تاریخچه وان‌پلاس؛‌ وان‌پلاس، چگونه وان‌پلاس شد؟ - تکفارس 
تاریخچه وان‌پلاس؛‌ وان‌پلاس، چگونه وان‌پلاس شد؟ - تکفارس 

تاریخچه وان‌پلاس؛‌ وان‌پلاس، چگونه وان‌پلاس شد؟

مهدی ملکی
۱۳ آبان ۱۴۰۰ - 17:00
تاریخچه وان‌پلاس؛‌ وان‌پلاس، چگونه وان‌پلاس شد؟ - تکفارس 

گوشی وان‌پلاس وان (OnePlus One) بیانگر رویاهای پیت لو (Pete Lau) و کارل پی (Carl Pei) بود. این دو نفر برای نخستین بار یک‌دیگر را در شرکت چینی اوپو (Oppo) دیدند و سپس تصمیم گرفتند با هم این کمپانی را ترک کنند و با در نظر قرار دادن اصل عدالت و سادگی شرکتی را با شعار “هیچ‌وقت آرام نگیر” (Never Settle) راه‌اندازی کنند. به همین دلیل خودشان هم از همان ابتدا به این قانون وفادار ماندند.

اما پیش از اینکه در مورد گوشی‌های وان‌پلاس صحبت کنیم، یک بیوگرافی کوچک در مورد بنیان‌گذاران این کمپانی کمک خواهد کرد که متوجه شویم چگونه وان‌پلاس، وان‌پلاس شد. پیت لو برای مدتی نائب رئیس اوپو بود و نقش کلیدی برای آوردن ویژگی CyanogenMod به گوشی اوپو ان ۱ (Oppo N1) ایفا کرد.

کارل پی هم پس از اینکه سایت طرفداران شرکت چینی میزو (Meizu) را ساخت و اتفاقاً بسیار هم مورد استقبال واقع گردید، توسط این کمپانی استخدام شد. سپس در اواسط ماه دسامبر سال ۲۰۱۳ دو شخصیت تأثیرگذار اوپو و میزو کمپانی خودشان را تأسیس و در کمتر از یک سال بعد اولین گوشی را روانه بازار کردند.

تاریخچه وان‌پلاس؛‌ وان‌پلاس، چگونه وان‌پلاس شد؟ - تکفارس 

سخت‌افزار به کار رفته در این دستگاه شباهت زیادی به امکانات گوشی اوپو فایند ۷ اِی (Oppo Find 7a) داشت و به معنای واقعی کلمه می‌توانست پرچمداران سایر شرکت‌ها را به چالش بکشد. اما تیم پشت وان‌پلاس برنامه‌های مدونی را برای موفقیت در صنعت گوشی‌های هوشمند دنبال می‌کرد به همین دلیل اولین محصول خود را به‌گونه‌ای ساخت تا بیشتر توجهات را به سمت خود جلب کند.

در ادامه و برای کاهش هزینه‌ها، وان‌پلاس تصمیم گرفت محصولاتش را به صورت آنلاین بفروشد و ترجیح داد فعلاً در فروشگاه‌ها حضور پیدا نکند و با مشتریان رودررو نشود. این شرکت در ابتدا ۵۰ هزار گوشی تولید کرد و به فروش رساند که نشان می‌دهد سیستم مرتبی پشت این استراتژی نهفته بود.

البته اتخاذ این تصمیم بدین معنا نبود که وان‌پلاس می‌خواهد محصولاتش را در مناطق به خصوصی بفروشد بلکه این کمپانی چینی در همان ابتدا با مشکل تأمین مواد اولیه روبه‌رو شده بود به همین خاطر نمی‌توانست تولیداتش را به صورت انبوه تولید کند. در این مسیر هم تصمیماتی گرفته شد که بعضاً سرعت پیشرفت وان‌پلاس را کم یا زیاد می‌کرد. برای مثال، شعار Smash the Past که باعث می‌شد ۱۰۰ نفر اولی که گوشی‌های این شرکت را می‌خرند به اندازه ۱ دلار تخفیف بگیرند و یا کمپین Ladies First که نتوانست مشتریان زیادی را جذب کند، تجربه‌های ناموفقی را نصیب وان‌پلاس کردند. اما باز هم این شرکت یک استراتژی دیگر را به کار برد و به افراد گفت که گوشی‌های قدیمی خود را اهدا کنند ولی متأسفانه این کمپین هم با موفقیت روبه‌رو نشد.

تاریخچه وان‌پلاس؛‌ وان‌پلاس، چگونه وان‌پلاس شد؟ - تکفارس 

با تمام سختی‌های موجود، گوشی وان‌پلاس وان در اولین روزهای سال ۲۰۱۴ معرفی شد و نسخه دارای رم ۳ و حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی آن با قیمت ۳۰۰ دلار به فروش رسید و نسخه دارای رم ۳ و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی با ۳۵۰ دلار در اختیار متقاضیان قرار گرفت. این نوع قیمت‌گذاری در حالی اتفاق افتاد که گوشی نکسوس ۵ گوگل با حافظه داخلی ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی به ترتیب با قیمت ۳۵۰ و ۴۰۰ دلار فروخته می‌شد. البته کاری که وان‌پلاس کرد تازه ابتدای راه بود.

این دستگاه با نمایشگر ۵٫۵ اینچی و ۱۰۸۰p در مقایسه با نکسوس ۵ که صفحه نمایش ۵ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰p داشت از ارزش بالاتری برخوردار بود. ضمن اینکه محصول کمپانی چینی، هم از باتری بادوام‌تری بهره می‌برد و هم از نظر رم قدرت بیشتری داشت. به علاوه، دوربین IMX214 سونی اجازه می‌داد تا تصاویر با کیفیت ۱۳ مگاپیکسلی به ثبت برسند و ویدیوهای ۲۱۶۰p ضبط شوند. پردازنده این دستگاه نیز کووالکوم اسنپدراگون ۸۰۱ بود که جزو سریع‌ترین تراشه‌های آن روزها به شمار می‌رفت.

تاریخچه وان‌پلاس؛‌ وان‌پلاس، چگونه وان‌پلاس شد؟ - تکفارس 

یکی دیگر از رقبای وان‌پلاس وان در آن روزها، گلکسی اس ۵ (Galaxy S5) سامسونگ بود که کمپانی چینی تصمیم گرفت آن را نیز به چالش بکشد. محصول کمپانی کره‌ای از نظر نمایشگر (۵٫۱ اینچی ۱۰۸۰p با پنل Super AMOLED)، دوربین (۱۶ مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیوهای ۲۱۶۰p) و دوام باتری برتری محسوسی داشت و ضد آب بود و از تکنولوژی شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کرد ولی قیمت پایه آن برای مدل دارای حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی زیاد بود و به ۶۵۰ دلار می‌رسید.

در اینجا، سامسونگ برگ برنده‌ای داشت به نام تجربه. این کمپانی کره‌ای سال‌های سال بود که در زمینه تولید گوشی تجربه کسب کرده و دیگر با اخلاقیات کاربران و مشتریان آشناست در حالی که وان‌پلاس به عنوان یک شرکت کاملاً ناشناخته گوشی را می‌فروخت که ۳۰۰ دلار قیمت داشت و کسی نمی‌توانست در مورد پیشینه آن در اینترنت و بازار اطلاعاتی جمع‌آوری کند.

حضور در چنین شرایطی و پیدا کردن مشتری نیازمند این بود تا وان‌پلاس اقدام مناسبی صورت دهد که اتفاقاً همین هم شد. این کمپانی یک انجمن آنلاین فوق‌العاده قوی ایجاد کرد تا بتواند محصولاتش را به فروش برساند و علی‌رغم اینکه بودجه این شرکت در برابر سرمایه‌گذاری‌هایی که اپل و سامسونگ انجام می‌دادند بسیار ناچیز بود اما موفقیت از آن وان‌پلاس شد.

نتیجه این ابتکار اما، فراتر از آن چیزی بود که تصور می‌شد زیرا وان‌پلاس به جای اینکه ۵۰ هزار گوشی وان‌پلاس وان را بفروشد توانست ۱ میلیون دستگاه را به متقاضیان بدهد. البته در مسیر به دست آوردن این رکورد، مشکلاتی هم وجود داشت.

برای مثال، ارتباطات پیت لو با مدیران سیستم CyanogenMod باعث شد تا موبایل وان‌پلاس وان با رام و رابط کاربری Cyanogen OS تولید شود. به این نکته اشاره کنیم که این پوسته نرم‌افزاری مبتنی بر اندروید خام بود که در آن گزینه‌های شخصی‌سازی متعدد و زیادی به چشم می‌خورد. در ادامه و درست زمانی که لو می‌خواست گوشی‌ها را در هند بفروشد، Cyanoge به وان‌پلاس اطلاع داد که معامله‌ای را با برند Yu که زیرمجموعه Micromax است صورت داده و نمی‌تواند با این کمپانی چینی همکاری‌اش را ادامه دهد به همین دلیل یکی از دادگاه‌های هند فروش گوشی وان‌پلاس وان را ممنوع اعلام کرد.

این وقفه باعث شد تا کمپانی چینی بتواند رابط کاربری مخصوص به خود که در چین HydrogenOS و در سایر کشورها OxygenOS نامیده می‌شود را تولید نماید. سپس در سال ۲۰۱۵ دو پوسته نرم‌افزاری نامبرده قابلیت نصب شدن در گوشی را دریافت کردند ولی مدتی طول کشید تا آن‌طور که باید و شاید کاربران بتوانند از آن در دستگاه‌های خود استفاده کنند.

چنین پیشرفتی از سوی وان‌پلاس سبب شد تا مدیرعامل Cyanogen اعلام کند که به زودی کنترل اندروید را به عنوان یک سیستم عامل زیرمجموعه گوگل به دست خواهد گرفت اما هیچ شرکتی حاضر نشد با او همکاری کند و حتی قراردادی نیز به امضا نرسید.

با اتفاقات به وجود آمده، رام گوشی وان‌پلاس وان نتوانست در بازار مورد استقبال واقع گردد و به جای آن رقبایی مانند MIUI، Jolla و Ubuntu پیشرفت کردند هرچند دو مورد آخر دیگر توسعه نیافتند.

پس از این رویدادها و تغییرات سازمانی، CyanogenMod به کلی از چرخه رقابت خارج شد و جای خود را به LineageOS داد.

تاریخچه وان‌پلاس؛‌ وان‌پلاس، چگونه وان‌پلاس شد؟ - تکفارس 

به هر حال، اگرچه اولین گوشی که وان‌پلاس تولید کرد در مقایسه با سایر رقبا قیمت پایین‌تری داشت اما به خاطر بهره‌مندی از پوششی به نام StyleSwap که ترکیبی از چوب گیاه بامبو و چرم بود، استحکام بسیار زیادی داشت. البته بعدها چوب بامبو دیگر به کار نرفت اما یک نسخه‌ای دیگر از این بدنه تولید شد.

با همه توضیحات ارائه شده، باید اعتراف کنیم که فروش ۱٫۵ میلیون عددی گوشی وان‌پلاس وان در همان سال اول معرفی یک موفقیت بزرگ به شمار می‌رود. این موضوع وقتی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که می‌بینیم دستگاه مذکور را کمپانی تولید کرده که حالا و پس از گذشت تقریباً ۵ سال جزو ۵ شرکت برتر دنیا به حساب می‌آید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید