فیس‌بوک ممکن است میلیاردها دلار از دست بدهد - تکفارس 
فیس‌بوک ممکن است میلیاردها دلار از دست بدهد - تکفارس 

فیس‌بوک ممکن است میلیاردها دلار از دست بدهد

علی اسکندری
۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - 21:31
فیس‌بوک ممکن است میلیاردها دلار از دست بدهد - تکفارس 

فیس‌بوک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فن‌آوری قرن بیست و یکم محسوب می‌شود که محصولات زیادی را به بازار عرضه می‌کند. با این همه بیش‌تر کاربران فیس‌بوک به‌خاطر فعالیت‌هایش در شبکه‌های اجتماعی می‌شناسند. در حقیقت این شرکت سه‌تا از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا را در اختیار خود دارد. فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌آپ جزو همین گروه محسوب می‌شوند که بیش‌ترین تعداد کاربر و مشتری را در بین فضاهای اجتماعی دارند. با این همه فیس‌بوک دچار مشکلات عمیقی شده است و ممکن است به‌زودی میلیاردها دلار را از دست بدهد. درست حدس زدید! قضیه بازهم مربوط به حریم خصوصی کاربران است. در ادامه در این رابطه بیش‌تر توضیح داده‌ایم.

حریم خصوصی مسئله بسیار مهمی در دنیای دیجیتال محسوب می‌شود. امروزه خوش‌بختانه یا متاسفانه هر کسی به اینترنت دسترسی دارد و به این ترتیب می‌تواند به انجام طیف وسیعی از کارها بپردازید. افراد یا شرکت‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید و ضعف سامانه‌های امنیتی در اینترنت استفاده کنند و به سرقت اطلاعات شخصی کاربران بپردازید. از این گذشته، امروزه کاربران با عضو شدن در شبکه‌های اجتماعی، در واقع مجوز نقض حریم خصوصی خود را تایید می‌کنند! حتما حالا می‌پرسید چرا؟ آیا شبکه‌های اجتماعی از امنیت کافی برخوردار نیستند؟ به‌طور کلی باید بگوییم بیش‌تر شبکه‌های اجتماعی به حریم خصوصی و اطلاعات شخصی شما احترام نمی‌گذارند و به اشتراک‌گذاری این اطلاعات خصوصی می‌پردازند. در واقع این اطلاعات می‌تواند باعث هزینه‌های اضافی برای کاربران شود. برای درک بهتر این موضوع بیایید این مثال را بررسی کنیم. فرض کنید که در شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال دیدن پست‌های افراد معروف هستید. برخی از مطالب را لایک می‌کنید، در زیر برخی نظر خود را درج می‌نمایید و از برخی سریعا می‌گذرید. در حقیقت علاقه‌مندی‌های خود را به‌طور کامل می‌شناسیم و با تکیه بر آن خوراک محتوایی خود را تدارک می‌بینیم.

فیس‌بوک ممکن است میلیاردها دلار از دست بدهد - تکفارس 

در حقیقت شبکه‌های اجتماعی نیز این رفتارها و علاقه‌مندی‌های ما را زیر نظر دارند. این شرکت‌های بزرگ فن‌آوری با جمع‌آوری و بررسی این اطلاعات تبلیغات‌های خاصی به شما نشان می‌دهند. مثلا تصور کنید که شما به ورزش فوتبال علاقه دارید و در نتیجه تبلیغاتی در اینستاگرام خواهید دید که در همین حوزه هستند. مثلا ممکن است شما تبلیغات کفش‌های ورزشی مخصوص فوتبال را مشاهده کنید یا ترغیب به نصب یک برنامه برای دیدن برنامه‌های فوتبالی شوید. فیس‌بوک و شرکت‌های زیرمجموعه آن نیز چنین اصولی دارند. آن‌ها هم کنکاش در رفتار کاربران سعی می‌کنند تبلیغاتی را نشان دهند که بیش‌تری کلیک را دریافت نماید. به این تریب می‌توانند به کسب درآمد هنگفتی بپردازند. به‌تازگی اعلام شده که فیس‌بوک در بخش سیستم‌های تشخیص چهره نیز فعالیت گسترده‌ای دارد. از این رو قوانین در این حوزه وضع شده تا فیس‌بوک را از ادامه دادن منع نماید. در زیر بیش‌تر به این موضوع پرداخته‌ایم.

برای این‌که بتوانیم با سرعت بیش‌تری قفل گوشی‌های و دستگاه‌های هوشمند را باز کنیم، نیاز به سیستم تشخیص چهره داریم. برخلاف حس‌گرهای اثر انگشت، دیگر نیازی نیست انگشت خود را روی حس‌گری قرار دهید. تنها کافی‌ست روبه‌روی دوربین باشید تا حس‌گر چهره شما را بررسی نماید. به این ترتیب در کسری از ثانیه درها و دستگاه‌های هوشمند قابل دسترسی خواهند بود. اما فیس‌بوک نقشه‌های دیگری برای این تکنولوژی داشته است. این شرکت با جمع‌آوری عکس‌های کاربران می‌خواهد با کمک سیستم تشخیص چهره به کسب درآمد بپردازد و از این رو اطلاعات بیش‌تری در مورد کاربران خود به‌دست آورد. خوش‌بختانه این کار با یاری مردان و زنان سیاست‌مدار آمریکا حل شده است و فیس‌بوک دیگر نمی‌تواند با کمک سیستم تشخیص چهره به سرقت اطلاعات شخصی کاربران بپردازد. این یعنی میلیاردها دلار خسارت برای شرکت آمریکایی. از آن‌جا که در اصل فیس‌بوک سال‌هاست که بر روی این فن‌آوری کار می‌کند و افراد و ماشین‌های بسیاری را برای تحقق کارهای خود در نظر گرفته است. اما قوانین سفت و سخت کالیفرنیا باعث متوقف شدن این پروژه بزرگ شده است. اما شاید فیس‌بوک بتواند این خسارات را جبران کند، چراکه در ایالات‌ها و کشورهای دیگر هنوز قوانینی برای سیستم تشخیص چهره وضع نشده و فیس‌بوک به‌راحتی می‌تواند در کشورهایی مثل چین به فعالیت بپردازد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا فیس‌بوک می‌تواند میلیاردها دلار خسارت را جبران کند؟ آیا اصلا به بازار سیستم‌های تشخیص چهره وارد خواهد شد؟ آیا از شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک استفاده می‌کنید؟ خوشحال خواهیم شد که تجربیات و نظر خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید