مایکروسافت، آمازون را در رابطه با جذب پروژه JEDI شکست داد - تکفارس 
مایکروسافت، آمازون را در رابطه با جذب پروژه JEDI شکست داد - تکفارس 

مایکروسافت، آمازون را در رابطه با جذب پروژه JEDI شکست داد

مسلم رفیعی
۶ آبان ۱۳۹۸ - 08:00
مایکروسافت، آمازون را در رابطه با جذب پروژه JEDI شکست داد - تکفارس 

مدتی است که رقابتی بین آمازون و مایکروسافت بر سر پروژه پرمنفعت ۱۰ میلیارد دلاری وزارت دفاع (JEDI) صورت گرفته و این معامله با رأی قاضی مبنی بر رفتار نامناسب شرکت آمازون، به نتیجه نهایی خود نزدیک می‌شد. قرارداد مشترک زیرساخت دفاع سازمانی (JEDI)، بخشی از مدرنیزه‌سازی دیجیتالی گسترده‌تر پنتاگون است که هدف آن، چالاکی بیشتر این سازمان است. اوراکل درباره روند اعطای این قرارداد ازجمله نقش یک کارمند سابق آمازون که بر روی این پروژه در وزارت دفاع کار می‌کرد، ابراز نگرانی کرده بود. ‌این کارمند پس از مدتی وزارت دفاع را ترک کرده و به Amazon Web Services پیوست.

این موضوع تا زمانی به‌ طول انجامید که دونالد ترامپ نیز درگیر آن شد. در حالی که ترامپ در آن زمان به مدیرعامل شرکت آمازون، یعنی جف بزوس اشاره‌ای نکرد. بزوس درواقع یک منبع دائمی ناامیدی برای رئیس‌جمهور ایالات‌متحده بوده‌ است. بزوس مالک واشنگتن‌پست است، که ترامپ به‌طور مرتب از پوشش دولت خود توسط این رسانه انتقاد می‌کند. ترامپ همچنین در جبهه‌های دیگری نیز در مقایل آمازون قرارگرفته؛ مانند این ادعا که می‌گوید آمازون سهم عادلانه خود از مالیات را پرداخت نمی‌کند، و اداره پست ایالات‌متحده را نیز به تاراج برده است.

بعدها، مارک اسپر (Mark Esper)، وزیر دفاع ایالات‌متحده قبول کرد که این قرارداد را بازبینی کرده و آن را موردبررسی قرار دهد، اما پیش‌ازاین هفته، با توجه به استخدام پسر بالغ وی در یکی از شرکت‌های متقاضی اصلی یعنی IBM، خود را از بررسی این معامله برکنار کرد. IBM پیش‌تر برای این قرارداد پیشنهاد داده بود، اما از رقابت حذف شد. دیروز، وزارت دفاع ایالات‌متحده اعلام کرد که درصورتی‌که همه گزینه‌ها اعمال شوند، این پروژه با سقف بوجه ۱۰ میلیارد دلاری به مایکروسافت تحویل داده می‌شود. یک سخنگوی مایکروسافت طی ایمیلی به خبرگزاری CNBC گفت:

در طول ۴۰ سال، مایکروسافت فناوری‌های نوین، اثبات‌شده و امنی را به وزارت دفاع آمریکا تحویل داده‌ است. ما بهترین تلاش خود را برای فرآیند ارزیابی دقیق پروژه JEDI انجام دادیم و از اینکه وزارت دفاع مایکروسافت را انتخاب کرده‌ است، قدردانی می‌کنیم. ما افتخار می‌کنیم که یک شریک مکمل در استراتژی‌های کلان ابری مأموریت‌های وزارت دفاع هستیم. همان‌طور که در بندهای این مناقصه مشخص‌شده، وزارت دفاع یک هدف واحد دارد؛ استقرار مدرن‌ترین و ایمن‌ترین فناوری در دسترس، جهت رفع نیازهای ضروری و حیاتی نظامیان امروزی این کشور.

وزارت دفاع ایالات‌متحده نیز بیان کرد:

همه پیشنهادها به‌طور منصفانه موردبررسی قرارگرفته و به‌طور مداوم با معیارهای ارزیابی بیان‌شده، بررسی‌شده‌اند. قبل از این واگذاری، این بخش با بازرس کل وزارت دفاع رایزنی کرده و سپس دستور به ادامه فرایند داده است.

بسیاری از فعالان این صنعت از این خبر متعجب شدند، زیرا همه انتظار داشتند که آمازون برنده قرارداد JEDI شود. این یک خبر بسیار بزرگ برای پلتفرم ابری مایکروسافت است. بااینکه مبلغ ۱۰ میلیارد دلاری میزان قابل‌توجهی است، اما تاثیر شبکه‌ای که از طریق این قرارداد بر Azure ایجاد می‌شود، مهم‌تر خواهد بود. تیم Amazon AWS بیانیه زیر را در رابطه با پیروزی مایکروسافت در قرارداد JEDI منتشر کرد:

ما از این نتیجه‌گیری شگفت‌زده شده‌ایم. AWS یک پیشرو واضح پردازش ابری است و یک ارزیابی دقیق در مورد پیشنهادهای تطبیقی، به‌وضوح به یک نتیجه متفاوت منجر می‌شود. ما عمیقاً خود را متعهد به ادامه نوآوری‌های مرتبط با میدان نبرد دیجیتالی که در آن امنیت، کارایی، ارتجاع و مقیاس‌پذیری منابع می‌تواند تفاوت بین موفقیت و شکست باشد، می‌دانیم.

پس از گذشت چند ساعت از اعلام این خبر، سهام مایکروسافت با ۲٫۵ درصد رشد به ۱۱۴٫۳۵ دلار رسید. سهام آمازون نیز با ۰٫۹۸ درصد کاهش به ۱۷۴۴٫۱۲ کاهش یافت. پنتاگون می‌گوید:

همان‌طور که ما به اجرای استراتژی ابری وزارت دفاع ادامه می‌دهیم، قراردادهای اضافی مرتبط با خدمات ابری، جابه‌جایی‌های مکمل و همچنین راه‌حل‌های یکپارچه‌سازی برای دستیابی به پردازش ابری موثر را نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

ازلحاظ قابلیت‌های فناوری ابری، Amazon AWS به‌وضوح از Azure جلوتر بوده و حتی شرایط قرارداد نیز به‌طور خاصی پیرامون قابلیت‌های AWS طراحی‌شده‌ است. وزارت دفاع آمریکا هیچ‌گونه جزئیاتی را در مورد اینکه چرا مایکروسافت را نسبت به سایر شرکت‌های مشابه، به‌خصوص Amazon AWS ترجیح داده، منتشر نکرده است. احتمالاً دلیل آن، مسئله اعتماد بوده است. آمازون متهم به سوء‌رفتار در رابطه با فرآیند این قرارداد بوده و به این دلیل است که وزیر دفاع در آخرین لحظات، این قرارداد را موردبررسی قرار داده بود. ممکن است وزیر دفاع چیزی در مورد آمازون پیداکرده و بنابراین تصمیم گرفته باشد که قرارداد را به تنها بازیکن دیگر (مایکروسافت) اعطا نماید.

دان ایوس (Dan Ives)، تحلیلگر Wedbush، این معامله را تغییردهنده بازی برای مایکروسافت خوانده و در یادداشتی به مخاطبین خود نوشت که این معامله، اثری موج‌گونه را بر تجارت ابری این شرکت در سال‌های آینده خواهد داشت. وی همچنین گفت که او از آمازون انتظار دارد که این نتیجه را در دادگاه به چالش بکشد، اما شرکت مایکروسافت پیروز این نبرد خواهد بود.

نادلا، زمانی کسب‌وکار Azure را در کنار سایر مسئولیت‌های خود در مایکروسافت اداره می‌کرد. او باعث شد که در هنگام کاهش توجه به ویندوز، پردازش ابری یک تکه بزرگ‌تر از مایکروسافت شود. این شرکت همچنین لینوکس را در آغوش گرفته‌ و پس از ملحق شدن نادلا به این شرکت، کسب‌و‌کار ابری ردموندی‌ها از Windows Azure به Microsoft Azure تغییر نام داد. این موضوع نشان می‌داد که این امکان وجود دارد که لینوکس در سرویس ابری عمومی این شرکت به اجرا درآید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید