نسخه آزمایشی Starship پرتاب می‌شود - تکفارس 
نسخه آزمایشی Starship پرتاب می‌شود - تکفارس 

نسخه آزمایشی Starship پرتاب می‌شود

علی اسکندری
۵ شهریور ۱۳۹۸ - 14:01
نسخه آزمایشی Starship پرتاب می‌شود - تکفارس 

وقتی صحبت از فضا و راکت به میان می‌آید معمولا ما به یاد ناسا می‌افتیم. در حقیقت تنها سازمان‌های دولتی اقدام به پرتاب موشک یا آزمایش‌های فضایی می‌کنند. اما این تعریف چند سالی‌ست که منسوخ شده است. در حال حاضر شرکت‌های نوپای زیادی در حوزه فضا و موشک فعالیت می‌کنند که یکی از آن SpaceX است. این شرکت در سال‌های اخیر تلاش نموده تا با پرتاب موشک‌های مختلف بتواند به رویای خود دست یابد. هدف این شرکت ارسال مردم از زمین به مریخ است، جایی که بتوانند جامعه‌ای تشکیل دهند و شهرهای مریخی را به‌وجود بیاورند. برای دست‌یابی به این هدف بزرگ، باید آزمایش‌های زیادی انجام دهد. یکی از همین آزمایش‌ها به‌زودی انجام خواهد شد.

ایلان ماسک یکی از برترین کارآفرینان دنیا شمرده می‌شود که توانسته شرکت‌های خوب بسیاری را تاسیس نماید. تسلا و SpaceX تنها بخشی از برندهای زیر نظر ایلان ماسک شمرده می‌شوند که گفتنی‌ست با کمک این برندهای محبوب و معتبر توانسته ثروتی میلیارد دلاری را به‌دست آورد. شرکت تسلا به ساختن ماشین‌های برقی می‌پردازد، این در حالی‌ست که SpaceX ماموریت فضایی دارد. بزرگ‌ترین هدف این شرکت اجرای برنامه سفرهای فضایی است. زمانی که مردم بتوانند مثل سفر به اروپا یا آمریکا، قادر به خرید بلیت سفر به ماه و مریخ باشند، آن زمان SpaceX توانسته رویای خود را محقق سازد. اما تا آن زمان، سال‌ها و آزمایش‌های زیادی فاصله داریم. در حقیقت گفته می‌شود راکتی به‌نام Starship قصد ارسال انسان‌ها به مریخ دارد که ساختن آن یکی از هدف‌های SpaceX شمرده می‌شود. این راکت اندازه‌ای غول‌پیکر دارد که تا حالا توسط هیج شرکت دیگری – اعم‌از خصوصی و عمومی – ساخته نشده است. اما برای ساختن این راکت باید پول و تکنولوژی‌های بسیاری خرج شود و مورد استفاده قرار بگیرد. در نتیجه بهترین کار، ساختن نمونه‌های آزمایشی است تا بتوان نقص‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن و با حداقل هزینه انجام داد. SpaceX نیز به این کار روی آورده و هرچند وقت یک‌بار اقدام به ساخت و پرتاب یک موشک آزمایشی می‌نماید. این ماه نیز SpaceX قصد دارد تا موشکی به‌نام Starhopper را بعدازظهر امروز (سه‌شنبه ۵ شهریور) ارسال نماید. این راکت با هزینه نسبتا کمی ساخته شده و در حقیقت یک نمونه آزمایشی از موشک بزرگ Starship محسوب می‌شود. اما سوال اصلی این‌جاست که با پرتاب این موشک که برای آن دانش و تکنولوژی زیادی صرف شده است، چه چیزی نصیب شرکت SpaceX می‌شود. می‌توان گفت با ارسال و پرتاب این موشک‌های می‌توان درس‌های زیادی گرفت. در ابتدا دانشمندان و تکنسین‌ها می‌توانند با ردیابی مشکلات آن‌ها را برطرف کنند، بدون این‌که بودجه کل مجموعه را خالی نمایند! همچنین پرتاب این موشک آزمایشی این امکان را به شرکت می‌دهد تا قابلیت‌های جدید را امتحان کند. در آخر نیز این راکت‌های آزمایشی منجر به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها خواهند شد. مثل هر کسب‌وکار دیگری، SpaceX نیز برای جذب سرمایه بیش‌تر و میلیارد دلاری باید نسخه‌های آزمایشی تولید کند و نتایج آن‌ها را به سرمایه‌گذاران اعلام نماید. در واقع موشک‌هایی مثل Starhopper فرصت آزمایش کردن تکنولوژی‌های جدید و جذب نظر سرمایه‌گذاران را به شرکت ایلان ماسک می‌دهند. همچنین گفته می‌شود که SpaceX در این زمینه با سازمان هوا و فضای آمریکا – ناسا – نیز همکاری داشته است. اما به‌نظر می‌رسد این همکاری‌ها به این‌جا ختم نشود. گفته شده ناسا می‌خواهد در ساخت موشک‌های بزرگ SpaceX مثل Starship شریک باشد و برای تحقق رویای ایلان ماسک (که تشکیل جامعه انسانی در مریخ است) تلاش نماید.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شرکت ایلان ماسک می‌تواند موفق به پرتاب نسخه آزمایشی راکت بزرگ خود شود؟ آیا این شرکت بالاخره به هدف خود می‌رسد؟ آیا در سال‌های آینده رقبای جدیدی برای SpaceX پیدا می‌شوند و به‌نظرتان ممکن است این شرکت ورشکسته شود؟ خوشحال خواهیم شد که نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید