بهترین برنامه‌های مدیریت رمز عبور در سال ۲۰۱۹ - تکفارس 
بهترین برنامه‌های مدیریت رمز عبور در سال ۲۰۱۹ - تکفارس 

بهترین برنامه‌های مدیریت رمز عبور در سال ۲۰۱۹

مهدی داوری
۶ مهر ۱۳۹۸ - 10:00
بهترین برنامه‌های مدیریت رمز عبور در سال ۲۰۱۹ - تکفارس 

دیگر لازم نیست که به ذهنتان فشار بیاورید تا بتوانید رمزهای هوشمند و مرموز را در خاطر بسپارید تا با آن‌ها بتوانید از حساب‌های خود محافظت کنید. با استفاده از برنامه‌های امن و ساده برای مدیریت رمزهای عبور، شما می‌توانید از حساب‌های خود محافظت و از آن‌ها در تمامی دستگاه‌های هوشمند خود مراقبت نمایید.

رمزهای خود را به شکل امن در این برنامه‌ها نگه دارید و از قابلیت پر کردن خودکار این برنامه‌ها برای ورود خودکار به سایت‌هایی که در آن حساب داشته و عضویت دارید استفاده کنید. بدون توجه به این که در چه دستگاهی می‌خواهید وارد یک سایت شوید، این برنامه‌ها به صورت خودکار شروع به همگام‌سازی اطلاعات شما در سیستم عامل‌های ویندوز، مک، اندروید و گوشی‌های آیفون و دستگاه‌های آیپد می‌کنند.

می‌توان به صورت خلاصه گفت که برنامه‌های مدیریت رمز عبور یک صندوق رمزگذاری شده دیجیتال است که اطلاعات ورود شما را در خود ذخیره می‌کند تا از آن برای دسترسی به سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و دیگر سرویس‌ها استفاده می‌کنید.

علاوه بر حفظ اعتبارنامه‌ها، تشخیص هویت و حفظ اطلاعات حساس، برنامه‌های مدیریت رمز عبور می‌توانند رمزهای یکتا، قوی و امن تولید کنند و به شما اطمینان دهند که پیش‌تر از این رمز استفاده نکرده‌اید.

طبق تحقیقات انجام شده و گزارش‌های جدید، استفاده از رمزهای یکتا باعث می‌شود که حتی در صورت هک شدن یک حساب و دزدیده شدن رمزتان، هکرها نتوانند از رمز شما در دیگر سایت‌ها استفاده کنند و تنها می‌توانند به یک حساب وارد شوند و با این اوصاف، دیگر حساب‌ها امن می‌مانند.

نکته مثبت دیگر در هنگام استفاده از برنامه‌های مدیریت رمز عبور این است که دیگر لازم نیست اطلاعات مختلف مثل اطلاعات کارت اعتباری یا آدرس‌ها را حفظ کنید؛ تنها کافی است یک رمز اصلی را به خاطر بسپارید و یا از یک PIN یا اثر انگشت استفاده کنید تا تمامی فرم‌ها شروع به پر شدن کنند.

همچنین برخی از برنامه‌های مدیریت رمز عبور ویژگی‌های دیگری دارند؛ مثلا برخی دارای فضای ذخیره آنلاین و یک صندوق رمزگذاری شده برای ذخیره اسناد هستند. تمام برنامه‌های خوب مدیریت رمز عبور به صورت رایگان عرضه می‌شوند که معمولاً به شما این امکان را می‌دهند تا رمزهای ایمن را برای یک دستگاه ذخیره کنید.

ما در این مقاله قصد داریم که بهترین برنامه‌های مدیریت رمز عبور را به شما معرفی کنیم تا بتوانید از آن‌ها برای مدیریت رمزهای عبور خود استفاده کنید.

بهترین برنامه رایگان مدیریت رمز عبور

LastPass

  • نسخه رایگان: دارد
  • قیمت نسخه پولی: ۳۶ دلار سالیانه
  • قابلیت کار با: ویندوز، مک او اس، لینوکس، اندروید، آیفون و آیپد
  • دارای افزونه برای: کروم، فایرفاکس، سافاری، اینترنت اکسپلورر، اچ و اپرا

نسخه رایگان برنامه LastPass به شما این اجازه را می‌دهد تا بتوانید رمزهای خود را ذخیره کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید اطلاعات ورودتان و اعتبارنامه‌های خود را هر زمان که بخواهید و لازم باشد چه در دسکتاپ، چه در موبایل و یا مرورگر همگام‌سازی کنید.

برنامه LastPass در نسخه پریمیوم خود امکانات بیشتری به شما می‌دهد. شما می‌توانید رمزها و اطلاعات ورود خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید. البته دسترسی به این ویژگی نیاز به پرداخت سالیانه ۳۶ دلار دارد.

در نسخه پریمیوم شما می‌توانید از اسکنر اثر انگشت استفاده کنید و همین طور یک گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رمزگذاری شده نیز در اختیارتان قرار می‌گیرد.

در اشتراک سالیانه ۴۸ دلاری، شما می‌توانید برنامه خانوادگی درخواست نمایید تا با استفاده از آن شش اکانت مجزا ایجاد کنید، پوشه‌های خود را به اشتراک بگذارید و به فعالیت دیگر اکانت‌ها دسترسی داشته باشید.

بدون شک برنامه LastPass بی نقص نیست. طی گزارشی با نام آسیب‌پذیری‌های خصوصی که سپتامبر ۲۰۱۹ منتشر شد یک نقص امنیتی وحشتناک، پتانسیل لو رفتن اطلاعات در برنامه LastPass را ایجاد کرد اما کمپانی قبل از لو رفتن اطلاعات و سو استفاده کردن از آن‌ها توسط هکرها این نقص امنیتی را برطرف کرد.

بهترین برنامه اشتراکی مدیریت رمز عبور

۱Password

  • نسخه آزمایشی: دارد
  • مبلغ پایه اشتراک: ۳۵٫۸۸ دلار در سال
  • قابلیت کار با: ویندوز، مک او اس، لینوکس، کروم او اس، اندروید، آیفون و آیپد
  • دارای افزونه برای: کروم، فایرفاکس، سافاری، اچ و اپرا

اگر به دنبال یک برنامه مدیریت رمز عبور معتبر هستید تا اطلاعات ورود به سیستم شما را خصوصی و ایمن نگه دارد، ۱Password این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد و مثل بقیه برنامه‌های مدیریت رمز عبور، این امکان را می‌دهد تا با یک گذرواژه اصلی به حساب‌ها و خدمات این اپلیکیشن دسترسی پیدا کنید.

۱Password برای ویندوز، مک او اس، اندروید، iOS، لینوکس و کروم او اس در دسترس است.

این برنامه طراحی بسیار زیبایی دارد اما نداشتن نسخه رایگان یکی از نقاط ضعف آن به حساب می‌آید، با این حال، شما می‌توانید نسخه آزمایشی این برنامه را قبل از خرید به مدت ۳۰ روز تجربه کنید.

برای اشتراک شخصی می‌توانید با پرداخت ۳۶ دلار در سال به یک گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و تایید هویت دو مرحله‌ای برای امنیت بیشتر دسترسی داشته باشید.

حالت Travel mode اجازه می‌دهد داده‌های حساس خود در برنامه ۱Password را هنگام مسافرت از دستگاه خود پاک کنید و زمانی که از مسافرت برگشتید با یک کلیک داده‌هایتان را برگردانید.

شما می‌توانید در سیستم عامل مک از قابلیت Touch ID برای بازکردن برنامه ۱Password استفاده کنید و روی دستگاه‌های iOS قادر خواهید بود از ویژگی Face ID برای استفاده از این اپلیکیشن استفاده کنید.

با پرداخت سالیانه ۶۰ دلار شما می‌توانید از برنامه خانوادگی ۱Password برای استفاده ۵ نفر به صورت همزمان استفاده کنید تا بتوانید رمزها و اطلاعات کارت‌های اعتباری و هر چیز دیگر را در گروه خانوادگی خود به اشتراک بگذارد.

هر کاربر صندوق شخصی خود را خواهد داشت و به راحتی می‌توانید اطلاعاتتان را با هرکسی که علاقه داشته باشید به اشتراک بگذارید.

دیگر ویژگی برنامه ۱Password قابلیت ساخت حساب مهمان است تا رمزهای Wi-Fi را با مهمان‌ها به اشتراک بگذارید.

دیگر برنامه‌های رایگان و اشتراکی که ارزش امتحان کردن را دارد

Bitwarden

  • نسخه رایگان دارد
  • قیمت پایه نسخه پولی: ۱۰ دلار در سال
  • قابلیت کار با: ویندوز، مک او اس، لینوکس، اندروید، آیفون و آیپد
  • دارای افزونه کروم، فایرفاکس، اچ و اپرا، ویوالدی، بریو و مرورگر تور

Bitwarden برنامه ضعیفی است که به صورت منبع باز رمزگذاری شده و می‌تواند مدیریت رمزهای شما را برعهده بگیرد و علاوه بر ذخیره سازی، با استفاده از Bitwarden می‌توانید فرم‌های مختلف خود در هر دستگاهی را به صورت خودکار پر کنید.

در نسخه ۱۰ دلاری به شما یک فضای ذخیره سازی یک گیگابایتی رمز گذاری شده نیز اهدا می‌شود.

Dashlane

  • نسخه رایگان محدود دارد (ذخیره سازی ۵۰ رمز در یک دستگاه)
  • قیمت پایه نسخه پولی: ۵۹٫۸۸ دلار در سال
  • قابلیت کار با: ویندوز، مک او اس، اندروید، آیفون و آیپد
  • دارای افزونه کروم، فایرفاکس، اچ و اپرا، سافاری و اینترنت اکسپلورر

Dashlane برنامه سبک و ساده‌ای برای ذخیره سازی رمزهای شما و اطلاعات ورودتان است. در نسخه رایگان شما با محدودیت ذخیره سازی تنها ۵۰ رمز مواجه هستید اما در نسخه پریمیوم با پرداخت سالیانه مبلغی نزدیک به ۶۰ دلار می‌توانید به امکاناتی نظیر برنامه ۱Password و LastPass دسترسی پیدا کنید.

Keeper

  • نسخه رایگان محدود دارد (ذخیره سازی بی نهایت رمز در یک دستگاه)
  • قیمت پایه نسخه پولی: ۲۵٫۴۹ دلار در سال
  • قابلیت کار با: ویندوز، مک او اس،لینوکس، اندروید، آیفون و آیپد
  • دارای افزونه کروم، فایرفاکس، اچ و اپرا، سافاری و اینترنت اکسپلورر

Keeper برنامه دیگری برای ذخیره سازی رمزها است که به شما در این کار کمک می‌کند. در نسخه رایگان به شما اجازه ذخیره‌سازی بی‌نهایت رمز در یک دستگاه می‌دهد. نسخه ۲۵ تا ۳۰ دلاری در سال به شما اجازه همگام‌سازی رمزها بین دستگاه‌ها را می‌دهد و نسخه ۶۰ دلاری در سال، فضای ۱۰ گیگابایتی برای حفاظت از فایل‌های شما ارائه می‌دهد.

KeePassXC

  • رایگان است
  • کمک‌های مالی دریافت می‌کند
  • قابلیت کار با: ویندوز، مک او اس،لینوکس، کروم او اس، بلک بری، اندروید، آیفون و آیپد، ویندوز فون و پالم او اس
  • دارای افزونه کروم، فایرفاکس، اچ و اپرا، سافاری و اینترنت اکسپلورر

KeePass برنامه منبع باز دیگری است که به شما اجازه ذخیره‌سازی رمزهایتان را می‌دهد. KeePass تماما رایگان است و توسط Electronic Frontier Foundation ساخته شده است.

در پایان کافی است اطلاعاتی در مورد مبانی ذخیره‌سازی رمزها گفته شود.

برنامه‌های مدیریت رمز عبور چگونه کار می‌کنند؟

برنامه‌های مدیریت رمز عبور برای شروع، نام کاربری و رمز شما را زمانی که برای اولین بار وارد یک سایت یا یک سرویس می‌شوید، در خود ذخیره می‌کند و از دفعه بعد وقتی شما وارد سایت می‌شوید بصورت خودکار فرم‌ها بر اساس اطلاعات ذخیره شده پر می‌شود.

برای آن دسته از وب‌سایت‌ها و سرویس‌هایی که قابلت پر کردن خودکار را ندارند، یک مدیریت رمز عبور به شما امکان اجازه می‌دهد تا رمز عبور را برای چسباندن در قسمت رمز کپی کنید.

