برنامه‌های سازمان فضایی ناسا برای ساخت فضاپیمای اوریون - تکفارس 
برنامه‌های سازمان فضایی ناسا برای ساخت فضاپیمای اوریون - تکفارس 

برنامه‌های سازمان فضایی ناسا برای ساخت فضاپیمای اوریون

رضا حسینی
۶ مهر ۱۳۹۸ - 08:00
فضاپیمای اوریون

سازمان فضایی ناسا قصد دارد برای تکمیل اهداف آتی خود به منظور انجام ماموریت‌های فضایی به ماه، چندین نمونه از فضاپیمای اوریون را برای ساخت سفارش دهد.

فرایند ساخت نسخه‌های جدید از فضاپیمای اوریون در قالب یک قرارداد از سوی سازمان فضایی ناسا به شرکت لاک‌هد مارتین سفارش داده شده است. طول این قرارداد از نظر زمان تا سال ۲۰۳۰ میلادی به درازا خواهد انجامید و به موجب قرارداد مذکور حداقل شش فضاپیمای اوریون ساخته و به ناسا تحویل خواهد شد. البته با توجه به برنامه‌ریزی ناسا تعداد فضاپیماهای ساخته شده توسط شرکت لاک‌هد مارتین می‌تواند به دو برابر رقم مذکور نیز برسد و تا ۱۲ عدد افزایش یابد.

هدف اصلی از انعقاد قرارداد فوق استفاده از فضاپیمای اوریون برای انجام حدود ۱۲ ماموریت مختلف و مجزا به خارج از مدار زمین است. هدف نهایی این ماموریت‌ها نیز فرود بر سطح ماه خواهد بود. در واقع سازمان فضایی ناسا قصد دارد بار دیگر محیط ماه را برای فضانوردان خود قابل دسترس‌ سازد.

البته فضانوردان ناسا پیش از این توانسته‌اند در ماه فرود بیایند و افتخار حضور بر سطح آن را به نام خود ثبت کنند. با این حال سازمان فضایی ناسا برنامه دارد که بار دیگر ماه را فتح کند و فضانوردانش را بر سطح آن پیاده نماید.

فضاپیمای اوریون

به طور حتم عملی کردن کامل این برنامه و تحقق بخشیدن به جاه‌طلبی مذکور هزینه‌های گزافی را برای ناسا در بر خواهد داشت. از همین رو قرارداد بسته شده با شرکت لاک‌هد مارتین برای ساخت نمونه‌های دوازده گانه از فضاپیمای اوریون در قالب پروژه‌های جداگانه‌ای به اجرا در خواهد آمد که هر کدام مبتنی بر ساخت سه فضاپیما هستند.

سه فضاپیمای نخست که برای انجام ماموریت فضایی آرتمیس در نظر گرفته شده‌اند قرار است با هزینه‌ای نزدیک به ۲٫۷ میلیار دلار ساخته و به سازمان فضایی ناسا تحویل داده شود. ساخت سه نمونه‌ی دوم این فضاپیما نیز که فرایند سفارش آن‌ برای سال مالی ۲۰۲۲ میلادی برنامه‌ریزی شده است حدود ۱٫۹ میلیارد دلار برای سازمان فضایی ناسا هزینه در بر خواهد داشت.

به این ترتیب فاز اول و دوم فرایند تولید فضاپیمای اوریون در مجموع برای ناسا رقمی نزدیک به ۴٫۶ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت. در این میان سازمان فضایی ناسا امیدوار است که با تحمل هزینه‌ی گزاف یاد شده بتواند حداقل برای یک بار هم که شده در ماموریت فضایی آرتمیس از هر کدام از فضاپیماهای ساخته شده توسط شرکت لاک‌هد مارتین استفاده کند. به این معنی که فضاپیماهای ساخته شده در طول انجام ماموریت فضایی دچار حادثه نشوند و بتوانند ماموریت خود را با موفقیت به پایان برسانند.

فضاپیمای اوریون

البته ساخت فضاپیمای اوریون امری ضروری به نظر می‌رسد و پرداخت هزینه‌های یاد شده توسط سازمان فضایی ناسا اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. به این دلیل که در حال حاضر هیچ فضاپیمای دیگری قادر نیست تا فضانوردان انسان را به صورت سالم از جو زمین خارج کند و آن‌ها را به مدت چند هفته در فضا با فاصله‌ای بیش از صدها کیلومتر از سطح زمین سالم نگه دارد.

در همین راستا مارک کراسیچ که یکی از دست‌اندرکاران برنامه‌ی تولید فضاپیمای اوریون به شمار می‌رود معتقد است که این فضاپیما از تمام مشخصات یاد شده برخوردار خواهد بود و می‌تواند با نوآوری‌هایی که ارائه کرده است تمام خواسته‌های موجود در زمینه‌ی سفر فضانوردان به ماه را فراهم کند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که شرکت اسپیس‌اکس نیز برنامه‌های مشابهی را در دست اجرا دارد و برای سفر فضانوردان به خارج از جو زمین ماموریت‌هایی را در آینده برنامه‌ریزی کرده است. از همین رو به همین راحتی نمی‌توان ادعا کرد که فضاپیمای اوریون تنها فضاپیمایی خواهد بود که قادر است انسان‌ها را به سفرهای فضایی سلامت و بی‌خطر ببرد.

در مجموع به نظر می‌رسد که نباید انتظار داشت سازمان فضایی ناسا در زمانی کمتر از پنج سال برنامه‌های خود برای سفر به ماه را عملی و اجرایی کند. در واقع با توجه به زمان اعلام شده برای تکمیل پروژه‌ی ساخت فضاپیمای اوریون به نظر می‌رسد که ماموریت‌های زنجیره‌ای آرتمیس تنها در زمانی پس از سال ۲۰۲۴ میلادی قابل اجرا خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.