سرانجام پورشه خودروی الکتریکی خود را معرفی کرد - تکفارس 
سرانجام پورشه خودروی الکتریکی خود را معرفی کرد - تکفارس 

سرانجام پورشه خودروی الکتریکی خود را معرفی کرد

مسلم رفیعی
۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - 13:00
سرانجام پورشه خودروی الکتریکی خود را معرفی کرد - تکفارس 

سرانجام پورشه از اولین اتوموبیل برقی خود رونمایی کرد. این خودروساز آلمانی پس از گذشت چهار سال از مفاهیم، تغییر نام‌ها، عکس‌های فاش‌شده، تشویش‌ها و همچنین درز اطلاعات مربوط به این اتوموبیل چهار درب برقی، سرانجام نسخه تولیدی این خودروی اسپرت برقی که Taycan نام دارد را طی روز چهارشنبه در رویدادی که همزمان در سه قاره اتفاق افتاد، معرفی نمود.

این ماشین لقب Mission E را هنگامی که در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک خودروی مفهومی معرفی شد، به خود اختصاص داد. Taycan در دو نوع تولید خواهد شد: Taycan Turbo و Taycan Turbo S، که به ترتیب ۱۵۰۹۰۰ و ۱۸۵۰۰۰ دلار قیمت دارند. هر دوی این مدل‌ها دارای چرخ‌های مستقل هستند و هر دو آن‌ها نیز در سه ثانیه یا کمتر، صفر تا صد خود را طی می‌کنند (هر دو خودرو احتمالاً به استفاده از کلمه توربو تأکید دارند، بااینکه تلاش برای متوقف کردن تخلیه معنایی، در واقع یک کار بی‌فایده بوده است).

سایر مدل‌های Taycan، مانند مدل‌هایی که کمتر از چرخ‌های عقب استفاده می‌کنند و یا شاسی‌بلند Cross Turismo، که پورشه به صورت مفهومی آن را نشان داده است، از توربوی دوگانه استفاده می‌کنند. پورشه تخمین‌های محیط‌زیستی این اتوموبیل را به اشتراک نگذاشت، اگرچه انتظار می‌رود که این ماشین‌های مدل بالا، با یک بار شارژ کامل بتوانند حدود ۳۰۰ مایل را طی کنند (این خودروساز برآورد اروپایی ۴۵۰ کیلومتری را نشان می‌دهد، این مسافت برابر با ۲۸۰ مایل است).

هر دو مدل اولیه Taycan از یک موتور الکتریکی دوگانه استفاده و قدرتی معادل ۶۱۶ اسب بخار را تولید می‌کنند. Taycan Turbo قدرتی معادل ۶۷۰ اسب بخار را در حالت launch control و همچنین Turbo S می‌تواند ۷۵۰ اسب بخار را در همان حالت تولید نماید. نتیجه این است که Taycan Turbo می‌تواند صفر تا ۱۰۰ خود را  در سه ثانیه طی کند، در حالی که Turbo S در مدت ۲٫۶ ثانیه همان کار را انجام می‌دهد.

هر دو مدل Taycan Turbo، انرژی خود را از یک باتری ۹۳ کیلووات ساعتی به دست می‌آورند که این منبع تغذیه، وزنی معادل ۶۳۰ کیلوگرم دارد. در کل، هر دو خودرو فقط کمی بیش از ۲۳۱۳ کیلوگرم وزن دارند، که این مقدار فقط چند کیلویی از وزن نسخه فعلی Tesla X SUV و چندصد کیلو سنگین‌تر از Tesla S sedan است.

همه می‌گویند که این بدان معناست که اولین مدل Porsche Taycans هزینه بیشتری از پیشنهادات تسلا خواهد داشت، اما آن‌ها فقط اتوموبیل‌های برتر دره سیلیکون را مدنظر دارند (یعنی همتای آلمانی این خودروساز را رها می‌کنند تا گردوغبار اتوموبیل‌های آن را بپوشاند). Taycan با حداکثر سرعت ۱۶۱ مایل بر ساعت، در مقایسه با Tesla S و X که از سرعتی ۱۶۳ مایلی برخوردار هستند، عملکرد مناسبی را از خود نشان می‌دهد (به لطف بروزرسانی اخیر نرم‌افزار تهویه هوای این ماشین). پورشه همچنین در تلاش است تا Taycan توانایی حرکت مجدد، آن هم بدون گرم کردن باتری را داشته باشد، چیزی که اکثر ماشین‌های الکتریکی مدرن برای آن ساخته نشده‌اند.

نکته‌ای که شرکت پورشه در رابطه با Taycan بر روی آن حساب می‌کند (فراتر از یک نام تجاری)، همان چیزی است که پورشه، بیشترین مانور را در طول پروسه چهار ساله تولید این خودرو، بر آن داشته است؛ بله، باتری‌های عظیم این خودرو می‌توانند به سرعت شارژ شوند. به لطف فناوری ۸۰۰ ولتی که پورشه در مدل Taycan از آن استفاده می‌نماید، هر دو نوع این اتوموبیل را می‌توان با استفاده از شارژرهایی که قادر به شارژ ۲۷۰ کیلو واتی هستند، در کمتر از ۲۳ دقیقه، از ۵ تا ۸۰ درصد شارژ نمود (پورشه قول داده است تا ایستگاه‌های شارژ را که قادر به شارژ ۳۵۰ کیلو واتی هستند، در نمایندگی‌های خود قرار دهد. شرکت مادر، یعنی فولکس واگن نیز ساخت شارژرهایی را در آمریکای شمالی آغاز کرده است که می‌توانند کارایی برابر با ۳۵۰ کیلووات داشته باشند).

این جزئیات به کامل کردن پازل Taycan کمک می‌نماید، این یک خودروی الکتریکی است که عملکرد فوق ستاره‌ای را بدون مجبور کردن خریداران به تحمل مشکلات این خودروها ارائه می‌دهد. ماه گذشته، این خودروساز آلمانی اولین عکس از داخل این اتوموبیل را نشان داد، که نمای داخلی معمولی پورشه را نمایش می‌داد، هرچند که این بار دارای یک صفحه‌نمایش بیشتر و پنل‌های لمسی نیز بود. Taycan همچنین اولین اتوموبیل دارای اپلیکیشن Apple Music سرخود است. خریداران خودروهای مشابه، معمولاً باید راحتی را فدا کنند، اما پورشه وعده داده که خریداران این ماشین، از یک کابین راحت (همانند آن چیزی که شرکت‌های خودرو‌سازی لوکس در آن شهره هستند) برخوردار شوند.

پورشه گفته است که می‌خواهد نسخه‌هایی از Taycan را عرضه کند که قیمتی زیر ۱۰۰۰۰۰ دلار داشته باشند. اما حتی اگر چنین اتفاقی نیز بیفتد، هرگز چنین اتومبیلی به تولید انبوه نخواهد رسید. در عوض، این به معنای بهترین خودروی برقی شرکت مادر، یعنی فولکس واگن است. رویداد چهارشنبه پاسخی به تمامی سؤالات خریداران بالقوه یا هواداران پورشه، در مورد اولین اتومبیل برقی این شرکت نبود. اما این رویداد، برنامه‌های پورشه در رابطه با Taycan را نشان داد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید