آینده اپل و دیزنی در صورت زنده ماندن استیو جابز - تکفارس 
آینده اپل و دیزنی در صورت زنده ماندن استیو جابز - تکفارس 

آینده اپل و دیزنی در صورت زنده ماندن استیو جابز

مسلم رفیعی
۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - 13:01
آینده اپل و دیزنی در صورت زنده ماندن استیو جابز - تکفارس 

باب ایگر (Bob Iger)، مدیرعامل دیزنی در خاطرات خود که در مجله اVanity Fair منتشر خواهد شد، نوشت که اگر استیو جابز هنوز زنده بود، امکان داشت که اپل و دیزنی آینده بسیار متفاوتی داشته باشند. وی ضمن بازگو کردن روابط نزدیک خود با استیو جابز و معامله ۷/۴ میلیون دلاری دیزنی جهت اخذ مالکیت استودیوی پیکسار، اظهار کرد که وی و مدیر عامل سابق اپل، چندین‌بار در هفته با یکدیگر صحبت می‌کردند. وی نوشت:

من بر این باورم که اگر استیو هنوز زنده بود، ما می‌توانستیم که شرکت‌های خود را با یکدیگر ترکیب نماییم و یا اینکه حداقل در مورد این کار با جدیت صحبت می‌نمودیم.

با توجه به سخنان ایگر، خرید پیکسار آینده دیزنی را متحول می‌کرد. اما او باید جابز را در مورد مزایای این اکتساب متقاعد می‌نمود؛ از جمله از طریق فهرستی که از مزایا و معایب این کار بر روی یک تخته وایت‌برد در اتاق هیئت‌مدیره اپل تهیه شده بود. جابز در ابتدا نگران بود که فرهنگ پیکسار نابود شود و اینکه عدم تمرکز، این استودیو را نابود سازد. ایگر در آن زمان به جابز گفته بود که:

دیزنی از سوی پیکسار نجات خواهد یافت و هر دوی ما با خوشحالی ادامه خواهیم داد.

وی همچنین در مورد پیشنهاد تصرف ۴ میلیارد دلاری استودیوی مارول (Marvel)، با جابز تبادل‌نظر کرده بود. ایگر در ادامه نوشت:

او (جابز) ادعا می‌کرد که هرگز یک کتاب کمیک را در زندگی‌اش نخوانده است (من بیشتر از بازی‌های ویدیویی، از کتاب‌های کمیک نفرت دارم). بنابراین من یک دانشنامه مرتبط با شخصیت‌های مارول را با خود بردم تا به او درباره جهان مارول اطلاعات بیشتری بدهم و همچنین آینده این معامله را نیز به وی نشان دهم. او حدود ۱۰ ثانیه به آن‌ها نگاه کرد و سپس کتاب را کنار گذاشت و گفت که آیا این استودیو برای تو مهم است؟ واقعاً قصد خریدش را داری؟ آیا این استودیو یک پیکسار دیگر است؟

آیگر می‌گفت که جابز تا حدودی مسئول سرعت‌بخشی به این معامله بود. جابز در آن زمان به مدیرعامل سابق مارول تلفن زده بود و همچنین کنترل سهامدار عمده این شرکت، یعنی ایک پرلموتر (Ike Perlmutter) را نیز در دست داشت. ایگر در چند هفته اول خود به‌عنوان مدیرعاملی دیزنی، با پخش پنج نمایش دیزنی بر روی آیپدهای جدید اپل موافقت کرده بود.

جابز در تابستان سال ۲۰۱۱ به ایگر گفته بود که آن‌ها دو شرکت را نجات داده‌اند. استیو جابز در مهر (اکتبر) همان سال درگذشت.

خاطرات ایگر با عنوان The Ride of A Lifetime: Lessons Learned from 15 Years as CEO of the Walt Disney Company (برآیند یک عمر: درس‌هایی از تجربه ۱۵ ساله مدیرعامل شرکت والت دیزنی)، در روز ۱ مهر ۱۳۹۸ (۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹) منتشر خواهند شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید