای در حال پخش را نیز رد نمایند.

تا به اینجا، ۹ سرویس پخش با Motion Sense سازگاز هستند (Amazon Music، Deezer ،Google Play Music ،iHeartRadio ،Pandora ،Spotify ،Spotify Stations، یوتیوب و YouTube Music). این ویژگی همچنین با دو برنامه آزمایشی Pokemon Wave Hello و Headed South نیز سازگار خواهد بود. اولی به شما اجازه می‌دهد که از حرکات دست برای ایجاد یک موج سلام به چندین Pokemon استفاده کنید، درحالی‌که دومی یک بازی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا یک پرنده به نام Soli را با حرکات دست کنترل نمایند.

واضح است که Motion Sense در حال حاضر ناامیدکننده است. در خردادماه (ژوئن)، زمانی که شایعات حاکی از آن بود که خانواده پیکسل ۴ ممکن است از Project Soli استفاده کنند، انتظارها بالا رفت. تصور می‌شد که کاربران قادر به ایجاد تغییراتی در کنترل‌های تلفن همراه خود با استفاده از حرکات دست، انگشت شست و سبابه خواهند بود، همانند کار با یک ساعت مچی قدیمی. اما این تجسم اولیه از Motion Sense بسیار محدود است و طبق گفته Android Police، گوگل هیچ برنامه‌ای برای دسترسی توسعه‌دهندگان ثالث به این قابلیت ندارد. اما این موضوع ممکن است که در آینده تغییر کند. سخنگوی گوگل اظهار داشت که با وجود اینکه طراحان شخص ثالث در حال حاضر از این سیستم مبتنی بر رادار کنار گذاشته‌شده‌اند، اما اگر تغییراتی در این زمینه اعمال شود، گوگل آن‌ را اعلام خواهد نمود.

شاید ما انتظار زیادی از Motion Sense داشته‌ایم، به‌خصوص با توجه به شیوه‌ای که گوگل اشاره کرده بود که سری پیکسل ۴ قصد دارد تا بهترین‌های اپل و سامسونگ را به چالش بکشد. این ویژگی در دوران ابتدایی خود قرار دارد و ما باید ببینیم که آیا گوگل قابلیت‌های این ویژگی را در بروزرسانی‌های آتی گسترش می‌دهد یا خیر. ممکن است که در اردیبهشت‌ماه (مه) سال آینده در هنگام کنفرانس توسعه‌دهندگان I / O  گوگل، اطلاعات بیشتری را در این مورد کسب نماییم.

درحالی‌که Motion Sense ممکن است ناامیدی اولیه گوشی‌های پیکسل ۴ را نشان دهد، اما برخی از کاربران این گوشی‌ها نیز از ویژگی زیستی قفل چهره‌ای گوگل ناراضی هستند. مشابه با Face ID شرکت اپل، ویژگی تشخیص چهره در خانواده پیکسل ۴،  الگویی از چهره کاربر را با استفاده از پرتوهای فروسرخ و اختلافات موجود ایجاد کرده، و سپس آن را به‌صورت یک نقشه‌ سه‌بعدی منحصربه‌فرد درمی‌آورد. اما برخلاف اپل، که ایجاب می‌کند که کاربران باید با چشمانی باز این قفل را بار نمایند، گوگل اجازه می‌دهد تا هنگامی که حتی کاربر چشمانش را بسته نگه داشته، قفل چهره‌ای باز شود. این موضوع می‌تواند به یک شخص بیگانه اجازه دهد تا کاربر پیکسل ۴ را بی‌هوش کرده و سپس گوشی را مقابل صورت وی قرار داده و به محتویات دستگاه قربانی دسترسی پیدا کند. در یک سناریوی ملایم‌تر، می‌توان گوشی را مقابل چهره کاربری که خوابیده، قرار داد و حتی با چشمانی بسته، تلفن وی را بازنمود. گوگل قصد دارد تا یک به‌روزرسانی را عرضه کند که در آن، قفل چهره‌ای گوشی‌های پیکسل ۴ فقط در حالت باز بودن چشمان کاربر قابل‌بازگشایی باشد.

گوگل نیز مانند اپل به سیستم تشخیص چهره در آخرین گوشی خود متکی است. اپل ID Touch را به‌طور کامل با آیفون ایکس در سال ۲۰۱۷ شروع کرد و از آن زمان، همه شش مدل آیفونی که بعد از آیفون ایکس عرضه‌شده‌اند، تنها یک ویژگی امنیتی زیستی سرخود داشته‌اند: Face ID. گوگل پیش‌تر نیز از سال ۲۰۱۶، حسگر اثرانگشت موجود در پشت گوشی‌های خود را به بازار عرضه کرده بود. اهالی مانتین ویو حتی Motion Sense را با Face unlock ادغام کرده‌اند. اگر گوشی پیکسل ۴ خود را  روی یک میز قرار دهید، وقتی‌که شما به آن نزدیک می‌شوید، تراشه Soli حرکت شما را تشخیص داده و  Face unlock را فعال می‌نماید. ازاین‌رو، طی یک حرکت نرم و ملایم و بدون نیاز به ضربه زدن به صفحه‌نمایش، می‌توانید پیکسل ۴ خود را سریعاً قفل‌گشایی نمایید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.