اپلیکیشن‌های مسدود کننده تماس، تهدیدی بزرگ برای حریم شخصی - تکفارس 
اپلیکیشن‌های مسدود کننده تماس، تهدیدی بزرگ برای حریم شخصی - تکفارس 

اپلیکیشن‌های مسدود کننده تماس، تهدیدی بزرگ برای حریم شخصی

سید محمد معلمی
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - 16:30
اپلیکیشن‌های مسدود کننده تماس، تهدیدی بزرگ برای حریم شخصی - تکفارس 

آیا شما هم از اینکه برخی اپلیکیشن‌ها در ازای مسدود کردن تماس‌های دریافتی، اطلاعات شما را در اختیار دیگران قرار می‌دهند ناراضی هستید؟ به نظر بسیاری کارشناسان، این اتفاق دقیقاً همان کاری است که بعضی از نرم‌افزارهای مسدود کننده تماس‌ها انجام می‌دهند.

تماس‌گیرنده‌های خودکار، امروزه به یک چالش جدی تبدیل شده‌اند به طوری که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند هم تعداد زیادی از این ربات‌ها را مسدود می‌کنند. اخیراً هم یک مطالعه در ایالات متحده نشان داده که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۶٫۳ میلیارد تماس از طرف ربات‌ها برقرار شده که مهم‌ترین دلیل اعتراض بسیاری از کاربران به FTC یا کمیسیون تجارت فدرال و FCC یا کمیسیون ارتباطات فدرال بوده است.

دن هستینگز (Dan Hastings)، محقق امنیتی گروه NCC به تازگی کشف کرده که وقتی شما یک اپلیکیشن مسدود کننده تماس‌ها را دانلود می‌کنید، در واقع ریسک خیلی زیادی به جان می‌خرید. او با توجه به قوانین حریم شخصی این‌گونه برنامه‌ها در اپ‌استور سیستم عامل iOS به این نتیجه رسید که ترافیک دریافتی چنین برنامه‌هایی بیش از مقدار گفته شده هنگام نصب است.

هستینگز کشف کرد که بسیاری از این نرم‌افزارها اطلاعات شخصی افراد را بدون رضایت آنها و یا اطلاع دادن، دریافت می‌کردند و آنها را به شرکت‌های تحلیل‌کننده می‌دهند.

او در بیانیه‌ای گفت:

اگر همه مردم قوانین حریم شخصی نرم‌افزارهای مسدود کننده تماس را بخوانند و متوجه شوند، آن‌وقت از مقدار داده‌های ذخیره شده توسط آنها شگفت‌زده خواهند شد

در این بین، اگرچه اعتراضات اکثر کاربران به FTC و FCC به خاطر تماس‌های رباتی است ولی مهم‌ترین مسئله برای این آژانس ها حریم شخصی افراد است. کمیسیون تجارت فدرال اخیراً به خاطر عدم رعایت قوانین مربوط به حریم شخصی کاربران، فیسبوک را حدود ۵ میلیارد دلار جریمه کرده است. این اقدام می‌تواند نسبت به افزایش آگاهی مردم مبنی بر چگونگی جمع‌آوری داده‌ها توسط این برنامه‌ها کمک کند.

اپلیکیشن‌های رایگانی که ادعا می‌کنند یک راه‌حل ارائه می‌دهند، در واقع یک مشکل دیگر به وجود می‌آورند. هستینگز بر این باور است که درست مانند برخی ویجت‌های آب و هوا که به ظاهر اطلاعات هواشناسی را در اختیار شما قرار می‌دهند ولی در واقع اطلاعاتتان را به سرقت می‌برند، برنامه‌های مسدود کننده تماس نیز همین کار را انجام داده و فرقی نمی‌کنند.

او می‌گوید:

این برنامه‌ها شماره تلفن کاربران را با شرکت‌های آماری به اشتراک می‌گذارند، پیام‌ها و تماس‌های صوتی افراد را می‌بینند و می‌توانند بفهمند که چه نرم‌افزاری در گوشی شما نصب است

برای مثال، اپلیکیشن TrapCall که محبوب‌ترین برنامه مسدود کننده تماس به شمار می‌رود، شماره افراد را به یک شرکت آمارگیر ارسال می‌کند. این موضوع در حالی آشکار شد که خودِ هستینگز به صراحت آن را در تحقیق خود اعلام نکرده بود. حالا سازندگان این برنامه قوانین حریم شخصی را تغییر داده و به کاربران گفته‌اند که اطلاعات شخصی آنها را در اختیار برخی شرکت‌ها می‌گذارند.

TrapCall ادعا می‌کند بر اساس آنچه که خودِ افراد هنگام نصب نرم‌افزار نسبت به اشتراک‌گذاری اطلاعاتشان با سایر شرکت‌ها و عدم سو استفاده از آنها رضایت می‌دادند، اقدام به این کار کرده است.

توسعه‌دهندگان این برنامه در یک بیانیه اعلام داشتند:

TrapCall تنها شماره تلفن افراد را به شرکت‌هایی می‌دهد که در زمینه ارائه آمارها و پیام‌ها با ما همکاری می‌کردند. در واقع این کمپانی‌ها حق هیچ‌گونه استفاده یا سو استفاده از داده‌های کاربران را به منظور مصارف شخصی یا هر دلیل دیگری ندارند

Hiya یکی دیگر از نرم‌افزارهای محبوب مسدود کننده تماس‌هاست که بدون رضایت کسانی که آن را نصب کرده‌اند، اطلاعات شخصی افراد را به سه شرکت ارائه می‌کرد. البته Hiya در انجام این کار تنها نیست زیرا برنامه‌های متعدد دیگری نیز هستند که داده‌های مختلف را جمع‌آوری کرده و برای دیگران ارسال می‌کنند.

توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن نیز در یک بیانیه گفتند:

اگرچه کاملاً درست است که Hiya اطلاعات پایه افراد را به سرویس‌های شخص ثالث ارسال می‌کند و این اقدام ما در چارچوب قوانین اپل به شمار می‌رود ولی در این داده‌ها هیچ‌وقت شماره یا سایر اطلاعات شخصی کاربران وجود نداشته است

در سیستم عامل اندروید اما، Hiya هنگام نصب درخواست می‌کند تا به موقعیت مکانی افراد دسترسی داشته باشد که اصلاً هیچ ربطی به مسدود کردن تماس‌ها ندارد. برنامه‌نویسان این نرم‌افزار عنوان می‌کنند که Hiya اطلاعات این‌چنینی را می‌گیرد تا مردم تجارت‌های نزدیک خود را راحت‌تر پیدا کنند.

این شرکت باز هم اعلام داشته که نگرانی‌های به وجود آمده را مهم می‌داند و اپلیکیشن‌های خود را دوباره برای iOS و اندروید عرضه خواهد کرد تا نشان دهد اطلاعات شخصی افراد بدون اجازه خودشان برای شخص یا اشخاص دیگری ارسال نمی‌شوند و نخواهند شد.

هستینگز همچنین به این نتیجه رسید که پیش از اعلام رضایت توسط کاربران، Truecaller اطلاعات آنها را به شبکه‌های اجتماعی مختلف ارسال می‌کرده است. مسئولین این نرم‌افزار اما، به تازگی قوانین استفاده از برنامه را تغییر داده و در یک بیانیه اعلام کرده‌اند:

به خاطر داشته باشید که قوانین حریم شخصی نرم‌افزارهای ما در همه سیستم عامل‌ها یکسان است و به همین دلیل سردرگمی ایجاد می‌شود. ما در حال بروزرسانی این قوانین هستیم تا به وضوح نشان دهیم در هر پلتفرم چه کارهایی انجام می‌دهیم

سه نرم‌افزار Truecaller، Hiya و TrapCall محبوب‌ترین مسدودکنندگان تماس‌ها در iOS و اندروید هستند و کاربران فقط از طریق گوگل پلی استور آن را ۱۱۰ میلیون بار دانلود کرده‌اند.

هستینگز در نهایت می‌گوید:

من فقط امیدوارم که در آینده‌ای نزدیک کاملاً مشخص شود که چه داده‌هایی دریافت و چه داده‌هایی ارسال می‌گردد تا در این زمینه شفافیت به وجود بیاید. حالا و از آن جایی که مشخص نیست آن روز چه زمانی فرا می‌رسد، کاربران باید قوانین حریم شخصی نرم‌افزارها را هنگام نصب با دقت بخوانند و امیدوار باشند که کارشناسان در این مورد حساسیت بیشتری به خرج داده و نسبت به اطلاعات جمع‌آوری شده واکنش نشان دهند

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید