افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در مکزیک - تکفارس 
افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در مکزیک - تکفارس 

افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در مکزیک

علی اسکندری
۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - 22:01
افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در مکزیک - تکفارس 

اگر کمی با دنیای کسب‌وکار آشنا باشید، حتما نام استارتاپ یا شرکت‌های نوپا به گوش‌تان خورده است. چند وقتی از باب شدن کلماتی مثل کارآفرین و استارتاپ در ایران می‌گذرد، با این همه در کشورهای پیشرفته چندین دهه است که از این واژه‌ها استفاده می‌شود. جالب است بدانید در حال حاضر بعضی از کشورها واژه‌ای به نام کارآفرین دارند. اما دنیا در حال پیشرفتاست و تنها کشورهای عقب‌مانده کمک استارتاپ‌ها را پس می‌زنند. به‌لطف شرکت‌های نوپا اقتصاد یک کشور شکوفا خواهد شد و شغل‌های بیش‌تری در آن ایجاد می‌شود. موضوع کارآفرینی در مکزیک به مسئله‌ای مهم و ضروری تبدیل شده و برای همین سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تری در این کشور انجام گرفته است. در این ادامه در این رابطه بیش‌تر توضیح داده‌ایم.

امروزه به شرکت‌های نوپا استارتاپ گفته می‌شود. وقتی یک برند با ایده نو و با گروهی از انسان‌های خلاق شروع به کار کند و بتواند با سرعت زیادی پیشرفت نماید، به آن استارتاپ گفته می‌شود. در حقیقت هر شرکتی که رشدی فوق‌العاده‌ای و ایده‌ای منحصر به فرد داشته باشند، تبدیل به یک استارتاپ خواهد شد. در حال حاضر سرمایه‌گذاران بیش‌ترین تمرکز را روی این شرکت‌های خاص و پربازده (و البته با ریسک بالا) دارند. همان‌طور که می‌دانید هر چقدر سرمایه‌گذاران بیش‌تری روی استارتاپ‌های یک کشور هزینه نمایند، طبیعتا آن کشور نیز با سرعت بیش‌تری پیشرفت و توسعه می‌یابد. این موضوع در مکزیک نیز صدق می‌کند. امروزه شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیادی به آمریکای لاتین جذب شده‌اند و می‌خواهند روی شرکت‌های نوپا این قاره هزینه کنند. یکی از همین شرکت‌ها Softbank شمرده می‌شود. در واقع این برند توانسته در شرکت‌های نوپای زیادی سرمایه‌گذاری‌های بزرگی – منظورمان میلیارد دلاری است – انجام دهد و بخشی از سهام آن‌ها را حاصل شود. برای همین گفته می‌شود صاحب Softbank یکی از قدرت‌مندترین (و به نظر برخی قدرت‌مندترین) بازیگر دره سیلیکون کالیفرنیا است. چراکه Softbank توانسته روی بزرگ‌ترین برندهای حوزه تکنولوژی سرمایه‌گذاری کند و باعث سریع‌تر شدن رشد آن‌ها شده است.

حالا این شرکت به کشور مکزیک علاقه نشان داده و روی چند استارتاپ در این کشور سرمایه‌گذاری نموده است. هزینه کردن چنین شرکت بزرگی در این منطقه به احتمال زیاد موجب خواهد شد تا سرمایه‌گذاران سراسر دنیا نیز نگاهی به مکزیک و فرصت‌های آن بیندازند. در حقیقت این موضوع آشکار می‌کند که آمریکای لاتین تا حد زیادی جای پیشرفت دارد و می‌تواند جزو توسعه‌یافته‌ترین قاره‌های دنیا شود. این کار با سرمایه‌گذاری و شروع کار استارتاپ‌ها آغاز خواهد شد. همین‌ لحظه که در حال خواندن این مقاله هستید، گفته می‌شود بسیاری از افراد علاقه‌مند به راه‌اندازی شرکت نوپا، به کشورهای لاتین مهاجرت می‌کنند. برخلاف کشورهای شمال اروپا و آمریکای شمالی، نیروی متخصص و کارگر در این کشور نسبتا ارزان‌تر است. شما می‌توانید با هزینه‌ای بسیار کم (نسبت به اروپا) در مکزیک یا کشورهای دیگر آمریکای لاتین زندگی کنید به آغاز کسب‌وکار بپردازید. احتمالا برای همین Softbank بر روی مکزیک سرمایه‌گذاری کرده است. به‌نظر می‌رسد این شرکت آینده روشنی را برای کشورهای آمریکای لاتین متصور شده است.

شاید این سوال در ذهن مخاطب نقش ببندد که آیا سرمایه‌گذاری Softbank در مکزیک کار اشتباهی است؟ برای این‌که متوجه شویم تا چه حد یک شرکت سرمایه‌گذاری موفق بوده، کافی‌ست به تاریخچه سرمایه‌گذاری‌های آن و شرکت‌های تحت مالکیت برند مورد نظر نگاهی بیندازیم. به این ترتیب می‌توانید با نگاهی بازتر و عمیق‌تر عملکرد آن شرکت را بسنجیم. این موضوع در مورد Softbank نیز صدق می‌کند. اگر نگاهی به تاریخچه این شرکت بیندازید، مشاهده خواهید کرد که Softbank روی استارتاپ‌هایی سرمایه‌گذاری نموده که در حال حاضر غولی در صنعت خود محسوب می‌شوند. یکی از همین شرکت‌های موفق wework است. این شرکت در زمینه فضای کار اشتراکی فعالیت می‌کند و تا حالا توانسته نظر استارتاپ‌های زیادی را به خود جلب نماید. همین موجب شده تا wework به ارزشی بیش‌تر از ۱ میلیارد دلار برسد و به اصصلاح تبدیل به یک یونیکورن شود. این اتفاقی‌ست که برای کم‌تر استارتاپی می‌افتد و گفتنی‌ست بیش‌تر شرکت‌های نوپا در سال اول شکست می‌خورند. به این ترتیب به‌جرات می‌توان گفت سرمایه‌گذاری‌های Softbank با موفقیت‌ همراه بوده و از این رو شرکت‌های نوپا مکزیک نیز (که روی برخی از آن‌ها تا ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده) آینده روشنی در پیش دارند.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا استارتاپ‌های مکزیک می‌توانند نظر سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بیش‌تری را جلب کنند؟ آیا شاهد بزرگ‌ و قدرت‌مندتر شدن اقتصاد مکزیک خواهیم بود؟ خوشحال خواهیم شد که نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید