راکت Starhopper با موفقیت فرود آمد - تکفارس 
راکت Starhopper با موفقیت فرود آمد - تکفارس 

راکت Starhopper با موفقیت فرود آمد

علی اسکندری
۶ شهریور ۱۳۹۸ - 23:01
راکت Starhopper با موفقیت فرود آمد - تکفارس 

اخیرا شرکت محبوب ایلان ماسک – SpaceX – اقدام به طراحی و توسعه چندین نسخه آزمایشی خود نموده تا مشکلات را برطرف کند و در آینده‌ای نزدیک موشکی بدون نقص به‌نام Starship بسازد. این راکت قرار است انسان‌ها را به مریخ ببرید. از این موضوع که بگذریم، جدیدترین نسخه آزمایشی این موشک به آسمان پرتاب شد و توانست موفقیت تازه‌ای برای تیم SpaceX به ارمغان بیاورد. در حقیقت این موشک آزمایشی Starhopper نام دارد و در بعدازظهر سه‌شنبه پرتاب گردید. اما این راکت چطوری توانست این مرحله را پشت‌سر بگذارد و قدم بعدی شرکت SpaceX چیست؟ در زیر به این پرسش‌ها پاسخ داده‌ایم.

برای این‌که بدانیم چگونه این عملیات انجام شد، باید نگاه دقیق‌تر به موشک آزمایشی SpaceX بیندازیم. اخبار نشان می‌دهند که راکت مذکور یک موشک تک موتوره است که اندازه نسبتا بزرگی دارد و نسخه آزمایشی موشک Starship محسوب می‌شود. این راکت در عملیات خود توانست ۱۵۰ متر از سطح زمین فاصله بگیرد و سپس فرودی نرم داشته باشید. در حقیقت بیش‌تر راکت‌ها معمولا به فضا پرتاب می‌شوند و بعد دیگر نمی‌توان از آن‌ها استفاده نمود. اما شرکت ایلان ماسک به‌خاطر کاهش هزینه‌ها، قصد دارد موشک‌هایی بسازد که می‌توان چندین و چندبار از آن‌ها بهره برد. بی‌ترید موشک Starhopper نیز این نوع راکت‌ها است. شرکت SpaceX پیش از این‌ چند نسخه آزمایشی دیگری نیز از موشک Starship به فضا پرتاب کرد که همان‌طور که می‌دانید متاسفانه با شکست مواجه شدند و نتوانستند فرود نرمی بر روی زمین داشته باشید. اما این شکست‌ها باعث شده تا تیم SpaceX درس‌های خوبی بگیرد و در اصل برای همین ایلان ماسک در تویینی گفت:

تبریک تیم SpaceX

Starhopper جزو نسل‌های جدید موشک‌های آزمایشی است که هدف‌شان سفرهای فضایی است. به این ترتیب با کمک آن‌ها می‌توانید به‌راحتی به ماه و مریخ سفر کنید. تمام این‌ها در دهه‌ بعد (همان‌طور که ایلان ماسک به مردم اطمینان می‌دهد) رخ خواهند داد. اما خبرهای خوب باعث شده تا خبرهای بد کم‌تر به گوش برسند. اما عملیات پرتاب Starhopper تماما موفقیت‌آمیز هم نبوده و انگار در طی مسیر مشکلات زیادی رخ داده است. خود ایلان ماسک در این زمینه می‌گوید:

اگر Starhopper یک پرنسس دیزنی بود، به احتمال زیاد سیندرلا بود. چراکه کفش خود را جا گذاشته است!

در واقع گفته می‌شود این راکت آزمایشی در هنگام پرتاب چند قطعه را از دست داد، با این همه توانست فرود موفقیت‌آمیزی داشته باشد. اما تنها مردم و عاشقان تکنولوژی این لحظه را زیر نظر نداشتند، بلکه سازمان هوا و فضای ایالات متحده نیز به‌دقت این عملیات را مشاهده می‌کرد. این را می‌توان از توییت یکی از کارمندان ناسا فهمید که در این رابطه می‌گوید:

به‌نظر می‌آید شرکت SpaceX می‌خواهد راکت آزمایشی جدید خود را با نام Starhopper به فضا پرتاب کند. تاریخ دقیق این پرتاب ۲۷ آگست ۲۰۱۹ خواهد بود. از ساعت ۴ بعدازظهر شروع خواهد شد و ساعت ۷ به پایان می‌رسد.

اما Starhopper قرار بود دوشنبه به فضا ارسال شود و به‌خاطر نقص‌های متعدد فنی، این تاریخ به عقب افتاد. با این‌که SpaceX سعی نموده تا آزمایش‌های خود را به‌دور از چشم مردم و مناطق مسکونی انجام دهد، اما مردم محلی ایالت تگزاس اذعان نموده‌اند که صدای این موشک می‌توانست پنجره‌ها را بکشند. حتی گزارش‌هایی نیز از بی‌قراری حیوانات خانگی متشر شده است. اما شاید برای‌تان این سوال پیش بیاید که قدم بعدی شرکت چیست؟ آیا ایلان ماسک قصد شروع طراحی و ساختن Starship را دارد یا تا سال‌ها به ساختن نسخه‌های آزمایشی ادامه می‌دهد؟ موسس و مدیرعامل این شرکت اعلام نموده که به‌زودی در مراسمی از طراحی راکت بزرگ خود یعنی همان Starship پرده برمی‌دارد. گمان می‌رود در این مراسم ممکن است ایلان ماسک به جذب سرمایه‌ نیز بپردازد. همچنین اطلاعاتی از Starship به بیرون درز کرده و گفته می‌شود این راکت عظیم‌الجثه چیزی در حدود ۷ موتور خواهد داشت. در ضمن راکت دیگری نیز در حال ساخت است. Saturn V با کمک آژانس هوا و فضای آمریکا ساخته خواهد شد و ماموریتش این است که فضانوردان ناسا را باری دیگر به ماه ببرد. لازم به ذکر است این راکت از نوع موشک‌های سنگین مثل Falcon خواهد بود.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا بالاخره ایلان ماسک می‌تواند راکت محبوب خود را یعنی Starship را به فضا بفرستد و به سلامت انسان‌ها را به فضا ارسال نماید؟ آیا شما با این کار موافق هستید؟ خوشحال خواهیم شد که نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران تکفارس به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید