منتظر شیوه جدیدی برای پرداخت باشید - تکفارس 
منتظر شیوه جدیدی برای پرداخت باشید - تکفارس 

منتظر شیوه جدیدی برای پرداخت باشید

علی اسکندری
۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - 22:03
منتظر شیوه جدیدی برای پرداخت باشید - تکفارس 

حتی شرکت‌های بزرگ هم می‌توانند روح استارتاپی خود را دوباره بازیابند و دست به تغییرات بزرگ بزنند. یکی از همین برندها، آمازون است که به‌تازگی می‌خواهد از شیوه جدیدی پرده بردارد. این راه‌کار جدید پرداخت می‌تواند به‌طور کلی تجربه خرید از فروشگاه اینترنتی آمازون (و شاید در آینده تمامی فروشگاه‌های اینترنتی) را تغییر دهد. همین حالا نیز برخی از استارتاپ‌ها تلاش می‌کنند تا شیوه پرداخت را با سیستم تشخیص چهره یکپارچه کنند تا سریع‌تر از قبل اقدام به خرید محصولات نمایید، اما شیوه جدید آمازون می‌خواهد سیستم تشخیص ژست‌های حرکتی را به فروشگاه‌های اینترنتی گره بزند. در ادامه بیش‌تر با این راه‌حل آشنا خواهیم شد.

امروزه حس‌گرهای بیومتریک در همه‌جا قرار دارند. در حال حاضر ساعت‌های هوشمند، موبایل‌ها و حتی مچ‌بندهای هوشمند نیز از این ویژگی بهره می‌برند. تکنولوژی مذکور این امکان را به شما می‌دهد تا فقط خودتان قادر به باز کردن قفل گوشی‌تان باشید یا بتوانید وضعیت سلامتی‌تان را پیگیری کنید. اما کاربردهای حس‌گرهای بیومتریک به همین‌جا ختم نمی‌شوند. به‌نظر می‌رسد آمازون راه‌کار جدیدی برای بهره‌گیری از این حس‌گرها پیدا نموده که اسم آن را سیستم پرداخت تشخیص دست گذاشته است. به‌نقل از روزنامه نیویورک پست مهندسان آمازون در حال تست اسکنرهایی هستند که قادر به شناسایی دست و حرکات آن است. به‌نظر می‌رسد از این اسکنرها برای خرید محصولات استفاده شود. البته گفتنی‌ست این ویژگی به‌خاطر قطعات سخت‌افزاری در فروشگاه اینترنتی آمازون راه‌اندازی نخواهد شد. به‌جای آن‌، این تکنولوژی در مجموعه فروشگاه‌های Whole Food قرار خواهند گرفت که به‌تازگی توسط آمازون خریداری شده است. اما سوال اصلی این‌جاست که این تکنولوژی چگونه کار می‌کند و برای راه‌اندازی آن چه فن‌آوری‌های لازم است. یکی از نشریه‌های معتبر حوزه تکنولوژی اعلام نموده که غول صنعت تجارت الکترونیک قرار است با استفاده از هوش مصنوعی، بینش کامپیوتری و یادگیری عمیق این تکنولوژی راه‌اندازی نماید. این فن‌آوری‌ها به اسکنرهای آمازون این امکان را می‌دهند تا اندازه و طرح دستان کاربران را تشخیص دهند و سپس آن را با فایل‌های مربوط با سرور تطبیق دهند. به این ترتیب اگر طرح دست‌تان با یکی از فایل‌های سیستم همخوانی داشت، خرید انجام خواهد گرفت. این بدان معناست که دیگری خبری از سیستم تشخیص چهره یا اثر انگشت نیست و فقط کافی‌ست دستان را به اسکنرهای آمازون نشان دهید. به این ترتیب نگرانی‌های مشتریان در مورد حریم خصوصی نیز برطرف خواهد شد. در حال حاضر نیز برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای از فن‌آوری تشخیص چهره در آمریکا (البته به غیر از ایالات کالیفرنیا) استفاده می‌کنند تا کاربر بدون مراجعه به صندوق‌دار بتواند خرید خود را انجام دهد. اما این تکنولوژی باعث نگرانی کاربران شده و برای همین در همان زمان از طیف وسیعی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای جمع‌‌آوری گشت. اما تکنولوژی جدید نیازی به نگران ندارد و به‌نظر می‌رسد در آینده به‌صورت گسترده مورد بهره‌گیری قرار گیرد.

منتظر شیوه جدیدی برای پرداخت باشید - تکفارس 

با این‌که تکنولوژی سیستم پرداخت تشخیص دست به‌نظر فوق‌العاده و جدید به‌نظر می‌رسد، با این همه پیش‌تر شاهد این تکنولوژی در دستگاه‌های مختلفی مثل گوشی‌های هوشمند بودیم. شرکت ال‌جی در پرچم‌دار امسال خود از این فن‌آوری بهره برده و کاربر می‌تواند با ژست‌های حرکتی بخش‌هایی از موبایل را کنترل کند. حتی در سال‌های پیش نیز برخی از کالاهای دیجیتال به این تکنولوژی (البته با دقت پایین‌تری) مجهز بودند. اما چالش فن‌آوری سیستم پرداخت تشخیص دست این‌جاست که قرار است از آن در فروشگاه‌هایی استفاده شود که فاقد صندوق‌دار هستند. به این ترتیب شاید هر کسی با تکان دست خود روبه‌روی اسکنرها بتواند بدون این‌که پرداختی انجام دهد، کالاهایی را از فروشگاه بردارد. خوش‌بختانه برای این مشکل نیز آمازون راه‌حلی در نظر گرفته است. به‌نظر می‌رسد درهای متفاوتی برای فروشگاه‌های Whole Food تدارک دیده شود تا از هر دری تنها یک نقر بتواند رد شود. به این ترتیب تنها زمانی مشتری قادر به خروج از فروشگاه خواهد بود که جلوی اسکنر بایستد و پرداخت را انجام دهد. تکنولوژی سیستم پرداخت تشخیص دست تا آخر سال ۲۰۲۰ در فروشگاه‌های مذکور به‌کار گرفته خواهد شد. در کنار این موضوع آمازون در حال آموزش نیروهای خود است که بتوانند از بیکاری خود جلوگیری کنند و قادر به افزایش توانایی‌های خود مثل خلاقیت باشند.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا آمازون می‌تواند این شیوه را تجاری‌سازی کند و از آن به‌صورت انبوه بهره ببرد؟ آیا از شیوه فعلی پرداخت – مراجعه به درگاه پرداخت اینترنتی – راضی هستید؟ آیا روش تاز‌ه‌ای برای این کار در نظر دارید؟ خوشحال خواهیم شد که نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.