بررسی تخصصی لپ‌تاپ Lenovo ThinkPad E490 - تکفارس 
بررسی تخصصی لپ‌تاپ Lenovo ThinkPad E490 - تکفارس 

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Lenovo ThinkPad E490

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Lenovo ThinkPad E490 - تکفارس 

لپ‌تاپ شرکت ThinkPad E490 لنوو چیزی نیست که به درد کارهای معمولی مانند تماشای فیلم و اجرای موسیقی بخورد بلکه بیشتر باید کارمندان و مدیرانی سراغ آن بروند که با نرم‌افزارهای اداری سروکار دارند. این رایانه با این هدف تولید شده تا توانایی‌های خط تولید تینک‌پد (ThinkPad) را با کمترین قیمت نشان دهد.

ThinkPad E490 که با قیمت پایه حدوداً ۶۵۷ دلاری در بازار یافت می‌شود، می‌تواند همانی باشد که کارمندان می‌خواهند ولی نمونه‌ای از آن با بهره‌گیری از پردازنده Core i7 و رم ۳۲ گیگابایتی، قدرت زیادی دارد و خب طبیعتاً قیمتش هم بیشتر است.

نقاط قوت

  • قیمت مقرون به صرفه
  • نمایشگر باکیفیت
  • کیبورد راحت
  • عملکرد عالی

نقاط ضعف

  • وجود پورت USB 2.0
  • نبود سنسور دوربین IR
  • نبود پایه در قاب پشتی

مشخصات فنی

CPUIntel Core i7-8550U
GPUIntel UHD Graphics 620
صفحه نمایش۱۴ اینچی فول اچ‌دی IPS با رزولوشن ۱۰۸۰*۱۹۲۰ پیکسلی
ابعاد۱۹٫۹*۲۴۲*۳۲۹ میلی‌متر
وزن۱۷۵۰ گرم
رم۸ گیگابایت
حافظه داخلی۵۱۲ گیگابایت SSD
پورت‌ها·      یک درگاه USB 3.1 Gen 2 Type-C

·      دو درگاه USB 3.1 Gen 1 Type-A

·      یک درگاه USB 2.0 Type-A

·      یک درگاه HDMI

·      یک درگاه کابل LAN

·      یک درگاه میکروفون و هدفون

·      محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD

باتری۴۵ وات بر ساعت با پشتیبانی از شارژ سریع (Rapid Charge)
سیستم صوتی۲ اسپیکر ۱٫۵ واتی با کیفیت صدای Dolby Advanced
Windows Helloسنسور اسکنر اثر انگشت
رنگ‌بندیمشکی و نقره‌ای
جنس بدنه·      قسمت بالایی: آلومینیوم

·      قسمت پایینی: پلاستیک

سیستم عاملویندوز ۱۰ پرو
قیمتحدوداً ۹۴۵ دلار

طراحی

با توجه به اینکه ThinkPad E490 از پلاستیک و آلومینیوم تولید شده، رنگ‌بندی آن یا مشکی است و یا نقره‌ای. البته این موضوع چندان تعجب‌آور نیست زیرا لپ‌تاپ‌های خط تولید تینک‌پد لنوو معمولاً در همین دو رنگ تولید می‌شوند.

با کناره‌های صاف و بدنه تماماً مشکی و لوگوی نقره‌ای رنگ تینک‌پد در گوشه بالا سمت چپ، قطعاً این‌گونه احساس خواهید کرد که یک لپ‌تاپ متعلق به همین سری که جنس فوق‌العاده‌ای دارد را در دست گرفته‌اید. البته بد نیست به این موضوع اشاره داشته باشیم که در لپ‌تاپ مورد بحث ما، می‌توانیم لوگوی تینک‌پد را بکنیم زیرا این حروف فقط برچسب هستند که به درب لپ‌تاپ چسبیده‌اند.

ضخامت این محصول لنوو تقریباً ۲ سانتی‌متر و وزن آن هم ۱۷۵۰ گرم است که با این اعداد و ارقام کاملاً مشخص می‌شود که شرکت چینی باریک‌ترین و سبک‌ترین لپ‌تاپ دنیا را تولید نکرده است. به علاوه، اگرچه امکان دارد هر کسی سراغ ThinkPad E490 برود ولی ظاهر و کاربرد آن به‌گونه‌ای است که گویا باید کارمندان، حسابداران و مدیران از آن استفاده کنند.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Lenovo ThinkPad E490 - تکفارس 

در این محصول لنوو، شاهد حضور پورت‌هایی هستیم که پرکاربرد هستند هرچند مشخص نیست با چه هدفی برخی از آنها در اینجا به کار رفته‌اند. در سمت چپ، یک USB 3.1 Gen 1 Type-C، دو USB 3.1 Gen 1 Type-A، یک درگاه HDMI 1.4b و یک جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری به چشم می‌خورد. یک نکته عجیب اینکه تا کنون هر لپ‌تاپی با برند تینک‌پد را دیده‌ایم، یک محل برای قرار دادن اتصالات مکانیکی داشته ولی در این مورد خبری از چنین ویژگی نیست.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Lenovo ThinkPad E490 - تکفارس 

در سمت راست، یک USB 2.0 Type-A، یک درگاه قرار دادن کابل LAN و محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD وجود دارد. با توجه به اینکه دیگر دوران درگاه‌های USB 2.0 تقریباً به سر آمده، بهتر است شرکت‌های تولیدکننده اصلاً دیگر چنین قطعاتی را در محصولاتشان به کار نبرند.

باید به این موضوع هم در این قسمت اشاره کنیم که مانند لپ‌تاپ‌های خط تولید تینک‌پد، مدل E490 نیز تأییدیه نظامی MIL-STD-810G را دریافت کرده بنابراین در برابر آب، خاک، شن، دمای زیاد، رطوبت، لرزش و . . . مقاوم است و در ارتفاعات دوام خواهد آورد.

صفحه نمایش

درست مانند همه مدل‌های لپ‌تاپ‌های تینک‌پد که با عدد ۴ شروع می‌شود، ThinkPad E490 نیز از یک نمایشگر ۱۴ اینچی بهره می‌برد. البته رزولوشن مدل پایه ۷۶۸*۱۳۶۶ پیکسل است که معمولاً آن را با نام اچ‌دی می‌شناسند. نمونه دیگری هم از این محصول لنوو وجود دارد که رزولوشن آن به ۱۰۸۰*۱۹۲۰ پیکسل می‌رسد و فول اچ‌دی است.

هیچ‌کدام از نسخه‌های نامبرده صفحه نمایش لمسی ندارند که با توجه به قیمت تقریباً ۷۰۰ دلاری باید با این موضوع کنار بیایید. در نمایشگرهایی نظیر پنل موجود در ThinkPad E490 که تکنولوژی ضد درخشندگی ندارند، رنگ‌ها کشیده به نظر می‌آیند. از طرفی، تصاویر خیلی شفاف نیستند بنابراین زیر نور خورشید و فضاهای باز، کار کردن با این رایانه نسبتاً سخت خواهد بود.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Lenovo ThinkPad E490 - تکفارس 

نکته‌ای که به خاطر آن باید لنوو را تحسین کنیم، زاویه مناسب انتخاب شده برای نمایشگر است زیرا از هر طرف که به این پنل نگاه کردید، می‌توانید محتوای در حال اجرا را ببینید. این ویژگی در اکثر لپ‌تاپ‌هایی که قیمت‌شان بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار است معمولاً به چشم نمی‌خورد.

در کناره‌های پنل ۱۴ اینچی، حاشیه‌های مشکی رنگ بسیار باریک هستند ولی نوار پایینی ضخامت زیادی دارد. با این اوصاف، نسبت بدنه به تصویر این لپ‌تاپ بسیار بالاست. به علاوه، علی‌رغم اینکه در نوار مشکی رنگ بالایی دوربین وبکم جای‌گیری کرده ولی ضخامت آن زیاد نیست. ضمناً، به خاطر نبود سنسور IR، امکان بهره‌مندی از فناوری Windows Hello و تشخیص چهره نخواهد بود و چنان‌چه خواهان استفاده از روش‌های بیومتریکی هستید، باید سراغ سنسور اسکنر اثر انگشت بروید.

به طور کلی مشخصات نمایشگر به کار رفته در ThinkPad E490 بسیار استاندارد است و نکته منفی در مورد آن وجود ندارد هرچند نکات مثبت آن هم زیاد نیستند. باید اذعان کنیم که لنوو محصولی تولید کرده که کلاً معمولی است و کارهایی که افراد از آن انتظار دارند را با قیمتی منطقی به انجام می‌رساند.

کیبورد، ترک‌پوینت و ترک‌پد

اگر از کسانی که صاحب لپ‌تاپ‌های تینک‌پد لنوو هستند در مورد نقاط قوت این دستگاه‌ها سؤال کنید، احتمالاً اکثر آنها به کیبورد اشاره خواهند کرد. البته اگرچه HP با رایانه‌های خط تولید EliteBook 1000 خود معنا و مفهوم تازه‌ای به صفحه کلید لپ‌تاپ‌ها بخشید ولی کسانی که می‌خواهند از آنها استفاده کنند باید حداقل ۱۰۰۰ دلار بپردازند. نکته حائز اهمیت در اینجا آن است که لنوو با کمترین هزینه ممکن، بهترین کیبوردها را در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Lenovo ThinkPad E490 - تکفارس 

البته توضیحات ارائه شده به معنای یکسان بودن این صفحه کلیدها نیست. باید واقعیت را بگوییم که روی ThinkPad E490 دکمه‌هایی قرار گرفته‌اند که از برخی جهات فوق‌العاده‌اند و از برخی جهات بسیار بی‌کیفیت. دلیل خوب بودن کیبورد موجود در این لپ‌تاپ آن است که بسیار راحت و با دقت بوده و مقاومت دکمه‌ها زیاد نیست. ضمن اینکه عمقی که لنوو برای دکمه‌های این محصولش در نظر گرفته یکی از بهترین‌های بازار به حساب می‌آید.

نقطه ضعف بزرگ این کیبورد اما، سر و صدای بیش از حد آن است. وقتی این دکمه‌ها را فشار می‌دهید، صدایی شبیه صدای نوک پرندگان خواهید شنید که به سطح سفتی می‌خورد. با نکات گفته شده، باز هم تکرار می‌کنیم که نمی‌توانید با چنین قیمتی، صاحب کیبوردی باکیفیت‌تر از این شوید.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Lenovo ThinkPad E490 - تکفارس 

اما در کنار کیفیت بالای کیبورد، ویژگی مخصوص لپ‌تاپ‌های تینک‌پد که لنوو آن را در اختیار مشتریان قرار داده عبارت است از ترک‌پوینت قرمز رنگ که بین حروف انگلیسی G، H و B جای گرفته است. با استفاده از این قابلیت، می‌توانید فلش ماوس را تکان دهید و از ترک‌پد کلیک شونده آن هم بهره‌مند گردید.

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد، از ترک‌پدهایی که همراه خود دکمه دارند لذت ببرید زیرا با این ویژگی می‌توانید کارهایی نظیر کشیدن و رها کردن را بسیار راحت‌تر انجام دهید. به علاوه، حتی اگر به ترک‌پوینت علاقه‌ای نداشتید، می‌توانید با دکمه‌های نزدیک به آن کار کنید.

در پایین کیبورد، سنسور اسکنر اثر انگشت جای گرفته که یک استاندارد خاص برای لپ‌تاپ‌های خط تولید تینک‌پد به شمار می‌رود. در واقع این رایانه‌ها سال‌هاست از حسگر نامبرده استفاده می‌کنند و قبل از تکنولوژی Windows Hello نیز وجود داشتند. حالا هم چنان‌چه با این سنسور کار کردید، مطمئناً از عملکرد آن راضی خواهید شد.

عملکرد

لپ‌تاپی که برای این بررسی تخصصی به کار رفته، دارای پردازنده Core i7-8265U، رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۵۱۲ SSD است. البته اگر نمی‌خواهید به خاطر لپ‌تاپ هزینه بیشتری بپردازید، می‌توانید نمونه دارای حافظه HDD را خریداری نمایید. همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، لنوو نمونه دیگری از این محصولش را با پردازنده Core i7-8565U اینتل و رم ۳۲ گیگابایتی تولید کرده که قیمتش بیشتر است. این راهنمایی را هم بکنیم که اگر قرار است به خاطر خرید ThinkPad E490 حدوداً ۹۰۰ دلار هزینه کنید، گزینه‌های بهتری در بازار وجود دارند.

از نظر عملکرد، باید به این رایانه امتیاز خوبی بدهیم زیرا با پردازنده چهار هسته‌ای، ۱۵ واتی و Core i5 از خانواده Whiskey Lake می‌تواند اکثر کارهای مورد انتظار ما را انجام دهد. البته هیچ پردازنده گرافیکی در این قطعه وجود ندارد بنابراین باید با چنین رایانه‌هایی برای اجرای نرم‌افزارهای اداری مانند مجموعه آفیس بهره ببرید. اگرچه تأکید می‌کنیم که باید بیشتر اپلیکیشن‌هایی نظیر ورد و پاورپوینت را در لپ‌تاپ‌های دارای این پردازنده اجرا نمایید ولی واقعیت آن است که ThinkPad E490 عملکردی فراتر از انتظار را از خود به ثبت می‌رساند. به علاوه، به خاطر شاسی بزرگی که در این دستگاه به کار رفته، گرمایی که دیگر لپ‌تاپ‌ها از خود تولید می‌کنند و مانع انجام دادن کارهای روزمره می‌شوند، در این محصول لنوو احساس نخواهد شد.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Lenovo ThinkPad E490 - تکفارس 

در مورد دوام باتری نیز بعید است با ThinkPad E490 با مشکلی برخورد کنید زیرا به خاطر وجود منبع نیروی ۴۵ واتی، نمایشگر ۱۰۸۰p و پردازنده Core i5 15 واتی، باتری حداقل هشت ساعت دوام خواهد آورد و بعید است بتوانید کاری کنید که این رایانه بیشتر این مدت زمان روشن بماند.

با توجه به پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع لنوو موسوم به Rapid Charge، امکان پر کردن ۸۰ درصد باتری این لپ‌تاپ در ۱ ساعت وجود دارد. البته به خاطر داشته باشید که تنها یک پورت USB Type-C به کار رفته که فقط از طریق آن قادر خواهید لپ‌تاپ را شارژ کنید. بنابراین اگر از این درگاه برای کار دیگری استفاده می‌کنید، نمی‌توانید رایانه خود را شارژ نمایید.

برای آزمایشات بنچمارک، تست PCMark 8 و PCMark 10 به انجام رسید که رایانه را در زمینه مصارف خانگی، معمولی و محل کار بررسی می‌نماید. ابتدا مصارف خانگی که بیشتر افراد یا وبگردی و چت تصویری می‌کنند و یا با بازی سرگرم می‌شوند را مورد نقد قرار می‌دهیم.

اگر از نمونه‌ای از ThinkPad E490 بهره ببرید که پردازنده آن Core i5 است، ‌مطمئناً عملکرد بسیار عالی در زمینه مصارف معمولی نظیر وبگردی به ثبت خواهد رسید. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که مدل پایه این دستگاه از تراشه Core i3-8145U اینتل استفاده می‌کند که به کارگیری آن اصلاً پیشنهاد نمی‌شود زیرا امتیازات با این پردازنده کاهش خواهند یافت. در مرحله بعد، آزمایش Creative انجام می‌شود که در آن نرم‌افزارهایی اجرا خواهند شد که بیشتر کارت گرافیک را درگیر می‌کنند: مانند بازی‌ها و ویرایش ویدیو.

در نهایت، آزمایش Work به کار گرفته شد که بیشتر با نرم‌افزارهایی نظیر مجموعه آفیس سروکار دارد.

برای اینکه خلاصه‌ای از عملکرد این رایانه خدمت شما ارائه کنیم، باید بگوییم که نمونه دارای پردازنده Core i7 بسیار عالی کار خواهد کرد. نسخه‌ای که از Core i5 بهره می‌برد، عملکرد متوسطی دارد و دیگر نمونه که Core i3 دارد اصلاً نمی‌تواند آن‌طور که از یک لپ‌تاپ لنوو انتظار داریم، برنامه‌ها را اجرا نماید.

به علاوه، آزمایش PCMark 10 که نتایج را خلاصه‌تر بیان می‌کند نیز انجام شد که امتیازات آن مشابه نتایج آزمایش PCMark 8 بود.

خلاصه

ThinkPad E490 لپ‌تاپی معمولی است که تنها امکاناتی را در خود جای داده که یک رایانه همراه متوسط باید داشته باشد. بدنه مشکی رنگ، کیفیت ساخت خوب، کیبورد راحت و ترک‌پوینت کاربردی، همه و همه ویژگی‌های لپ‌تاپ‌های خط تولید تینک‌پد لنوو هستند که در این مدل نیز مشاهده می‌شوند.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Lenovo ThinkPad E490 - تکفارس 

نکته‌ای که باید هنگام خرید این دستگاه نسبت به آن حساس باشید این است که پایه‌ای در آن وجود ندارد. همان‌طور که گفتیم، تنها مواردی در ThinkPad E490 حاضرند که باید باشند؛ نه موردی کمتر و نه موردی بیشتر. بنابراین هیچ اثری از پورت‌های سریع تاندربولت ۳ یا پایه مکانیکی دیده نمی‌شود ولی عجیب آن‌که درگاه USB 2.0 در آن به کار رفته است.

شاید بهترین مورد استفاده از این لپ‌تاپ، هدیه دادن به کارمندان باشد. برای مثال، اگر شما مدیر شرکتی هستید که می‌خواهید چندین رایانه را برای کارمندانتان خریداری و هزاران دلار از این بابت هزینه نمایید، ThinkPad E490 باعث خواهد شد در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، کیفیت ساخت این لپ‌تاپ فوق‌العاده بوده و تأییدیه MIL-STD-810G برای آن صادر شده است و این یعنی آسیب کمتری متوجه آن خواهد شد.

در پایان اشاره کنیم که مطمئناً مدل پایه با پردازنده Core i3 نمی‌تواند لپ‌تاپ خوبی باشد و شما باید برای بهره‌مندی از امکانات بیشتر سراغ نمونه دارای پردازنده Core i7 و نمایشگر فول اچ‌دی بروید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید