اعتراض‌ها به ابزار کاریابی گوگل در اروپا افزایش پیدا کرد - تکفارس 
اعتراض‌ها به ابزار کاریابی گوگل در اروپا افزایش پیدا کرد - تکفارس 

اعتراض‌ها به ابزار کاریابی گوگل در اروپا افزایش پیدا کرد

سید محمد معلمی
۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - 20:30
اعتراض‌ها به ابزار کاریابی گوگل در اروپا افزایش پیدا کرد - تکفارس 

بیست و سه سایت کاریابی در اروپا، طی نامه‌ای به کمیسیون رقابت اتحادیه اروپا خواستار توقف پخش درخواست‌های شغلی گوگل هنگام جستجو برای انواع مشاغل مختلف شدند. این سایت‌ها که عموماً از کشورهای انگلیس و آلمان هستند، ادعا می‌کنند که گوگل به صورت ناعادلانه، کاربران را به سمت سایت خودش راهنمایی می‌کند زیرا ابتدا نتایج جستجو مربوط به آن را نشان می‌دهد. همچنین نگرانی‌هایی وجود دارد که ممکن است در آینده، تبلیغاتی از سوی گوگل در موتورهای جستجو پخش شده و به همین بهانه سایت‌های رقیب این کمپانی به کلی کنار رانده شوند.

البته مشاغلی که گوگل پیشنهاد می‌دهد، بیشتر به کارهای پشتیبانی تلفنی مربوط می‌شود. اگرچه این کمپانی، برخی آگهی‌ها را به سایر سایت‌ها وصل کرده تا کاربران از طریق آن بتوانند درخواست‌های خود را به ثبت برسانند ولی ویژگی‌هایی نظیر فیلترهای مخصوص، ذخیره نتایج جستجو، تنظیم پیام‌های هشدار و . . . وجود دارد که فقط مختص سایت گوگل هستند.

این اتفاقات در حالی رخ داده‌اند که دو سال پیش، یعنی زمانی که گوگل نتایج جستجوی مربوط به سایت‌های فروشگاهی خود را در صفحات اول به نمایش در می‌آورد، ۲٫۶ میلیارد دلار جریمه شد. حالا، علی‌رغم اینکه شباهت‌هایی میان دو اعتراض وجود دارد ولی مورد دوم بدین گونه است که سایت‌های کاریابی هنوز به طور کامل از صفحات جستجو محو نشده‌اند چرا که گوگل هنوز به آنها لینک داده تا افراد متقاضی درخواست‌های خود را در آن‌جا به ثبت برسانند و کاربران را مجبور به پر کردن فرم‌های خودش نکرده است. ۲۳ سایت مذکور اما، اعتقاد دارند که لینک دادن نمی‌تواند اقدام مناسبی باشد.

در بیانیه‌ای که گوگل به رویترز ارائه داده، اعلام کرده که این ابزار دو سال پیش راه‌اندازی شد تا اعتراضات نسبت به اعتمادی به نتایج جستجو را کاهش دهد. این شرکت همچنین اضافه می‌کند که آگهی‌های مختلف را به سایت‌های کاریابی مختلف لینک داده است. نیک زاکراسک (Nick Zakrasek) یکی از مدیران موتور جستجو گوگل می‌گوید:

بسیاری از سایت‌های کاریابی، اخیراً درخواست‌های شغلی زیادی دریافت کرده‌اند که به خاطر افزایش نتایج جستجو بوده است. گوگل می‌تواند ترافیک بیشتری به سایت‌های موجود در فضای وب ارسال کند و هدفش حمایت از جستجوهای سالم و بدون مشکل است

البته همه سایت‌های کاریابی از وجود ابزار ارائه شده توسط گوگل ناراضی نیستند. برای مثال، در ماه ژوئن و در ایالات متحده، ۱۲۰ میلیون نفر از این سایت‌ها بازدید کرده‌اند. یکی از آنها اعلام کرده که حالا یکی از سه سایت بزرگ کاریابی به شمار می‌رود و احتمال استخدام شدن کاربرانش بسیار بیشتر شده است. برای اینکه سایت‌های مختلف بتوانند از این ابزار گوگل بهره ببرند، باید لیست خود را مطابق با الگوریتم‌های گوگل طراحی کنند تا موتور جستجو راحت‌تر آنها را بخواند. برای مثال، یکی از این سایت‌ها جهت دریافت ترافیک و کاربر بیشتر، خواسته که صفحاتش را دوباره طراحی کند.

اگر اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد بازرسی قانونی خود را آغاز کند، باید انجام این کار را به کمیسیون رقابت واگذار نماید. این در حالی است که مارگرث وستگر (Margrethe Vestager)، مسئول این کمیسیون قرار است در پایان ماه اکتبر از سمت خود کنار رود ولی احتمال دارد که او به جایگزین خودش، دادخواستش را علیه گوگل ارائه دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید