افزایش بی‌سابقه درآمد سایت‌های پخش موسیقی - تکفارس 
افزایش بی‌سابقه درآمد سایت‌های پخش موسیقی - تکفارس 

افزایش بی‌سابقه درآمد سایت‌های پخش موسیقی

سید محمد معلمی
۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - 18:35
افزایش بی‌سابقه درآمد سایت‌های پخش موسیقی - تکفارس 

در سالیان اخیر تعداد کاربران سرویس‌های پخش موسیقی نظیر اپل موزیک و اسپاتیفای با رشد بی‌سابقه‌ای مواجه بوده به طوری که این صنعت پیشرفت بسیار زیادی کرده است.

بر اساس ادعای وال‌استریت‌ژورنال، میزان درآمد سرویس‌های پخش موسیقی در ایالات متحده، در نیمه اول امسال بیش از ۲۶ درصد افزایش یافته و این یعنی کاربران بیش از ۴٫۳ میلیارد دلار بابت عضویت در سرویس‌های مختلف هزینه پرداخت کرده‌اند. ناگفته نماند که این رقم به معنای آن است که ۸۰ درصد درآمدها در ایالات متحده به ثبت می‌رسند.

اگرچه این آمار مربوط به سرویس‌های اشتراکی و تبلیغاتی است ولی در این گزارش آمده که رغبت کاربران برای عضویت در شبکه‌های مختلف به میزان ۳۱ درصد بیشتر شده است تا بر ۶۲ درصد کل درآمد این شبکه‌ها تأثیر مستقیم گذاشته باشد. در این بین، اسپاتیفای با ۱۰۰ میلیون مشترک صدرنشین بوده و اپل موزیک ۵۶ میلیون کاربر دارد و دوم است. این صنعت در ایالات متحده با شکستن رکورد مواجه بوده و ۱۸ درصد افزایش درآمدها به ثبت رسیده تا در نیمه اول سال ۲۰۱۹ و در این کشور سرویس‌های مختلف توانسته باشند ۵٫۴ میلیارد دلار درآمد کسب کنند.

البته فقط پخش موسیقی به رشد این صنعت کمک نکرده بلکه رسانه‌های فیزیکی نیز در این امر دخیل بوده‌اند. برای مثال فروش سی‌دی‌ها و نوارهای کاست به ترتیب ۱۳ و ۵ درصد افزایش یافته است. در نیمه اول سال جاری میلادی، سی‌دی‌ها ۴۸۵ میلیون دلار درآمد نصیب شرکت‌های مختلف کرده‌اند و کاست‌ها نیز ۲۲۴ میلیون دلار باعث کسب درآمد شده‌اند.

با این حساب، افزایش فروش رسانه‌های فیزیکی نیز نشان می‌دهد سرویس پخش موسیقی در آمریکا به یک صنعت مهم، درآمدزا و تأثیرگذار تبدیل شده تا هنرمندان بیشتری سراغ آن بیایند و در سرویس‌هایی نظیر اسپاتیفای ثبت‌نام کنند.

در پایان اشاره کنیم که علی‌رغم پرطرفدار بودن این صنعت، هنوز هم نقش خوانندگان در رشد آن کم‌رنگ است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید