سازندگان خودروهای برقی به خودروهایشان صدای ساختگی اضافه می‌کنند - تکفارس 
سازندگان خودروهای برقی به خودروهایشان صدای ساختگی اضافه می‌کنند - تکفارس 

سازندگان خودروهای برقی به خودروهایشان صدای ساختگی اضافه می‌کنند

علی صفرپور
۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - 15:14
سازندگان خودروهای برقی به خودروهایشان صدای ساختگی اضافه می‌کنند - تکفارس 

دولت ایالات‌متحده از سازندگان خودروهای برقی خواسته تا به خودروهای برقی و هیبریدی‌شان صداهای مصنوعی و ساختگی اضافه کنند تا افراد پیاده را از حضور خود آگاه سازند. قرار است که دارندگان این خودروها بتوانند صدای موردنظر خود را برای خودروشان استفاده کنند.

اداره‌ی ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات‌متحده (یا همان NHTSA) در اطلاعیه‌ای پیشنهاد کرده که رانندگان باید بتوانند بین صداهای نصب شده در خودروشان، صدای موردنظر خود را انتخاب کنند ولی ازطرف دیگر با جمع‌آوری بازخوردها می‌خواهد بفهمد که آیا لازم است تعداد صداهای ساختگی نصب‌شده برروی خودروها را محدود کند یا نه؟!

اطلاعیه‌ی پیشنهادی که قرار است به‌صورت قانون دربیاید، به‌عنوان یک اصلاحیه‌ برای قانون تصویب‌شده در فوریه‌ی سال ۲۰۱۸ (با این مظمون که خودروهای EV و هیبریدی باید در سرعت‌های پایین از خود صداهایی به‌منظور آگاه‌سازی افراد پیاده -به‌ویژه نابینایان و کم‌بینایان- ایجاد کنند) اعلام شده است. NHTSA تا سال ۲۰۲۰ به خودروسازان برای پیاده‌سازی این قانون فرصت داده است، این فرصت برای خودروسازان در اتحادیه‌ی اروپا تا سال ۲۰۲۱ تمدید شده است.

خودروهای الکتریکی از نمونه‌های احتراق‌داخلی خود بسیار ساکت‌تر هستند. تنها صدای خروجی از خودروهای برقی، صدای وزش باد درحال گذر از دوروبر بدنه‌ یا صدای تایرهایشان است که این مورد هم تنها در سرعت‌های بالا نمود پیدا می‌کند.

قانون جدید، خودروهای برقی دارای وزن ۴٫۵ تن و کمتر از آن را مجبور می‌کند که وقتی با سرعتی کمتر از ۱۹ مایل‌برساعت (۳۰ کیلومتربرساعت) در دوجهت جلو و عقب حرکت می‌کنند، از خود صدایی قابل‌شنیدن تولید کنند. NHTSA گفته است که این مورد برای سرعت‌های بالا مورد نیاز نیست چون المان‌های دیگری نظیر صدای باد و تایر به‌اندازه‌ی کافی آگاه‌کننده هستند؛ همچنین افزوده است که :«برای عابرین پیاده صدای هشداری قابل شنیدن تولید کنید». این موسسه‌ی ایمنی مشخص نکرد که خودروسازان موظف به نصب چه نوع صداهایی برروی خودروهای خود هستند.

سازندگان خودروهای برقی به خودروهایشان صدای ساختگی اضافه می‌کنند - تکفارس 

برخی از خودروسازان صداهای موردنظر خود را انتخاب کرده‌اند. مرسدس‌بنز از یک صدای وز-وز مانند برای خودروهای EQC خود استفاده می‌کند؛ فولکس‌واگن هم اعلام کرده است که خودروی کامپکت ID.3 هنگامی که در سال ۲۰۲۰ برای فروش عرضه شود، دارای صدای ساختگی خواهد بود. مرسدس-AMG هم که وظیفه‌ی توسعه‌ی خودروهای عملکرد بالای مرسدس‌بنز را بر عهده دارد، درحال همکاری با گروه راک Linkin Park است تا از صداهایی بهتر برای خودروهای خود استفاده کند.

خودروسازان بسیاری درحال یافتن راه برای درآمدزایی از بی‌صدا بودن خودروهای EV هستند؛ براساس گزارشی از Electrek، پورشه درحال پیشنهاد یک بسته‌ی ۵۰۰ دلاری با نام «Electreic Sport Sound» برای خودروی برقی تایکان ( که به‌تازگی از آن رونمایی نموده) است.

باقی خودروسازان هم به‌دنبال راه‌حل‌هایی مشابه‌اند. سال گذشته، فورد برای خودروهای پلیس ساخت خود درخواست یک معافیت را داشت. فورد خواسته تا خودروهای پلیسش دارای یک گرینه‌ی خاموش‌سازی صدا باشند؛ با داشتن این مورد، مجریان محلی قانون راحت‌تر می‌توانند مجرمان را دستگیر کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید