پشت صحنه خطای Checking for a solution در ویندوز - تکفارس 
پشت صحنه خطای Checking for a solution در ویندوز - تکفارس 

پشت صحنه خطای Checking for a solution در ویندوز

سید محمد معلمی
۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - 19:30
پشت صحنه خطای Checking for a solution در ویندوز - تکفارس 

حتماً برای شما هم پیش آمده که در حال کار کردن با یک نرم‌افزار در سیستم عامل ویندوز بوده‌اید که رایانه ناگهان از برنامه خارج می‌شود و دیگر نمی‌تواند آن را اجرا نماید. در این زمان، ویندوز نشان می‌دهد که در حال بررسی موضوع است ولی در اکثر اوقات بدون نتیجه خاصی این پنجره بسته می‌شود.

حالا شاید برای شما هم جالب باشد که ببینید وقتی فرآیندی فایده خاصی ندارد، دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد.

خوش‌بختانه مارک فائدروس (Mark Phaedrus) به عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار شناخته‌شده که در مایکروسافت کار می‌کند، به این سؤال پاسخ داده است.

او می‌گوید:

ساده‌ترین راه برای توضیح دادن در مورد خطای به وجود آمده بدین شرح است.

زمانی که یک برنامه به مشکل می‌خورد و بسته می‌شود، برنامه Windows Error Reporting (گزارش‌دهنده خطاهای ویندوز) وارد عمل می‌شود. این نرم‌افزار اطلاعات مهمی را در مورد برنامه‌ای که در حال اجرا بود و حالا بسته شده، دریافت می‌کند.

در ادامه از داده‌های جمع‌آوری شده جهت ساخت bucket signature استفاده می‌کند. bucket signature روشی کوتاه برای شناسایی اشکالات موجود به شمار می‌رود. یک توسعه‌دهنده نمی‌تواند با یک بار مشاهده یک خطا، بگوید که دقیقاً چه اتفاقی رخ داده اما اگر همان خطا چند بار دیگر به وقوع بپیوند، می‌تواند حدس بزند که از یک‌جا نشأت می‌گیرد.

در مرحله بعد، اگر تنظیمات حریم شخصی ویندوز شما به‌گونه‌ای باشد که بتواند اطلاعات مختلف را به مایکروسافت بفرستد، bucket signature به دست مهندسان نرم‌افزاری در کمپانی مالک ویندوز می‌رسد.

در این بخش، سه اتفاق رخ خواهد داد: ۱) یا اینکه هنوز کسی نسبت به این موضوع واکنش خاصی نشان نداده است. در این حالت، سرور مایکروسافت یادداشت‌هایی به ثبت می‌رساند که خطایی با این مشخصات رخ داده است. ۲) و یا چنان‌چه خطاهایی چندین بار و پست سر هم رخ داد و bucket signature آنها شبیه به هم بود، چیزی شبیه نامه برای توسعه‌دهندگان ارسال می‌شود. برای مثال، اگر خطایی که رخ داد، به نرم‌افزار Windows Update ربط داشت، امکان دارد بگوییم که به فایل‌های اولیه و محتواهای آن مربوط است. تعداد دفعات این رخداد معمولاً ۵ بار است اما اگر عدد خطای به وقوع پیوسته بیشتر شد، سیستم گزارش‌دهنده خطاها به مهندسان نرم‌افزاری می‌گوید که این داده‌ها را جمع‌آوری کنند. حالا چنان‌چه تنظیمات حریم شخصی ویندوز اجازه می‌داد، این داده‌ها به دست ما می‌رسند. در همین حین، پیامی مدام جلوی چشمان مهندسان مایکروسافت ظاهر می‌شود که می‌گوید اگر از این اطلاعات برای مصارف شخصی استفاده کنید، اخراج خواهید شد. تا به این لحظه، هنوز مشکل کاربران حل نشده ولی امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک باگ به وجود آمده حذف شود. ۳) در پایان، اگر راه‌حل برطرف کردن مشکل پیدا شد و چنان‌چه امکان از بین بردن آن با بروزرسانی ویندوز فراهم نبود، سرور اشتراک‌گذاری اطلاعات ویندوز، داده‌ها را به رایانه بازگشت خواهد داد تا در ادامه یا برنامه اجرا شود و یا اعلانی ظاهر گردد که به شما می‌گوید فلان کار را انجام دهید تا این خطا رفع شود.

با این تفاسیر، اگر کاربران اطلاعات خطاهای دریافتی را برای مایکروسافت ارسال نکنند و نشان ندهند که مشکل به وجود آمده چگونه است، امکان دارد خطایی که دریافت کرده‌ایم هیچ‌گاه حل نشود. بنابراین چنان‌چه قصد داریم سیستم عامل ویندوز روزبه‌روز بهتر گردد، باید چنین اطلاعاتی را در اختیار مهندسان نرم‌افزاری مایکروسافت قرار دهیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید