پلتفرم Daydream VR گوگل با شتاب به سمت مرگ می‌رود - تکفارس 
پلتفرم Daydream VR گوگل با شتاب به سمت مرگ می‌رود - تکفارس 

پلتفرم Daydream VR گوگل با شتاب به سمت مرگ می‌رود

رضا حسینی
۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - 11:30
پلتفرم Daydream VR

پلتفرم Daydream VR یا همان پلتفرم واقعیت مجازی دی دریم که به عنوان پلتفرم واقعیت مجازی گوگل شناخته می‌شود به تازگی یکی دیگر از حامیان اصلی و صاحب‌نام خود را از دست داد.

شرکت گوگل در ابتدا یعنی از سه سال قبل روی موفقیت پلتفرم Daydream VR به عنوان پلتفرم واقعیت مجازی اختصاصی خود که هدست واقعیت مجازی Daydream View را همراهی می‌کرد، حساب ویژه‌ای باز کرده بود. اما هر چه زمان بیشتری گذشت این پلتفرم از جذابیت کمتری برای کاربران برخوردار شد و حامیان اصلی خود را یک به یک از دست داد. به گونه‌ای که اکنون پس از گذشت سه سال از آغاز به کار رسمی این پلتفرم، آینده برای آن بسیار تاریک به نظر می‌رسد.

جالب این‌جا است نخستین شرکتی که از پلتفرم واقعیت مجازی دی دریم قطع امید کرد حامی و صاحب اصلی این پلتفرم یعنی شرکت گوگل بود. این امر موجب شد تا پشتیبانی اپلیکیشن Google Play Movies & TV از این پلتفرم واقعیت مجازی پایان یابد. البته گوگل در همان زمان یعنی حدود سه ماه قبل اعلام کرد که از طریق اپلیکیش YouTube VR همچنان به حمایت از پلتفرم واقعیت مجازی خود ادامه خواهد داد.

این تصمیم به آن منظور اتخاذ شد تا آن دسته از کاربرانی که قصد تماشای ویدیوهای خود در قالب تکنولوژی واقعیت مجازی را دارند بتوانند از طریق پلتفرم واقعیت مجازی دی دریم و اپلیکیشن اختصاصی یوتیوب در این زمینه این کار را انجام دهند. با این حال از همان زمان کاملا مشخص بود که ناقوس مرگ پلتفرم واقعیت مجازی اختصاصی گوگل به صدا در آمده است.

پلتفرم Daydream VR

حال صدای این ناقوس واضح‌تر از قبل به گوش می‌رسد. چرا که به تازگی شرکت Hulu نیز اعلام کرده است که دیگر قصد ندارد به پشتیبانی خود از پلتفرم Daydream VR گوگل ادامه دهد. بر طبق اعلام Hulu این شرکت ظرف هفته‌های اخیر پشتیبانی نسخه‌ی اندروید اپلیکیشن اختصاصی خود از پلتفرم واقعیت مجازی گوگل را به پایان رسانده است. بنابراین آن دسته از کاربرانی که قصد دارند همچنان از طریق دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید و اپلیکیشن Hulu به پلتفرم Daydream VR گوگل دسترسی داشته باشند باید از نسخه‌ی پیشین این اپلیکیشن استفاده نمایند.

به بیان دقیق‌تر از این پس دیگر پلتفرم Daydream VR گوگل در نسخه‌ی ۳٫۵۵ اپلیکیشن Hulu در دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید قابل دسترس نخواهد بود. بنابراین افرادی که همچنان قصد دارند در دستگاه‌های اندروید خود از پلتفرم واقعیت مجازی گوگل از طریق اپلیکیشن Hulu استفاده کنند باید به سراغ نسخه‌ی ۳٫۵۴٫۱ این اپلیکیشن بروند.

اپلیکیشن Hulu یک اپلیکیشن مخصوص استریم برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی و در مجموع فایل‌های ویدیویی است که زیر نظر شرکت والت دیزنی طراحی و تولید شده و از جمله اپلیکیشن‌های مشهور و پرمخاطبی است که به انجام این کار اختصاص دارد. بنابراین قطع پشتیانی این اپلیکیشن از پلتفرم واقعیت مجازی اختصاصی شرکت گوگل می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر تعداد مخاطبان این پلتفرم بگذارد و روند زوال و مرگ آن را سرعت ببخشد.

پلتفرم Daydream VR

با توجه به این موضوع که شرکت Hulu همچنان به ارائه‌ی آن دسته از محتواهای تصویری که مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی هستند برای ابزارهایی نظیر PlayStation VR، Oculus Go، Samsung Gear VR و Oculus Rift ادامه می‌دهد، می‌توان نتیجه گرفت که فرایند پشتیبانی از پلتفرم واقعیت مجازی هنوز جذابیت خود را به طور کامل برای این شرکت از دست نداده و این تنها پلتفرم Daydream VR گوگل است که دیگر برای این شرکت جذابیتی ندارد.

البته پیش از Hulu نیز حامیان صاحب‌نام دیگری بودند که قید پشتیبانی از پلتفرم واقعیت مجازی دی دریم گوگل را زدند و پس از مدت زمانی نه چندان طولانی آن را به حال خود وا گذاشتند. به عنوان مثال می‌توان به شرکت نام آشنای HBO اشاره کرد که زودتر از هر شرکت دیگری پشتیبانی خود از پلتفرم Daydream VR گوگل را پایان داد. به این ترتیب سرویس استریم HBO Now و اپلیکیشن اختصاصی HBO GO VR خیلی زود از حمایت پلتفرم واقعیت مجازی گوگل دست کشیدند.

در مجموع می‌توان ادعا کرد که اگر شرایط به همین ترتیب ادامه یابد پلتفرم واقعیت مجازی اختصاصی شرکت گوگل روز به روز فاصله‌ی کمتری با پایان کار می‌یابد و به مرگ کامل نزدیک‌تر می‌شود. باید دید که این پلتفرم ناکام تا چه اندازه به کار خود ادامه خواهد داد و پایان رسمی آن در چه زمانی اعلام خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.