نبود خدمات گوگل، هواوی را دچار مشکل نموده است - تکفارس 
نبود خدمات گوگل، هواوی را دچار مشکل نموده است - تکفارس 

نبود خدمات گوگل، هواوی را دچار مشکل نموده است

مسلم رفیعی
۱ آبان ۱۳۹۸ - 10:30
نبود خدمات گوگل، هواوی را دچار مشکل نموده است - تکفارس 

یکی از مدیران اجرایی هواوی در آخر این هفته به فایننشال تایمز گفته که، از دست دادن اپلیکیشن‌های گوگل امکان دارد که به یک مشکل بزرگ برای این شرکت تبدیل شود. این شرکت جنجالی چینی در حال فعالیت زیر بار سنگین ممنوعیت‌های وضع‌شده توسط دولت ترامپ است و به همین دلیل، این شرکت مجبور به استفاده از یک نسخه منبع باز از سیستم‌عامل اندروید گوگل در آخرین تلفن‌های هوشمند خود شده‌ است.

حتی بااینکه هواوی موفق به یافتن جایگزینی برای بسیاری از تجهیزات تهیه‌شده از سوی شرکت‌های آمریکایی گردیده، اما جوی‌تان (Joy Tan)، معاون امور عمومی بخش آمریکایی هواوی نیز اعتراف کرده که نبود خدمات گوگل مانند Play Store و یا برنامه‌های کاربردی مانند Chrome و Maps، چالش‌برانگیزترین قسمت این ماجرا است. تان همچنین گفت که سال‌ها طول می‌کشد تا  HarmonyOS؛ که هواوی آن را در مردادماه (آگوست) معرفی کرد، قادر به مطابقت با مجموعه سرویس‌های اندروید گوگل شود.

این شرکت پشتیبانی کامل اندروید را به‌ دلیل قرارگیری در لیست سیاه وزارت بازرگانی ایالات‌متحده در اردیبهشت‌ماه (مه) ازدست‌داده است. این اقدام پس از آن صورت گرفت که دستور اجرایی دونالد ترامپ به‌طور مؤثری فعالیت هواوی را در شبکه‌های ارتباطی آمریکا به دلیل نگرانی‌های مرتبط با امنیت ملی در نتیجه روابط این شرکت با دولت چین، ممنوع کرد (چیزی که هواوی آن را انکار می‌کند).

شرکت مادر گوگل یعنی Alphabet، مجوز اندروید شرکت هواوی را لغو کرد، بنابراین هواوی نیز شروع به استفاده از نسخه منبع باز این سیستم‌عامل در گوشی هوشمند میت ۳۰ خود نمود. پیش‌تر یک راه‌حل جانبی به کاربران اجازه می‌داد که به‌طور دستی برنامه‌های گوگل را بارگیری و نصب کنند، اما گفته می‌شود که این راه نیز از بین رفته است.

هفته گذشته هواوی اعلام کرد که ۱۸۵ میلیون نسخه از تلفن‌های هوشمند خود را با وجود قرارگیری در لیست سیاه آمریکا، در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۹ به فروش رسانیده است. اما این آمار مربوط به قبل از عرضه تلفن‌های این شرکت بدون استفاده از برنامه‌های گوگل است.

به گزارش بلومبرگ، قرارگیری هواوی در لیست سیاه آمریکا به شرکت‌های این کشور از قبیل تولیدکنندگان حافظه مانند Micron و همچنین تولیدکنندگان نیمه‌هادی‌ها مانند Broadcom آسیب رسانده‌ است. هواوی یکی از بزرگ‌ترین مشتریان این شرکت‌ها بود و اکنون می‌تواند به جای آن‌ها، تجهیزات موردنیاز خود را از رقبایشان تهیه کند. برخی از این شرکت‌ها هنوز در حال مراوده تجاری با هواوی از طریق کشورهای دیگر و یا سایر اشخاص ثالث هستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.