تراشه اسنپدراگون ۷۳۵ می‌تواند منجر به تولید گوشی‌های هوشمند ارزان‌تر شود - تکفارس 
تراشه اسنپدراگون ۷۳۵ می‌تواند منجر به تولید گوشی‌های هوشمند ارزان‌تر شود - تکفارس 

تراشه اسنپدراگون ۷۳۵ می‌تواند منجر به تولید گوشی‌های هوشمند ارزان‌تر شود

مسلم رفیعی
۲ آبان ۱۳۹۸ - 11:34
تراشه اسنپدراگون ۷۳۵ می‌تواند منجر به تولید گوشی‌های هوشمند ارزان‌تر شود - تکفارس 

همه منتظر معرفی نسل بعدی تراشه‌های جدید اسنپدراگون هستند، منظور ما در واقع Snapdragon 865 Mobile Platform است. این موضوع می‌تواند در ماه آینده اتفاق بیفتد. در همین حال، ممکن است به خاطر داشته باشید که شش ماه پیش، این شرکت تراشه اسنپدراگون ۷۳۰ و اسنپدراگون ۷۳۰G مخصوص بازی را رونمایی کرد. اکنون Droidholic در مورد سری جدید ۷xx، یعنی اسنپدراگون ۷۳۵ (SM7250) برخی از اطلاعات را گزارش کرده ‌است.

این تراشه جدید اگرچه که توسط کوالکام طراحی شده‌ است، اما ظاهراً توسط سامسونگ با استفاده از فناوری (۷nm EUV LPP (Low Power Plus ساخته خواهد شد. تعداد پردازش‌های کم‌تر به‌ معنای تعداد ترانزیستورهای بیشتری در یک مدار مجتمع است. با افزودن ترانزیستورها، تراشه‌ها قدرتمندتر و ازلحاظ مصرف انرژی نیز کاراتر می‌شوند. در سال بعد، هم سامسونگ و هم شرکت رقیب آن یعنی TSMC باید تراشه‌های ۵ نانومتری خود را از خط مونتاژ خارج و به بازار عرضه نمایند. EUV به لیتوگرافی مجهز به اشعه فرابنفش اشاره دارد؛ یک فناوری که به محل‌های قرارگیری اجازه می‌دهد تا به‌طور دقیق‌تر برای قرارگیری ترانزیستور علامت‌گذاری شوند، این قابلیت همچنین اجازه می‌دهد تا ترانزیستورهای بیشتری در داخل یک تراشه جای‌گیرند. هنگامی‌که در نظر بگیرید که تراشه مجهز به مودم  ۵G هواوی به نام Kirin 990 حاوی حدود ۱۰.۳ میلیارد ترانزیستور است، آنگاه می‌توانید درک کنید که تولید این تراشه تا چه حد دقیق بوده است.

شایعه شده که اسنپدراگون ۷۳۵به هشت هسته و همچنین یک جفت هسته Cortex-A76 برای انجام کارهای سنگین مجهز بوده و شش هسته باقی مانده Cortex-A55 نیز به کاربردهای عادی اختصاص خواهند یافت. گفته می‌شود که Cortex-A55 در سرعت کلاک ۱٫۷۳ گیگاهرتز و دو هسته سریع  Cortex-A76 نیز در ۲.۲۶ و ۲.۳۲ گیگاهرتز فعالیت خواهند داشت. اگر این شایعات درست باشند، این تراشه باید به همراه پردازنده گرافیکی Adreno 620، دوازده گیگابایت RAM و همچنین ویدیوی ۴K با سرعت ۶۰ فریم عرضه شود. یک خبر خوب برای مصرف‌کنندگان نیز اینکه اسنپدراگون ۷۳۵ از شبکه ۵G بهره خواهد برد. این موضوع به این معنی است که نسل بعدی شبکه بی‌سیم در گوشی‌های میان‌ رده (و ارزان‌تر) نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که کوالکام هنوز این سخت‌افزار را معرفی نکرده است. اسنپدراگون ۷۳۵ جایگزین مدل ۷۳۰ که از پردازش ۸ نانومتری بهره و همچنین به پردازنده گرافیکی Adreno 618 مجهز بوده، خواهد شد. برخی ویژگی‌های این تراشه فعلی ازجمله پشتیبانی از استاندارد جدید Wi-Fi 6 و AI Engine چند هسته‌ای کوالکام نیز بدون شک در تراشه اسنپدراگون ۷۳۵ پیدا خواهند شد. کوالکام در اوایل امسال اعلام کرد که مدل‌های میان‌ رده ۷xx و ۶xx این شرکت نیز از شبکه ۵G پشتیبانی خواهد نمود.

همان‌طور که طرفداران منتظر تراشه موبایلی اسنپدراگون ۸۶۵ هستند، از طرفی دیگر نیز تولید‌کننده چینی لوازم لوکس یعنی ۸۸۴۸ اولین شرکتی بود که اعلام کرد یکی از گوشی هایش به این تراشه مجهز خواهد شد. Titanium M6 5G سال آینده با تجهیز به اسنپدراگون ۸۶۵ به بازار عرضه خواهد شد. درحالی‌که کوالکام می‌تواند این تراشه را در ماه آینده معرفی کند، اما این سخت‌افزار تا سال آینده توسط هیچ دستگاهی مورداستفاده مصرف‌کنندگان قرار نخواهد گرفت.

چیزی که ما در مورد اسنپدراگون ۸۶۵ می‌دانیم این است که واحد ریخته‌گری سامسونگ با استفاده از فرآیند Samsung 7nm EUV آن را تولید خواهد کرد. تراشه اسنپدراگون ۸۵۵ و مدل اورکلاک شده آن یعنی +۸۵۵ هر دو توسط بزرگ‌ترین ریخته‌گر مستقل جهان یعنی شرکت نیمه‌هادی تایوان (TSMC) با استفاده از فرآیند TSMC 7nmتولید شده‌اند. قرار است که در سال ۲۰۲۱، تراشه موبایلی اسنپدراگون ۸۷۵ با استفاده از فرآیند ۵ نانومتری جدید TSMC تولید شوند. در فناوری ۵ نانومتری، ۱۷۱/۳ میلیون مدار مجتمع در هر میلیمتر مربع جای خواهند گرفت.

سامسونگ و TSMC هر دو نقشه دارند تا تراشه‌های ۳ نانومتر را نیز تولید نمایند. گفته می‌شود که TSMC در حال کار بر روی راه‌هایی برای افزایش تعداد ترانزیستورهای درون یک تراشه، جهت افزایش مصرف انرژی و قدرت است. تنها برای اینکه به شما نشان دهیم که چگونه به اینجا رسیده‌ایم، باید بگوییم که آیفون ۴ که در سال ۲۰۱۰ عرضه شد، به تراشه A4 مجهز بود. این تراشه که توسط اپل طراحی شده بود، مجهز به پردازنده‌های ARM Cortex-A8 بوده و همچنین با استفاده از فرآیند ۴۵ نانومتری سامسونگ ساخته‌شده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید