آشنایی با پایگاه فضایی ویرجین گلکتیک - تکفارس 
آشنایی با پایگاه فضایی ویرجین گلکتیک - تکفارس 

آشنایی با پایگاه فضایی ویرجین گلکتیک

علی اسکندری
۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - 10:01
آشنایی با پایگاه فضایی ویرجین گلکتیک - تکفارس 

اگر بخواهیم از ثروت‌مندترین مردم جهان نام ببریم، بی‌شک نباید از ریچارد برنسون غافل شویم. این کارآفرین آمریکایی سال‌ها پیش خط هوایی ویرجین را راه‌اندازی کرد که در حال حاضر یکی از بهترین خط‌های هوایی در کشور آمریکا شمرده می‌شود. اما حوزه‌های فعالیت شرکت ویرجین به هواپیماهای مسافربری ختم نمی‌شود. در حقیقت به‌تازگی ریچارد برنسون شرکتی را تاسیس نموده که ویرجین گلکتیک نام دارد. این شرکت قصد دارد تا افراد پول‌دار را به فضا ببرد. در واقع ویرجین گلکتیک در حال تحقق رویایی مسافرت به فضا است. البته امروزه فقط ثروت‌مندانی مثل خود برنسون می‌توانند از خدمات این شرکت استفاده کنند. با این همه با کمک تکنولوژی می‌توانیم به هر جایی از دنیا سرک بکشیم و پایگاه فضایی ویرجین گلکتیک نیز از این قاعده مستثنی نیست. در زیر با این پایگاه بیش‌تر آشنا می‌شویم.

پایگاه فضایی ویرجین گلکتیک در نیو مکزیکو در وسط دشتی قرار دارد. باند فرودگاه بسیار بزرگ و برخلاف فرودگاه‌های معمولی، همیشه در آن هواپیمایی به‌چشم نمی‌خورد. در واقع تک‌تک سفرها شخصی‌سازی شده هستند و برای همین شاید هر هفته یا هر ماه شاهد بلند شدن هواپیماهای شرکت ویرجین گلکتیک در باند فرودگاه باشیم. اما بیایید با ورودی پایگاه فضایی ویرجین گلکتیک داستان را شروع کنیم. در ابتدا برای شما چایی یا قهوه سرو خواهد شد تا روزی بدون دردسر را آغاز کنید. کارکنان آن‌جا نیز سعی می‌کنند محیطی آرام و بدون سروصدا را برای‌تان به ارمغان آورند تا آرامش را تجربه کنید. این دقیقا همان‌ چیزی‌ست که قبل از رفتن به فضا طالب آن هستیم. در حقیقت ویرجین گلکتیک به‌خوبی می‌داند روز را چطوری شروع کنید تا شما آرامش خاطر داشته باشید و سطح استرس‌تان کاهش یابد. در همان ورودی توانستم مدیرعامل ویرجین گلکتیک را پیدا کنیم و گفت‌وگویی کوتاه را با ایشان آغاز نمایم. از مدیرعامل شرکت پرسیدم که اولین مشتری شما چه زمانی وارد فضا شد. مدیرعامل نیز پاسخ داد که متاسفانه اطلاعات اولین مشتری نیز فاش نخواهد شد. او در ادامه اشاره کرد که ویرجین گلکتیک مشتریان به‌لطف هواپیماهای این شرکت می‌توانند به مدار زمین سفر کنند و این کره‌ آبی را از فضا مشاهده نمایند. این تجربه‌ای فراموش‌ناشدنی و جذاب است که مطمئن باشید برای هر کسی اتفاق نمی‌افتد. برای این‌که بتوانید به این تجربه دست پیدا کنید، کافی‌ست کسب‌وکاری میلیاردی داشته باشید یا در خانواده‌ای ثروت‌مند بزرگ شوید.

آشنایی با پایگاه فضایی ویرجین گلکتیک - تکفارس 

گمشده در بیابان

همان‌طور که قبلا گفتم پایگاه فضایی ویرجین گلکتیک در منطقه‌ای خشک واقع شده که اطراف آن را دشتی بزرگ و وسیع فرا گرفته است. در واقع هنگام قرار گرفتن در ورودی پایگاه قضایی نیز حس می‌کنید از دنیا فاصله گرفته‌اید و حس گم شدن در بیابان به شما القا می‌شود. در حقیقت نیز این موضوع برای هر کسی که در دشت‌های نیو مکزیکو باشد، اتفاق می‌افتد. فرقی نمی‌کند که نوع فردی باشید؛ شجاع یا ترسو. در هر صورت شما احساس گمشدن در بیابان را تجربه خواهید کرد. می‌توان گفت همین حالا نیز ویرجین گلکتیک رقبای زیادی دارد. اما شاید بیش‌تر این رقبا مانند ویرجین گلکتیک نتوانند موفقیت‌های زیادی را به‌دست آورند. البته این شرکت نیز خالی از اشکال و نقص نیست و تا حالا با چند شکست بزرگ مواجه شده است. در سال ۲۰۱۴ بود که یکی از راکت‌های ویرجین گلکتیک دچار حادثه شد و به زمین برخورد کرد. در آن زمان بودجه کافی برای انجام پروژه وجود نداشت و شرکت ریچارد برنسون روزهای سختی را پشت‌سر می‌گذاشت. در واقع هر چقدر هم که بتوانید بر مشکلات غلبه کنید، بازهم با چالش‌هایی روبه‌رو خواهید شد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند موجودیت شرکت شما را زیر سوال ببرند. در ویرجین گلکتیک باهوش‌ترین افراد (برای مثال مهندسانی خبره حوزه هوافضا و فیزیک) جمع شده‌اند تا ویرجین گلکتیک را به بهترین شرکت در بخش سفرهای فضایی تبدیل کنند. البته تا همین چند سال پیش استفاده از هواپیماهای ویرجین گلکتیک غیرممکن به‌نظر می‌رسید. اما با این حال شرکت توانست با جذب بهترین افراد، اتخاذ بهترین تصمیمات و جذب سرمایه‌های میلیارد دلاری توانست به حیات خود ادامه دهد و محصولاتی بهتر از قبل بسازد که واقعا انسان را به مدار زمین می‌فرستند. جالب است بدانید کم‌تر شرکتی خدمات ویرجین گلکتیک را ارائه می‌دهد و شاید در حال حاضر این برند بهترین شرکت در بخش سفرهای فضایی باشد. اما هدف‌های ریچارد برنسون داشتن بهترین شرکت در بازار سفرهای فضایی نیست. بلکه این آرزو را دارد که روزی بتوان با هواپیماها یا راکت‌های ویرجین گلکتیک به سیارات دیگر مثل ماه یا حتی مریخ سفر کرد. این همان رویایی‌ست که ایلان ماسک – کارآفرین برتر آمریکایی – آن را دنبال می‌کند و تا حدی توانسته در این راه موفق شود.

آشنایی با پایگاه فضایی ویرجین گلکتیک - تکفارس 

اما سوال اصلی این‌جاست یک فرد چه مقدار باید پول بدهد تا یکی از صندلی‌های ویرجین گلکتیک را خریداری نماید. گفته می‌شود (در سال ۲۰۱۹) باید مبلغی در حدود ۲۵۰ هزار دلار برای این خرید یک صندلی در هوایپماهای شرکت مذکور بپردازید. گفتنی‌ست با این مبلغ می‌توانید یک خانه خوب در آمریکا یا حتی بریتانیا – که مشهور به داشتن خانه‌های گران‌قیمت است – خریداری نمایید. این موضوع باعث شده تا هر میلیونرهای آمریکایی نیز قید چنین سفری را بزنند و به این ترتیب ویرجین گلکتیک تنها برای میلیاردها جذابیت دارد.

ویرجین گلکتیک؛ رویایی سفر به فضا

مسافرانی که قصد سفر به فضا با ویرجین گلکتیک دارند، باید چند روز در پایگاه فضایی ویرجین گلکتیک اقامت داشته باشند. در حقیقت برای همین موضوع در ورودی مقر فضایی شرکت شاهد رستوران و کافی شاپ بودیم. البته در این چند روز شما استراحت نمی‌کنید و باید به مقر آموزش ویرجین گلکتیک بروید و برای سفرتان به فضا آماده شوید. چراکه همان‌طور که می‌دانید سفر به فضا نیازمند مهارت‌هایی است که می‌تواند در عرض چند روز فرا گرفت. گفته می‌شود شما به‌مدت زمان ۹۰ دقیقه در فضا قرار می‌گیرد که اگر این آموزش‌ها را به حاطر نسپارید و آن‌ها را به کار نگیرید، ممکن است برای‌تان زجرآور باشد. از آن‌جا که شما شرایط بی‌وزنی را تجربه می‌کنید که همان تجربه‌ای است که فضانوردان هنگام سفر به فضا با آن روبه‌رو می‌شوند. از این رو ویرجین گلکتیک تجربه‌ای خاص را به شما ارائه می‌دهد و برای همین میلیاردها به این برنامه تمایل زیادی دارند. روند انتخاب فضانوردان بسیار دشوار است و تنها چندین نفر (در کل تاریخ) توانسته‌اند فضانورد بشوند و پا در دیگر سیارات یا پایگاه قضایی بین‌المللی بگذارند. ولی شما با پرداخت ۲۵۰ هزار دلار و گذراندن یک دوره آموزشی چند روزه می‌توانید سفر به فضا را تجربه کنید.

آشنایی با پایگاه فضایی ویرجین گلکتیک - تکفارس 

با این همه شرکت ویرجین گلکتیک همیشه با چالش‌های زیادی از نظر امنیتی مواجه می‌شود. هر کسی با شنیدن نام راکت و فضاپیما این فکر به ذهنش خطور می‌کند که ممکن است هر لحظه این وسایل عظیم‌الجثه سقوط کنند. از آن‌جا که حتی هواپیماهای پیشرفته امروزی نیز سقوط می‌کنند. پس چرا این اتفاق برای راکت‌های ویرجین گلکتیک نیفتد؟ این سوالی‌ست که هر مشتری ویرجین گلکتیک باید از خود بپرسد. در حقیقت مدیران این شرکت نیز به این موضوع پی برده‌اند و سعی می‌کنند با ارائه آموزش‌های مناسب و رفع نگرانی مشتریان، کاربران بیش‌تری را به‌سمت خرید بلیت‌های ویرجین گلکتیک جذب نمایند. البته مثل روز روشن است که این شرکت اگر می‌خواهد به سود زیادی برسد، باید قیمت‌های خود را پایین بیاورد. در آینده نیز امیدواریم هر کسی بتواند از خطوط هوایی ویرجین گلکتیک بهره ببرد و سفر به فضا را تجربه نماید. البته این «آینده» ممکن است ۳۰ سال دیگر، ۵۰ سال دیگر یا شاید یک قرن دیگر باشد. تنها در حال حاضر انتظار داریم قیمت‌ها به‌مروز با گسترش تکنولوژی فضایی کاهش یابد. در همین زمینه با مدیرعامل ویرجین گلکتیک صحبتی داشتم. پرسیدم: «شما قادر به پایین آوردن قیمت‌ها نیستید؟» ایشان نیز پاسخ داد: «ما هنوز به این تکنولوژی دست نیافتیم تا سفر فضایی را برای هر کسی ممکن کنیم.» البته امیدوارم با ورود شرکت‌های مختلف به بازار پرسود سفرهای فضایی، قیمت خرید هر بلیت نیز کاهش یابد. در واقع همین حالا نیز شرکت‌هایی مثل SpaceX در تلاش هستند تا سفرهای فضایی را برای بیش‌تر افراد ممکن کنند.

آشنایی با پایگاه فضایی ویرجین گلکتیک - تکفارس 

شاید بتوان گفت شرکت ایلان ماسک یکی از رقبای اصلی ویرجین گلکتیک شمرده می‌شود که به‌همراه شرکت سفرهای فضایی جف بزوس – یعنی Blue Origin – خطر جدی برای حیات شرکت محبوب ریچارد برنسون به‌حساب می‌آیند. اما هنوز تعداد شرکت‌های فعال در این بخش آن‌چنان زیاد نیست و از طرفی هر برندی نیز در حال انجام کار روی پروژه‌های خاصی است. از این رو نمی‌توان انتظار داشت قیمت‌ها تا سال‌های بعد کاهش چشم‌گیری پیدا کند. تنها در صورتی ۲۵۰ هزار دلار برای مثال تبدیل به ۵۰۰۰ دلار یا ۱۰۰۰۰ دلار خواهد شد که برندهای بیش‌تری به بازار سفرهای فضایی وارد شوند و خطوط هوایی خود را راه‌اندازی کنید. در آینده (شاید نزدیک) دیگر لزومی ندارد مدت زمان زیادی را هواپیما بمانیم. با کمک شرکت‌هایی مثل ویرجین گلکتیک می‌توانیم فاصله آمریکا تا قاره سبز را در مدت بسیار کوتاهی طی کنیم. همچنین با کمک چنین شرکت‌هایی قادریم به سیارات دیگر سفر کنیم و رهایی از دام جاذبه تجربه نماییم.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شرکت ویرجین گلکتیک می‌تواند یک روز تمامی افراد را به فضا بفرستد؟ آیا با پرداخت مبلغ کمی می‌توانیم سفر کوتاهی به فضا داشته باشیم؟ خوشحال خواهیم شد که نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید