برخی از زیرساخت‌های مرتبط با شماره‌ تلفن‌های بریتانیا به یاهو متکی هستند - تکفارس 
برخی از زیرساخت‌های مرتبط با شماره‌ تلفن‌های بریتانیا به یاهو متکی هستند - تکفارس 

برخی از زیرساخت‌های مرتبط با شماره‌ تلفن‌های بریتانیا به یاهو متکی هستند

مسلم رفیعی
۲۷ مهر ۱۳۹۸ - 12:00
برخی از زیرساخت‌های مرتبط با شماره‌ تلفن‌های بریتانیا به یاهو متکی هستند - تکفارس 

Yahoo Groups در شرف تعطیلی است و این‌گونه بسیاری از دنیای قدیمی وب را با خود می‌برد. تمامی مطالبی که در آنجا وجود دارند، تا اواخر آذرماه (اواسط دسامبر) حذف خواهد شد و اگرچه این محتوا  قبل از پایان این ماه برای دانلود در دسترس خواهد بود، اما بخش اعظمی از این وب‌سایت تا پایان ماه جاری بسته خواهد شد.

ازآنجاکه یاهو هشدار زیادی به اینترنت نداده، اثرات جانبی مرتبط با تصمیم این شرکت در جامعه خود را نشان داده‌اند. مسئله‌ای که به‌طور خاص تعجب‌آور است، سیستم تلفن انگلستان بوده که در واقع به بخشی از یاهو گروپ که در سال ۲۰۰۲ تأسیس شده، تکیه دارد. در یک حساب توییتری نوشته شده بود:

امروز اعلام شد که یاهو گروپ در حال تعطیلی بوده و قرار است که با خود بخشی از زیرساخت‌های ملی حیاتی بریتانیا را ببرد؛ بله، Oftel Yahoo Group برای مدیریت سیستم شماره تلفن‌های انگلستان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

گزارش سال ۲۰۱۵ که توسط شرکت مخابراتی Simwood تهیه و به Ofcom (یکی از همکاران سازمان تنظیم مقررات ملی مخابرات بریتانیا) ارسال‌شده بیان می‌کند:

یک بررسی ممکن است در نظر بگیرد که آیا شایسته پنجمین اقتصاد بزرگ جهان هست که یکی از زیرساخت‌‌های ملی حیاتی خود را از طریق یاهو گروپ مدیریت نماید، امیدواریم که این اقدام امری عادی تلقی شود.

Ofcom که به‌عنوان دفتر ارتباطات نیز شناخته می‌شود، مشابه کمیسیون فدرال ارتباطات ایالات‌متحده است. یکی از نقش‌های این نهاد، مدیریت شماره‌های تلفنی در بریتانیا است. این سازمان شماره‌ها را در بلوک‌های ۱۰۰۰۰عددی به شرکت‌های مخابراتی اختصاص می‌دهد و پس‌ازآن، این شماره‌ها را برای استفاده در شبکه‌های اپراتورهای موردنظر فعال می‌کند. Ofcom یک پایگاه‌ داده رسمی را از این شماره‌ها در وب‌سایت خود نگهداری می‌نماید، ‌این موارد همچنین برای شرکت‌های مخابرات نیز در دسترس قرار دارند.

به گفته یکی از سخنگویان سازمان Ofcom که اجازه صحبت در مورد این پرونده را در عموم مردم نداشت؛ Ofcom در صفحه اینترنتی یاهو وجود ندارد. یاهو گروپ در واقع یک راه غیررسمی جهت اطلاع به سایر شرکت‌های مخابراتی است و چیزی که مهم بوده، چگونگی مسیریابی و شارژ تماس‌ها است. اساساً، موضع Ofcom این است که یاهو گروپ چندان هم موردنیاز نیست، زیرا آن‌ها پایگاه اطلاعاتی خود را نگهداری می‌کنند و آن مرکز اطلاعاتی به‌طور منظم با تمامی اطلاعاتی که ممکن است شرکت‌های مخابرات به آن نیاز داشته باشند، به‌روز می‌شود.

اما ممکن است که یاهو گروپ همچنان برای شرکت‌ها فعال در این صنعت ضروری باشد. سایمون وودهد (Simon Woodhead)، مدیرعامل شرکت Simwood که گزارش سال ۲۰۱۵ را تهیه‌کرده، گفت که یاهو گروپ برای اطلاع شرکت‌های مخابراتی از اینکه چگونه این شماره‌ها توزیع‌شده‌اند، مفید است. ظاهراً هیچ راه بهتری جهت ارائه به اپراتورهای تلفنی انگلستان وجود ندارد تا آن‌ها بدانند کدام شماره ها متعلق به رقبای آن‌ها است. وودهد اظهار کرد:

آن‌ها می‌گویند که یاهو گروپ برای اپراتورها یک راه غیررسمی به شمار می‌رود تا بدین‌وسیله با یکدیگر صحبت کنند. این شرکت همچنین یک پایگاه‌ اطلاعاتی را جهت نگهداری شماره تلفن‌ها ارائه می‌دهد. این مورد درست است و تا حدودی مبهم. اما اگر از آن‌ها می‌پرسیدید که یک روند رسمی و ابزار مناسب اپراتورها برای اعلام تعداد شماره‌های فعال به یکدیگر چیست، آن‌ها جوابی ارائه نمی‌کردند، زیرا پاسخ همان Oftel Yahoo group است.

این شرکت به نام Oftel Yahoo group شناخته می‌شود، زیرا Oftel یا همان دفتر ارتباطات، سازمانی است که بر Ofcom مقدم بوده و یاهو گروپ نیز بر سازمان تنظیم ارتباطات رادیویی بریتانیا مقدم است.

اساساً، Ofcom شماره هایی را که شرکت‌های مخابراتی مانند Simwood می‌توانند دریافت کنند، مدیریت می‌کند؛ آن‌ها بلوک‌های شماره‌ای خود را که قرار است ارائه دهند، می‌سازند و پس از آن باید به سایر شرکت‌های مخابراتی بگویند که شماره‌های دریافتی آن‌ها آماده ارائه خدمات بوده و اینکه این شماره‌ها در کجا قابل‌دسترسی هستند. وودهد گفت که این کار زمانی ضروری می‌شود که شما در مورد شماره‌ تلفن‌ها صحبت می‌کنید، زیرا باید بدانید که این شماره‌ها در کجا فعال هستند. Simwood طیف شماره‌ها را برای سایر اپراتورهای دیگر میزبانی می‌کند که این یک مشکل است، زیرا هیچ جایی در پایگاه اطلاعاتی Ofcom این رابطه را ثبت نکرده است.

اپراتورها نیاز دارند بدانند که این شماره‌ها در کجا میزبانی می‌شوند تا آن‌ها بتوانند تماس‌های تلفنی مرتبط با آن‌ها را برقرار کنند و این، هدف Oftel group است. ما می‌گوییم که طیف شماره‌ای Fred Bloggs Limited اکنون در شبکه‌های Simwood فعال است. این‌ها نقاط اتصال در شبکه مخابراتی BT  هستند. اگر با ما ارتباط دو جانبه داشته باشید، پس مستقیماً با ما صحبت می‌کنید. در ضمن، این یک شماره آزمایشی است.

یاهو گروپ از یک لحاظ دیگر نیز مهم است، زیرا اپراتورها نیاز دارند تا بدانند که چقدر مصرف‌کنندگانشان برای تماس‌های تلفنی هزینه می‌پردازند، چراکه این میزان از خود شماره موردنظر معلوم نخواهد بود. یاهو گروپ با اجازه دادن به اپراتورها برای به‌روزرسانی برگه نرخ‌های خود، این کار را تسهیل می‌کند.

وودهد یاهو گروپ را به DNS (سامانه نام دامنه‌ها)  تشبیه می‌کند که در واقع سیستم اینترنت است و در آن، اطلاعاتی همانند آدرس‌های IP با نام‌های دامنه مرتبط می‌شوند. مثلاً tech.gamefa.com به یک IP مشخص اشاره دارد. کاری که شرکت‌هایی مانند Ofcom انجام می‌دهند این است که می‌گویند وب‌سایت موردنظر ثبت شده است اما آدرس IP آن را مشخص نمی‌سازند.

اینترنت پروتکل‌های خاص خود را دارد تا این اعمال را انجام دهد. از سوی دیگر، ارتباطات صوتی نیز چنین کاری نمی‌کنند. در این جا است که شرکت‌هایی مانند یاهو گروپ وارد عمل می‌شوند. این شرکت‌ها می‌گویند که فلان وب‌سایت در بستر شبکه ما فعال بوده و همچنین آدرس IP آن را مشخص می‌نمایند.

این ایده که حداقل بخشی از زیرساخت ارتباطی صوتی بریتانیا مبتنی بر چارچوب یاهو گروپ بوده، کمی نگران‌کننده است. آیا مدیریت مکالمات تلفنی راحت‌تر از اینترنت نیست؟ درنهایت باید بگوییم که زیرساخت‌های چیزهایی که ما از آن‌ها هر روز استفاده می‌کنیم، معمولا بسیار پیچیده و ریزتر از آن چیزی است که در ابتدا به نظر می‌رسند.

یاهو قصد دارد تا در تاریخ ۲۳ آذر (۱۴ دسامبر) همه داده‌های آپلود شده یاهو گروپ را حذف کند، که این قضیه شامل پرونده‌ها، عکس‌ها، پیوندها، به روزرسانی‌های ایمیل و تاریخچه پیام‌ها نیز می‌شود. با این حال، این امر ممکن است به‌طور کامل استفاده مخابرات بریتانیا از سرویس‌های این شرکت را مختل نکند، همان‌طور که به نظر می‌رسد که کارکردهای پست الکترونیکی یاهو همچنان به کار خود ادامه دهند. وودهد می‌گوید:

درک من این است که سرویس ایمیل یاهو گروپ همچنان فعالیت خواهد داشت، این سرویس درواقع بیشترین کاربرد را میان کاربران این شرکت دارد. پنجمین اقتصاد جهان و یا هر چیزی که اکنون هستیم، بر یاهو گروپ جهت تأمین زیرساخت‌های حیاتی ملی تکیه کرده و این شرم‌آور است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.