رئیس سابق سیری اپل را ترک کرده تا به بخش هوش مصنوعی مایکروسافت بپیوندد - تکفارس 
رئیس سابق سیری اپل را ترک کرده تا به بخش هوش مصنوعی مایکروسافت بپیوندد - تکفارس 

رئیس سابق سیری اپل را ترک کرده تا به بخش هوش مصنوعی مایکروسافت بپیوندد

مسلم رفیعی
۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - 12:00
رئیس سابق سیری اپل را ترک کرده تا به بخش هوش مصنوعی مایکروسافت بپیوندد - تکفارس 

به گزارش The Information، بیل استاسیور (Bill Stasior)، رئیس سابق بخش سیری اپل، پس از گذشت نزدیک به یک دهه فعالیت در این شرکت، کوپرتینویی‌ها را جهت پیوستن به بخش هوش مصنوعی مایکروسافت، ترک می‌کند. اگرچه استاسیور در اردیبهشت‌ماه (مه) اپل را ترک کرد، اما طبق گزارش‌های کوین اسکات (Kevin Scott)، استاسیور در اواخر این ماه به سمت معاونت مایکروسافت منصوب می‌شود. استاسیور در سال ۲۰۱۲ به اپل پیوست و در این شرکت بیش از هفت سال فعالیت داشت.

به نظر می‌رسد که عزیمت استاسیور، وضعیت فعلی سیری را کمتر و هوش مصنوعی اپل را بیشتر تحت تأثیر خود قرار دهد. سال گذشته کوپرتینویی‌ها، جان جیاناندرا (John Giannandrea) را از گوگل، جایی که او رئیس جستجو و هوش مصنوعی بود، به شرکت خود جذب نمودند. این کار رویکرد اپل به هوش مصنوعی را تغییر داد.

در زمان استخدام جیاناندرا، این اقدام از جانب اپل مورد پذیرش قرار گرفت و آن‌ها فهمیدند که  تلاش‌های فعلی در رابطه با هوش مصنوعی، کارآمد نیستند و نیاز به تجدید ساختار دارند، گواه این گفته‌ها نیز اینکه؛ سیری از رقبای خود مانند الکسای آمازون و دستیار صوتی گوگل، در زمینه پختگی و تطابق با صنعت فناوری جامانده بود. علی‌رغم اینکه سیری در داخل هر آیفون حضور دارد و قبل از هر دستیار صوتی دیگری وارد صحنه می‌شود، اما آمازون و گوگل با وارد کردن دستیاران صوتی خود به محصولات خانه هوشمند، بازار هوش مصنوعی مصرف‌کننده را در دست گرفته‌اند. بخشی که اپل در آن به دلیل مواضع سختگیرانه خود در رابطه با حریم خصوصی کاربران و همچنین تأخیر در ورود به بازار بلندگوهای هوشمند، از قافله عقب مانده است.

جیاناندرا پس از استخدام شدن در تابستان گذشته، در بخش دستیار صوتی سیری نقش بیشتری را به خود اختصاص داد و سپس در آذرماه (دسامبر)، به‌عنوان معاون ارشد اپل معرفی شد. این بدان معنی بود که وی مستقیماً به مدیرعامل این شرکت یعنی تیم کوک (Tim Cook) گزارش می‌دهد و همچنین مسئول امور مربوط به یادگیری ماشینی و پروژه‌های هوش مصنوعی عمومی این شرکت است. این پیشرفت باعث شد که استاسیور، از وظایف روزانه مربوط به اداره تیم سیری دور شود.

قبل از پیوستن جیاناندرا به اپل، استاسیور مسئولیت اداره سیری را بر عهده داشت، استاسیور بیش از هفت سال معاون این قسمت بود اما اپل، مدیر اجرایی این محصول را کنار گذاشت. در ابتدا، سرپرست سابق سیستم‌عامل iOS یعنی اسکات فورستال (Scott Forstall)، جهت نظارت بر سیری برگزیده شد، اما بعد از اینکه وی این شرکت را به دلیل شکست جنجالی Apple Maps  ترک نمود، این نقش به مدیر خدمات، یعنی ادی کو (Eddy Cue) و سرانجام به معاون بخش مهندسی نرم‌افزار یعنی کریگ فدریگی (Craig Federighi) داده شد. سرانجام، هنگامی که جیاناندرا به اپل پیوست، یک مجری مناسب جهت نظارت بر سیری روی کار آمد، اما به نظر می‌رسد که دلایلی ناشناخته، منجر به عزیمت استاسیور شده‌اند.

جالب اینجاست که استاسیور در حالی به مایکروسافت می پیوندد که این شرکت علی رغم داشتن یک بخش تحقیقاتی قوی، همچنان نسبت به آمازون و گوگل در بازار پروژه‌های هوش مصنوعی مصرف‌کننده، بسیار عقب مانده است. با این حال، استاسیور در واقع نمی‌خواهد که بر روی کورتانا کار نماید؛ دستیار صوتی مایکروسافت که به‌طور فزاینده‌ای در این اواخر نادیده گرفته شده و حتی در برخی از محصولات نیز حذف شده است (ظاهراً دیدگاه جدید مایکروسافت در رابطه با کورتانا این است که آن را بیشتر تجاری نماید). اگرچه استاسیور سرپرست گروه هوش مصنوعی است، اما مشخص نیست که او دقیقاً بر روی چه چیزی کار خواهد کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید