موزیلا با انتشار داستان‌های ترسناک از یوتیوب، گوگل را به شفافیت بیشتر فرا می‌خواند - تکفارس 
موزیلا با انتشار داستان‌های ترسناک از یوتیوب، گوگل را به شفافیت بیشتر فرا می‌خواند - تکفارس 

موزیلا با انتشار داستان‌های ترسناک از یوتیوب، گوگل را به شفافیت بیشتر فرا می‌خواند

مسلم رفیعی
۲۵ مهر ۱۳۹۸ - 23:45
موزیلا با انتشار داستان‌های ترسناک از یوتیوب، گوگل را به شفافیت بیشتر فرا می‌خواند - تکفارس 

موزیلا در حال انتشار داستان‌هایی از مشاهدات یوتیوب است. داستان‌هایی از افرادی که می‌گویند به دنبال چیزی می‌گشته‌اند اما درنهایت، یک لانه خرگوشی تاریک از ویدیوها را مشاهده نموده‌اند. هدف این کمپین، اعمال فشار بر روی وب‌سایت ویدیویی گوگل یعنی یوتیوب است، که با ارائه دسترسی بیشتر به محققان مستقل، سعی در مطالعه الگوریتم‌های خود دارد.

گیلوم چسلات (Guillaume Chaslot)، یکی از همکاران موزیلا؛ که درواقع یک مؤسسه غیرانتفاعی بیشتر شناخته‌شده به دلیل مرورگر آن یعنی فایرفاکس است، می‌گوید که:

مسئله اصلی این است که ما دقیقاً نمی‌دانیم در یوتیوب چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

چسلات که یک مهندس سابق گوگل است، در هنگام کناره‌گیری از این شرکت در سال ۲۰۱۳، سیستم توصیه‌های یوتیوب را موردبررسی قرار داده بود (یوتیوب می‌گوید که وی به دلیل مشکلات عملکردی اخراج شده است). وی گفت:

ما می‌توانیم ببینیم که مشکلاتی وجود دارند، اما هیچ ایده‌ای نداریم که آیا این مشکل از سوی مردم ایجاد می‌شود و یا از سوی الگوریتم‌ها.

یوتیوب یکی از بزرگ‌ترین منابع ویدئویی آنلاین جهان با ۲ میلیارد کاربر ماهیانه است و در ۷۰ درصد از زمان تماشای ویدیوهای آن، یکی از موتورهای پیشنهادی این شرکت فعال است. اما یوتیوب به دلیل مشکلات فناوری سیستم‌ توصیه‌‌ای خود، عملکرد نامناسبی پیدا کرده است؛ مواردی از قبیل کودک‌آزاری، مطالب افراط‌گرایانه و یا اطلاعات نادرست از این دسته هستند. طی بیانیه‌ای، یوتیوب گفت که در زمینه بهبود توصیه‌ها از ابتدای سال مشغول به کار است و همچنین قصد دارد تا اعتبار مطالب را بالا ببرد. در این بیانیه آمده است که:

درحالی‌که ما از تحقیقات بیشتر در این زمینه استقبال می‌کنیم، اما ما ویدیو، تصاویر و یا اطلاعات سؤال‌برانگیزی را مشاهده نکرده‌ایم، بنابراین نمی‌توانیم به‌درستی ادعاهای شرکت موزیلا را بررسی کنیم. در حالت کلی، ما سیستم‌های خود را برای کمک به حصول اطمینان از این مسئله طراحی کرده‌ایم که محتوای منابع معتبر را به‌طور برجسته‌ای در توصیه‌ها نشان دهد. ما از ابتدای سال، بیش از ۳۰ تغییر را در سیستم پیشنهادهای خود اعمال کرده‌ایم، این اقدام منجر به کاهش ۵۰ درصدی مشاهده محتوای نامطمئن و اطلاعات مضر ناشی از پیشنهادهای بخش ایالات‌متحده شده است.

اشلی بوید (Ashley Boyd)، نایب‌رئیس حقوقی شرکت موزیلا گفت که ادعای یوتیوب در مورد کاهش ۵۰ درصدی زمان سپری‌شده در اطلاعات نادرست و مضر، دقیقاً آن نوع از داده‌هایی است که یوتیوب باید به محققان مستقل اجازه دهد تا آن‌ها را تأیید نمایند. وی گفت:

ما فهمیده‌ایم که زمان عبارت «به ما اعتماد کنید» به‌پایان رسیده است.

محتوای مرزی همان چیزی است که یوتیوب با استفاده از آن ویدیوهایی را توصیف می‌کند که اطلاعات نادرست را گسترش نمی‌دهند، اما همچنان سؤال‌برانگیز هستند. یوتیوب در خردادماه آمار ۵۰ درصدی خود در مورد پیشرفت این پلتفرم در زمینه مبارزه با تنفر را در وبلاگ خود اعلام کرد. بوید گفت:

آنچه که ما سعی داریم انجام دهیم، فراهم کردن پنجره‌ای روبه نگرانی‌های مصرف‌کنندگان درباره این مسئله است. یک سؤال وجود دارد و آن اینکه مردم درباره این مشکل چگونه فکر می‌کنند، چراکه آن‌ها این پلتفرم را ترک ننموده‌اند. ما فکر نمی‌کنیم که این یک معیار خوب درباره ترجیحات مردم باشد.

موزیلا در حال انتشار داستان ۲۸ خود است و آن را #YouTubeRegrets می‌نامد. این حکایت، داستانی را درباره کسی نقل می‌کند که می‌گوید برای آهنگ‌های فولکلور آلمانی جستجو کرده، اما نتایج به کلیپ‌های نئونازی ختم شده‌اند. همچنین در این گزارش، یک مادر شهادت می‌دهد که دختر ۱۰ ساله‌اش به دنبال کلیپ‌های tap-dancing می‌گشته، اما نتایج جستجو به یک بندباز که حرکات خشنی را انجام می‌دهد، ختم شده بودند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.