اگر در انتخاب یک رمز عبور خوب مشکل دارید، برنامه‌های مدیریت رمز عبور می‌تواند یک رمز عبور قوی برای شما ایجاد کند. و اگر از چند دستگاه استفاده می‌کنید تمامی اطلاعات شما در دستگاه‌ها همگام‌سازی می‌شود تا بتوانید از تمامی دستگاه‌ها به اطلاعات خودتان دسترسی داشته باشید. برخی از برنامه‌های مدیریت رمز عبور امکان ذخیره‌سازی امن داده‌ها را فراهم می کنند تا بتوانید موارد دیگری مانند اسناد را ذخیره کنید.

بسیاری از برنامه‌های مدیریت رمز عبور برای دسترسی به اطلاعات نیاز به یک رمز اصلی دارند تا با استفاده از آن بتوانید به دیگر اطلاعات خود دسترسی داشته باشید.

تمامی برنامه‌های مدیریت رمز عبور تضمین می‌کنند که حساب شما در هر صورتی ایمن باشد. البته این بدان معنی است که اگر رمز اصلی ورود خود را فراموش کرده باشید هیچ راهی برای بازگرداندن اطلاعات حساب کاربری شما و بازیابی آن وجود ندارد که این ویژگی را هم می‌شود یک ویژگی مثبت برای برنامه‌های مدیریت رمز عبور تلقی کرد و هم یک ویژگی منفی. البته که برخی از برنامه‌های مدیریت رمز عبور نیز راه دیگری در پیش گرفتن و روش‌هایی برای بازیابی حساب در مقابل شما قرار داده‌اند اما این روش عموما آن چنانی ندارد و همه برنامه‌های مدیریت رمز عبور از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند و اوضاع زمانی بد می‌شود که شما مجبور هستید یک حساب کاربری جدید بسازید و اطلاعات خود و کلمه‌های عبور هر سایتی که در آن عضویت دارید را از ابتدا دوباره به صورت دستی تنظیم کنیم تا بتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

رمز ایمن چگونه ساخته می‌شود؟

یک رمز عبور خوب باید شامل یک رشته طولانی از حروف بزرگ و حروف کوچک، اعداد، علائم نگارشی و سایر کاراکترهای غیر الفبایی باشد چیزی که حدس زدن آن برای دیگران دشوار باشد ولی برای برنامه‌های مدیریت رمز عبور، ذخیره و استفاده از آن کار بسیار ساده‌ای باشد. این شیوه انتخاب رمز عبور پس از انتخاب گذرواژه مناسب، دیگر نیازی به تغییر دوره‌ای آن نیست و می‌توانید به مدت بسیار طولانی بدون نیاز به تغییر آن و ترس از هک شدن از آن استفاده کنید.

آیا می توانم از یک مرورگر وب برای مدیریت گذرواژه‌ها و اطلاعات ورود به سیستم استفاده کنم؟

شما می‌توانید از مرورگرهای کروم، سافاری و فایرفاکس برای مدیریت گذرواژه‌ها، آدرس‌ها و سایر داده‌های ورود به سیستم استفاده کنید. حتی می توانید از یک رمز عبور اصلی برای باز کردن اعتبار خود در یک مرورگر استفاده کنید و از این مطمئن باشید که استفاده کردن از ابزار آنلاین ذخیره سازی رمز مرورگرها بهتر از استفاده نکردن از هیچ برنامه‌های مدیریت رمز عبور است؛ اما با این حال نمی‌توانید به گذرواژه‌ها و سایر اطلاعات ورود به سیستم در خارج از مرورگر دسترسی پیدا کنید، مرورگر به شما در تولید رمزهای عبور قوی کمک زیادی نمی‌کند و شما نمی‌توانید اطلاعات ورود با دیگران را که به آنها اعتماد دارید به اشتراک بگذارید.

استفاده از iCloud Keychain چطور است؟

با استفاده از  iCloud Keychain شما می‌توانید با هر دستگاه با سیستم عامل مک و iOS به نام کاربری و رمزعبورهای وب‌سایت‌هایی که با مرورگر سافاری باز کرده‌اید، اطلاعات کارت اعتباری و اطلاعات شبکه Wi-Fi دسترسی پیدا کنید. اگر تماما از محصولات کمپانی اپل استفاده می‌کنید استفاده از این روش بسیار عالی است اما اگر از محصولات دیگری مثل سیستم عامل ویندوز و یا اندروید استفاده می‌کنید یا مرورگر شما کروم یا فایرفاکس است بدون شک با  iCloud Keychain به مشکل خواهید خورد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید