اسنودن: هیئت‌منصفه باید درباره درست یا غلط بودن افشای اطلاعاتی نظر دهد - تکفارس 
اسنودن: هیئت‌منصفه باید درباره درست یا غلط بودن افشای اطلاعاتی نظر دهد - تکفارس 

اسنودن: هیئت‌منصفه باید درباره درست یا غلط بودن افشای اطلاعاتی نظر دهد

مسلم رفیعی
۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - 16:00
اسنودن: هیئت‌منصفه باید درباره درست یا غلط بودن افشای اطلاعاتی نظر دهد - تکفارس 

ادوارد اسنودن (Edward Snowden) در مورد اینکه آیا او قانون را با افشای جزئیات برنامه‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی (NSA) برای روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۳، نقض کرده‌است، بحث نمی‌کند. در عوض، او می‌گوید که باید حاشیه امینتی برای افشاگرانی که اطلاعات را در جهت منافع عمومی منتشر می‌کنند، وجود داشته باشد.

اسنودن در مصاحبه‌ای با CBS News در روز دوشنبه موضع خود را تکرار کرد. این پیمان‌کار فدرال سابق، در سال ۲۰۱۳ به نقض قانون Espionage Act متهم شد و از آن زمان تاکنون، در روسیه زندگی می‌کند. اسنودن به شبکه خبری CBS گفت که او در آن زمان که گذرنامه‌اش لغو و در روسیه گرفتار شده بود، قصد عزیمت به آمریکای‌لاتین را داشته است. او می‌گفت که در پی بازگشت به ایالات‌متحده، او را مجبور می‌کردند که در دادگاهی غیرعلنی محاکمه شود. با این اوصاف، او از مردم دور می‌شد و هیئت‌منصفه نیز حق اظهارنظر در مورد انگیزه‌های او را نمی‌داشتند. اسنودن اظهار کرد:

این‌ها حداقل‌هایی هستند که هر آمریکایی باید داشته باشد. ما نمی‌خواهیم که مردم به زندان بیافتند، در حالی که هیئت‌منصفه نمی‌توانند درمورد درست یا غلط بودن اقدامات آن‌ها نظر دهند.

این مصاحبه در حالی صورت گرفت که اسنودن برای انتشار خاطرات خود در روز سه‌شنبه آماده می‌شد. افشاگری‌های اسنودن، چندین ابزار تجسس آزانس امنیت ملی آمریکا را به همگان نشان داد، از جمله آن‌ها می‌توان به: مجموعه‌های عظیمی از مکالمات تلفنی ضبط شده و همچنین انبوهی از ارتباطات آنلاین از طریق برنامه‌های Upstream و PRISM اشاره نمود.

این نشت اطلاعاتی باعث ایجاد بحث‌های عمومی در مورد ابزارهای مخفی نظارت؛ که نشان‌دهنده دسترسی عمیق دولت ایالات‌متحده به زیرساخت جهانی اینترنت هستند، شد. گفته می‌شود که مجموعه‌های سابق مکالمات تلفنی، در سال ۲۰۱۵ محدود شده‌ و در اوایل سال جاری، از بین رفته‌اند، اگرچه دولت ترامپ امیدوار است که به جای اینکه اجازه دهد که این برنامه در آذرماه (دسامبر) منقضی شود، بتواند از این برنامه همچنان استفاده نماید. PRISM و Upstream در دی‌ماه ۱۳۹۶ (ژانویه ۲۰۱۸) تمدید شدند.

این افشاگری همچنین به حرکت صنعت فناوری به‌سمت دفاع از حریم خصوصی کاربران کمک نمود، چراکه شرکت‌ها، علیه حقوق گسترده دولت فدرال برای درخواست مخفیانه اطلاعات کاربران و همچنین تلاش‌ برای استفاده از ابزارهای رمزنگاری، جهت سرقت داده‌های تلفن همراه کاربران، شکایت‌هایی را ترتیب دادند.

اسنودن به CBS News گفت که مقامات روسیه سریعا به دنبال جلب‌ همکاری وی، در رابطه با شیوه‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده بوده‌اند؛ درخواستی که اسنودن قبول نکرده است. وی در ادامه گفت:

من گفتم: نگاه کنید، این چیزی نیست که قرار است اتفاق بیفتد. کارها اینگونه پیش نخواهند رفت. من هیچ اطلاعاتی ندارم.

وی افزود که اطلاعاتی را که پیش‌تر داشته، قبل از رسیدن به روسیه، نابود کرده‌ است. اسنودن همچنین گفت که او درخواست عفو یا تبرئه ننموده است. با این حال، در همان زمان که داستان ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۶، تبدیل به یک فیلم هالیوودی شد، سه سازمان حقوق‌بشری از جمله ALCU (اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا) که نماینده اسنودن نیز هستند، از رئیس‌جمهور آن زمان، یعنی باراک اوباما درخواست کردند که وی را عفو کند. این پیمانکار سابق همچنین گفت که عفو رئیس‌جمهوری، مناسب شرایط وی خواهد بود. در وب‌سایت Stand with Snowden، سازمان‌ها گفتند که هدف از این مبارزات، فراتر رفتن از توانایی‌های ریاست‌جمهوری اوباما نبوده است. این وب‌سایت اعلام می‌دارد که:

در حالی که اوباما، اسنودن را عفو نکرده، کمپین عفو، منجر به تحریک یک جامعه بیش از یک میلیون نفری شده، که معتقدند این شخص، مستحق بیش‌تر از یک زندگی در تبعید یا سال‌های زندان است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید