شرکای مایکروسافت به فایل‌های صوتی ایکس‌باکس افراد گوش داده‌اند - تکفارس 
شرکای مایکروسافت به فایل‌های صوتی ایکس‌باکس افراد گوش داده‌اند - تکفارس 

شرکای مایکروسافت به فایل‌های صوتی ایکس‌باکس افراد گوش داده‌اند

سید محمد معلمی
۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - 20:30
شرکای مایکروسافت به فایل‌های صوتی ایکس‌باکس افراد گوش داده‌اند - تکفارس 

به نظر می‌رسد شرکای مایکروسافت، به فایل‌های صوتی کاربران کنسول بازی ایکس‌باکس وان گوش داده‌اند. این خبر که اخیراً منتشر شده، به ابتدای زمان معرفی این کنسول یعنی وقتی که افراد می‌توانستند آن را با فرامین صوتی کنترل کنند، برمی‌گردد. البته گویا پس از اضافه شدن دستیار هوشمند مایکروسافت موسوم به کورتانا به ایکس‌باکس وان، این اتفاق نیز ادامه‌دار بوده است.

برخی از این شرکت‌ها عنوان کرده‌اند که با آگاهی تمام به مکالمات افراد گوش می‌داده‌اند و برخی دیگر هم خبر داده‌اند که به صورت اتفاقی صدای کاربران را شنیده‌اند.

خودِ مایکروسافت تا کنون تأیید کرده که شرکایش به فرامین صوتی داده شده به کورتانا گوش داده و حتی آنها را یادداشت کرده‌اند. همچنین، تماس‌های افراد هنگام بهره‌مندی از ویژگی ترجمه زبان در اسکایپ ضبط شده است. در تمامی حالات، مایکروسافت اعلام داشته که جهت بهبود خدمات و تشخیص صداها این کارها را انجام داده است. این شرکت می‌گوید:

ما همیشه رسماً گفته‌ایم که داده‌های صوتی کاربران را برای بهبود سرویس‌های صوتی ضبط کرده و بعضاً آنها را به برخی از شرکت‌ها می‌دهیم

بسیاری از این کمپانی مدعی شده‌اند، هنگام گوش دادن به مکالمات کاربران که از ایکس‌باکس وان به دستشان رسیده، اکثراً صدای کودکان را شنیده‌اند که البته جای تعجب ندارد زیرا این وسیله برای بازی طراحی و تولید شده است. با این وجود، قوانین حریم شخصی که در مورد کودکان وضع شده‌اند، بسیار سخت‌گیرانه‌تر از قوانین مربوط به حریم شخصی بزرگسالان است.

مایکروسافت در ماه قبل اعلام کرد که کورتانا را از ایکس‌باکس وان حذف خواهد کرد ولی گیمرها همچنان می‌توانند آن را از طریق اسپیکرهای هوشمند و دستیاران صوتی نظیر الکسای آمازون یا گوگل اسیستنت کنترل کنند.

در هفته‌های اخیر، شرکت‌های اپل، گوگل و آمازون هم به خاطر شنود سخنان کاربران و بعضاً نوشتن متن آنها توسط سیری، گوگل اسیستنت و آمازون مورد انتقاد و هجمه قرار گرفته‌اند. اما در همین حین که کاربران نسبت به این مسئله نگران بوده‌اند، شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که در حال طی کردن تشریفات اداری هستند تا قوانین حریم شخصی خود را بروز کنند تا راحت‌تر بتوانند فایل‌های صوتی دریافت شده را کنترل نمایند.

علی‌رغم اتفاقات رخ داده، مایکروسافت هنوز هم به انجام این کارها ادامه و خبر داده که می‌خواهد با مشتریان شفاف‌تر باشد. این شرکت می‌گوید:

ما همیشه پیش از ضبط داده‌ها و صداهای کاربران، از آنها اجازه می‌گیریم و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا فایل‌ها به صورت ناشناخته درآیند و از حریم شخصی افراد محافظت شود. در واقع ما می‌خواهیم از این اطلاعات به بهترین شکل ممکن مراقبت گردد تا با قوانین احترام به حریم شخصی کاربران همخوانی داشته باشند. در حال حاضر در حال به پیش بردن اقدامات بیشتری هستیم تا بتوانیم با کاربران شفافیت داشته باشیم و به آنها بگوییم که از داده‌های آنها در چه مواردی استفاده می‌شود

باید ببینیم آیا در آینده قانونی تصویب خواهد شد تا طی آن شرکت‌های بزرگ دنیای تکنولوژی نسبت به حریم شخصی کاربران حساس‌تر شوند و به این راحتی‌ها اجازه اطلاعات آنها را ندهند یا خیر؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید