بررسی تخصصی لپ‌تاپ HP Pavilion x360 14 - تکفارس 
بررسی تخصصی لپ‌تاپ HP Pavilion x360 14 - تکفارس 

بررسی تخصصی لپ‌تاپ HP Pavilion x360 14

بررسی تخصصی لپ‌تاپ HP Pavilion x360 14 - تکفارس 

لپ‌تاپ‌های خط تولید Pavilion شرکت HP جزو دستگاه‌های میان‌رده رو به بالا به شمار می‌روند. در واقع باید این‌گونه توضیح دهیم که سری Spectre پیشرفته، Envy معمولی و Pavilion یک رده پایین‌تر است. لپ‌تاپ‌های پایین‌رده شرکت HP هم پسوند و پیشوند خاصی ندارند و صرفاً با اسم همین شرکت شناخته می‌شوند.

با قیمت ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلاری که HP برای محصولات میان‌رده خود در نظر می‌گیرد، امکانات مناسبی را با هزینه‌ای معقول در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و هر چه ارزش این رایانه‌ها کمتر می‌شود، مشخصات فنی نیز ضعیف‌تر شده و دیگر نمی‌توانیم پردازنده‌های قدرتمند را در آنها مشاهده کنیم.

HP Pavilion x360 14 به نظر می‌رسد که توانسته به عنوان یک میان‌رده خود را خیلی خوب به مشتریان بشناساند. در این رایانه پردازنده Core i5، رم ۸ گیگابایتی و نمایشگر فول اچ‌دی به کار رفته تا قیمتش نهایتاً به حدوداً ۷۰۰ دلار برسد. به علاوه، به خاطر این برچسب قیمتی متوسط، قلمی با این محصول HP به فروش نمی‌رسد و حافظه داخلی آن هم نهایتاً ۱۲۸ گیگابایت است.

مشخصات فنی

CPUIntel Core i5-8265U
GPUIntel UHD Graphics 620
ابعاد۳۲۲*۲۲۳*۲۰ میلی‌متر
وزن۱۵۵۰ گرم
نمایشگر۱۴ اینچی ۱۰۸۰p لمسی
رم۸ گیگابایت
حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت SSD
پورت‌ها·      دو درگاه USB 3.1 Gen 1 Type-A

·      یک درگاه USB 3.1 Gen 1 Type-C

·      یک درگاه HDMI

·      محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD

·      جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری

·      درگاه شارژ

Windows Helloسنسور اسکنر اثر انگشت
سیستم صوتی·      اسپیکرهای B&O

·      سیستم HP Audio Boost

سیستم عاملویندوز ۱۰ هوم
رنگ‌بندیطلایی و نقره‌ای
جنس بدنهآلومینیوم
قیمتحدوداً ۷۰۰ دلار

طراحی

HP Pavilion x360 14 تا کنون در دو رنگ نقره‌ای و طلایی تولید شده که البته رنگ‌بندی خاص این محصول بدین صورت است که پوشش ظاهری آن مثلاً نقره‌ای و رنگ داخلی آن چیزی شبیه به پوسته رویه است. برای مثال، نسخه‌ای که برای نوشتن این بررسی تخصصی از آن استفاده شده، پوششی طلایی دارد و رنگ داخلی‌اش نسبتاً زرد است.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ HP Pavilion x360 14 - تکفارس 

همان‌طور که می‌توانید مشاهده کنید، لوگوی متالیک HP در لپ‌تاپ‌های معمولی این شرکت به صورت دایره‌ای به کار می‌روند و رایانه‌های بالارده از نوعی لوگوی خاص بهره می‌برند.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ HP Pavilion x360 14 - تکفارس 

شاسی HP Pavilion x360 14 به کلی از آلومینیوم ساخته و قسمت پایینی قاب تنها با دو پیچ بسته شده است. این کمپانی آمریکایی به خاطر رگه‌های دایره‌ای شکلی که روی درهای این رایانه به کار رفته، آن را طراحی ساعتی می‌نامد چرا که این خطوط در امتداد عقربه‌های ساعت در حرکت هستند. همین شیوه سبب می‌شود راحت‌تر بتوانیم در لپ‌تاپ را باز و با یک دست آن را حمل کنیم.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ HP Pavilion x360 14 - تکفارس 

تعداد پورت‌های این محصول ۱۴ اینچی HP کامل و به اندازه هستند. در سمت چپ، شاهد یک خشاب قرار دادن مموری کارت میکرو SD، یک درگاه USB 3.1 Gen 1 Type-A، یک درگاه HDMI و پورت شارژ هستیم.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ HP Pavilion x360 14 - تکفارس 

در سمت راست، یک درگاه USB 3.1 Type-A توسط جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری و دکمه پاور همراه شده است. این اقدام HP که با توجه به تبدیل شونده بودن محصولش دکمه پاور را در یک سمت قرار داده، کاملاً منطقی است. متأسفانه غلطک کاهش و افزایش صدا وجود ندارد بنابراین طرفداران این دکمه امکان دارد از این بابت ناراحت شوند.

یک نکته که در مورد پورت‌های این رایانه همراه باید به آن اشاره کنیم این است که همه آنها USB 3.1 Gen 1 هستند. پیش از این، رایانه‌هایی که زیر ۷۰۰ دلار قیمت داشتند از این نظر امکاناتشان قوی نبود و معمولاً با USB 2.0 همراه می‌شدند. برای مثال، در ایسر سوئیفت ۳ دو درگاه USB 3.1 Gen 1 Type-A و USB 2.0 Type-A جای‌گیری کرده‌اند که سرعت دومی ۴۸۰ مگابیت و سرعت اولی ۵ گیگابیت بر ثانیه است.

خبر بد دیگر که باید در این قسمت یادآور شویم این است که نمی‌توانید از طریق USB Type-C لپ‌تاپ را شارژ کنید. به جای آن شارژر ۴۵ واتی در اختیارتان قرار گرفته که می‌تواند برای رایانه‌ای این‌چنینی انتخاب مناسبی به حساب بیاید. به نظر بسیاری از افراد، شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ و رایانه باید کلاً از USB Type-C برای شارژ محصولاتشان استفاده کنند و چه‌بسا هزینه انجام این کار با گذاشتن یک درگاه دیگر مساوی شود یا حتی ارزان‌تر باشد.

ضخامت این محصول HP نهایت ۲ میلی‌متر و وزن آن هم ۱۵۵۰ گرم است. شاید با خودتان بگویید که نسبت به برخی لپ‌تاپ‌ها وزن و ضخامت HP Pavilion x360 14 زیاد است ولی وقتی به این نکته پی می‌برید که نمایشگر آن لمسی بوده و امکانات دیگری دارد، این مقدار ضخامت و وزن برایتان بی‌اهمیت می‌شود. باز هم تکرار می‌کنیم که با چنین قیمتی، صاحب لپ‌تاپی می‌شوید که برخی امکانات آن فوق‌العاده‌اند و با بعضی از آنها هم مجبور هستید کنار بیایید. البته شرکت‌هایی هستند که لپ‌تاپ‌های سبک‌تر و نازک‌تر تولید کرده‌اند ولی اگر می‌خواهید دستگاهی داشته باشید که هم پردازنده آن Core i5 و هم نمایشگر آن لمسی است، باید این وزن و ضخامت را بپذیرید.

صفحه نمایش و سیستم صوتی

همان‌طور که از اسمش پیداست، HP Pavilion x360 14 لپ‌تاپی ۱۴ اینچی است. البته یک نمونه معمولی از آن وجود دارد که صفحه نمایش آن ۱۳۶۶*۱۲۸۰ پیکسل است ولی نسخه‌ای که با توجه به آن این مقاله نوشته شده، از رزولوشن ۱۰۸۰p بهره می‌برد. صادقانه بگوییم چنین پنلی برای یک رایانه با این قیمت، انتخابی معمولی است و نمی‌توانیم حداقل از این جهت، محصول ۷۰۰ دلاری HP را دستگاه خاصی بدانیم.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ HP Pavilion x360 14 - تکفارس 

با این همه، خبر خوب این است که رنگ‌ها با کیفیت بسیار بالایی به چشم می‌خورند و نکته منفی اینکه (مانند تصویری که می‌بینید) در فضاهای باز کار کردن با آن بسیار سخت می‌شود. درخشندگی این پنل ۱۴ اینچی بسیار زیاد بوده و انعکاس تصاویر هم اوضاع را وخیم‌تر می‌کند.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ HP Pavilion x360 14 - تکفارس 

بر خلاف این ضعف‌ها، زاویه دید فوق‌العاده است و جالب اینکه امکان تماشای محتواهای HDR در این لپ‌تاپ وجود دارد. در واقع به خاطر چنین نمایشگری و با توجه به حضور سیستم صوتی B&O، تماشای فیلم در لپ‌تاپ‌های خط تولید Pavilion HP بسیار عالی است. درست مانند همیشه، در بالای کیبورد اسپیکرهای ساخت شرکت Bang & Olufsen جای‌گیری کرده‌اند تا صداها را با بیشترین کیفیت ممکن به گوش شما برسانند.

یک نقطه ضعف دیگر که باید آن را در این قسمت به سمع و نظر شما برسانیم، نبود اسپیکر در زیر دستگاه است. درست مانند غلطک کاهش و افزایش صدا که باعث راحتی کار با لپ‌تاپ می‌شود، اگر اسپیکری هم در پایین یک رایانه جای گیرد، مطمئن صدا را با کیفیت بسیار بالاتری پخش می‌کند و نبود این قطعات سبب خواهند شد هنگام استفاده از لپ‌تاپ‌های تبدیل شونده مانند تبلت یا مثلثی‌شکل، اسپیکرهای بالای کیبورد صداها را به‌گونه‌ای پخش کنند که گویی از شما در حال دور شدن هستند بنابراین با وجود اسپیکر در پایین، می‌توانیم صداها را بسیار واضح بشنویم.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ HP Pavilion x360 14 - تکفارس 

در مورد قلمی که باید از آن برای لمس نمایشگر HP Pavilion x360 14 استفاده کنید، هیچ محدودیتی وجود ندارد و این یعنی قلم لپ‌تاپ‌های شرکت Dell، مایکروسافت و . . . روی صفحه نمایش این دستگاه کار خواهند کرد. البته به خاطر اینکه قلمی همراه با این رایانه فروخته نمی‌شود، خودتان باید یک نمونه به صورت جداگانه خریداری کنید.

این را هم اضافه کنیم که در یک لپ‌تاپ با چنین قیمت نسبتاً پایینی، نبود قلم زیاد مهم نیست زیرا باعث کاهش هزینه‌های اولیه می‌شود. از طرفی، این اتفاق فرصتی را فراهم می‌کند تا قلمی که واقعاً دوست دارید را خریداری نمایید.

HP ادعا می‌کند که این محصولش در سه طرف نمایشگر خود یعنی کناره‌ها و بالا، از حاشیه‌های مشکی رنگ بسیار باریکی بهره می‌برد. بر این اساس، نوار سیاه بالا ۹ میلی‌متر ضخامت دارد که نسبت به نمونه سال گذشته این لپ‌تاپ ۲۷٫۴ درصد باریک‌تر شده است. همچنین حاشیه سیاه کناره‌ها هم ۱۲٫۳ درصد کوچک‌تر شده‌اند تا ضخامت‌شان تنها ۵ میلی‌متر باشد. در بالا اما، نوار مشکی رنگ به سبب وجود وبکم، ضخیم‌تر است. به این نکته اشاره کنیم که HP Pavilion x360 14 سنسور IR برای تشخیص چهره ندارد.

کیبورد و ترک‌پد

چیزی که اکثر افراد در مورد لپ‌تاپ‌های ۱۴ اینچی دوست دارند این است که کیبورد چنین رایانه‌هایی هیچ‌گاه کوچک‌تر نمی‌شود. همان‌طور که گفتیم، شیوه طراحی این دستگاه به‌گونه‌ای است که دو رنگ در آن دیده می‌شود و این یعنی اگر قاب اصلی طلایی بود، دکمه‌ها هاله‌ای از رنگ زرد را روی خود خواهند داشت. به علاوه، سیستم نورپردازی از پشت به همراه جنس آلومینیومی این محصول کمپانی آمریکایی، واقعاً صفحه کلید راحتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این نکته را هم اضافه کنیم که اگرچه کیبورد این لپ‌تاپ راحت است ولی سروصدای نسبتاً زیادی دارد.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ HP Pavilion x360 14 - تکفارس 

با وجود این اشکالات، مهم‌ترین نکته دقت بالای کیبورد است که اجازه نمی‌دهد شما ناخودآگاه یک دکمه را دو بار فشار دهید. در واقع هیچ اتفاقی بدتر از این نیست که یک لپ‌تاپ جدید، کیبورد بی‌کیفیتی داشته باشد.

علی‌رغم اینکه صفحه کلید بیش از حد معمول درون دستگاه جای‌گیری کرده ولی دکمه‌ها زیاد در قاب فرو نرفته‌اند بنابراین اگر با دقت به آنها نگاه کنید، متوجه می‌شوید که لبه دکمه‌ها هم قابل مشاهده است. حالا چنان‌چه این رایانه را تا کرده و به صورت تبلت از آن استفاده کنید، دکمه‌ها باز هم از کناره‌ها دیده می‌شوند. البته نکته‌ای به آن اشاره کردیم زیاد مشکل‌ساز نیست بلکه کمی عجیب بود که چرا این اتفاق رخ دهد است.

در پایین صفحه کلید، یک ترک‌پد کلیک شونده با درایورهای Precision مایکروسافت وجود دارد. بر خلاف اینکه HP قبلاً در رایانه‌های معمولی خود از این درایورها استفاده نمی‌کرد اما این‌بار تصمیم گرفته آنها را به کار گیرد. Precision نسبت به درایور Synaptic هم سریع‌تر است و هم بهتر. ضمن اینکه از همه شیوه‌های ناوبری کاربران نیز پشتیبانی می‌کند.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ HP Pavilion x360 14 - تکفارس 

در گوشه پایین سمت راست کیبورد، یک سنسور اسکنر اثر انگشت وجود دارد تا جای خالی سنسور IR که وظیفه تشخیص چهره را بر عهده داشت را پر کند و یک آپشن بیومتریک برای محصول HP به شمار برود. با توجه به اینکه در لپ‌تاپ‌ها این حسگرها معمولاً با مشکلاتی همراه هستند، اما این نمونه موجود در HP Pavilion x360 14 بدون اشکال است و سرعت و دقت زیادی دارد.

عملکرد و دوام باتری

در این رایانه که در موردش صحبت می‌کنیم، تراشه Core i5-8265U اینتل که چهار هسته‌ای، هشت رشته‌ای، ۱۵ واتی TDP و از خانواده Whiskey Lake است، به کار رفته و دومین خط تولید پردازنده‌های نسل هشت اینتل به شمار می‌رود. البته نمونه پایه این محصول که ۴۹۹ دلار قیمت دارد، از پردازنده Core i3 دو هسته‌ای بهره می‌برد که خرید آن را پیشنهاد نمی‌کنیم.

رم این رایانه ۸ گیگابایت است که در دنیای امروز به نظر می‌رسد کم باشد. با همه کمی و کاستی‌ها، این عدد برای رم کفایت می‌کند اما چیزی که تعجب ما را برانگیخته، حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی SSD است. با این مقدار ظرفیت، شما باید از حافظه‌های ابری نظیر وان‌درایو (OneDrive) استفاده و تنها در مواقع نیاز، فایل‌های خود را همگام‌سازی کنید. اگر این کار را انجام ندادید، پس از نصب چند نرم‌افزار حافظه داخلی پر می‌شود. البته این را هم در نظر داشته باشید که نسخه‌ای از این لپ‌تاپ تولید شده که ۸۹۹ دلار می‌ارزد و ۱۲ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و پردازنده Core i5 دارد.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ HP Pavilion x360 14 - تکفارس 

برای فعالیت‌های اداری، HP Pavilion x360 14 رایانه فوق‌العاده‌ای به حساب می‌آید. همین قضیه برای پخش فایل‌های رسانه‌ای از سایت و برنامه‌های مختلف نیز صدق می‌کند. مثلاً چنان‌چه همزمان با اسکایپ چت می‌کردید و از سایت نتفلیکس فیلم می‌دیدید، هیچ مشکلی برای این دستگاه پیش نمی‌آید. کارهایی که انجام آنها ممکن است باعث تیک‌دار شدن رایانه و کند شدن آن شوند، فعالیت‌هایی هستند که کارت گرافیک را درگیر می‌کنند؛ مانند: گیمینگ و اجرای نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو و . . . . خبر خوبی که در اینجا باید بدهیم این است که بازی‌های جدید حافظه بیشتری از ۱۲۸ گیگابایت را اشغال می‌کنند بنابراین اگر می‌توانید آنها را در یک هارد SSD دیگر نصب کنید، می‌توانید با خیال راحت آنها را اجرا نمایید. بازی Cuphead یکی از این نمونه‌هاست.

دوام باتری تقریباً معمولی است زیرا باعث روشن ماندن رایانه به مدت شش ساعت می‌شود البته در شرایطی که کارهایی نظیر وبگردی، پخش فیلم، چت کردن با اسکایپ و . . . را همزمان انجام دهید. با این توضیحات، برای مواقع اضطراری و زمانی که شارژ دستگاه تمام شده بود، باید از پاور بانک استفاده کنید. به علاوه، به خاطر ناتوانی در شارژ این رایانه از طریق پورت USB Type-C، حتماً باید شارژری داشته باشید که به درگاه مربوطه موجود در این دستگاه بخورد.

یک موضوع که باید HP را به خاطر آن ستایش کنیم، عدم نصب نرم‌افزارهای اضافی در این لپ‌تاپ ۱۴ اینچی است. خوش‌بختانه غیر از آنتی ویروس McAfee که در رایانه‌های بالا رده نیز وجود دارد، مورد دیگری غیر از برنامه‌های مایکروسافت به چشم نمی‌خورد. لپ‌تاپ ایسر سوئیفت ۳ که پیش از آن را به صورت تخصصی بررسی کردیم، مملو از برنامه‌های نصب شده‌ای بود که کسی نمی‌دانست آیا واقع به آنها نیاز است یا خیر. بنابراین جای خوشحالی دارد که می‌بینیم رایانه‌ای با قیمتی کمتر از قیمت نماینده ایسر، نرم‌افزار اضافی در خود جای نداده است.

برای آزمایشات بنچمارک، تست PCMark 8 به انجام رسید که رایانه را در زمینه مصارف خانگی، معمولی و محل کار بررسی می‌نماید. ابتدا مصارف خانگی که بیشتر افراد یا وبگردی و چت تصویری می‌کنند و یا با بازی سرگرم می‌شوند را مورد نقد قرار می‌دهیم.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، عملکرد این محصول HP در آزمایش مصارف خانگی قابل‌قبول است هرچند نسبت به دستگاه ThinkPad T490s لنوو که رم ۱۶ گیگابایتی و پردازنده Core i5 دارد، نمرات خوبی کسب نکرد. در مرحله بعد، فعالیت‌هایی انجام می‌شوند که کارت گرافیک را درگیر خود می‌کنند؛ مانند: گیمینگ و نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو.

در این قسمت هم امتیازات راضی‌کننده هستند. در نهایت آزمایشات مربوط به برنامه‌های اداری نظیر آفیس صورت پذیرفتند.

آن‌طور که از پردازنده‌های سری U اینتل و کارت گرافیک‌های متصل انتظار می‌رود، در بخش اجرای نرم‌افزارهای آفیس و اداری، HP Pavilion x360 14 درخشش خاصی دارد. به علاوه، برای جزئیات بیشتر، آزمایش PCMark 10 نیز انجام شد که نتایج تقریباً مشابهی به دست آمد.

خلاصه

در رایانه‌هایی با چنین مشخصات فنی، قیمت مهم‌ترین فاکتور به شمار می‌رود. به علاوه، لپ‌تاپ‌هایی در این رنج قیمت، معمولاً در یک زمینه امکانات به خصوصی دارند. مثلاً، اگر هدف شما از خرید یک لپ‌تاپ سبکی و نازکی آن است، HP Pavilion x360 14 نمی‌تواند گزینه ایده‌آلی باشد. از طرفی، چنان‌چه رایانه تبدیل شونده‌ای می‌خواهید که قیمت زیادی ندارد و مقرون به صرفه است، این محصول HP مورد دلخواه شما خواهد بود.

مهم‌ترین نقاط ضعف این رایانه اما، عدم درخشان بودن نمایشگر، حافظه داخلی کم به میزان ۱۲۸ گیگابایت و ناتوانی در شارژ از طریق پورت USB Type-C است. ضمن اینکه وزن بیش از ۱۵۰۰ گرم نیز برای چنین رایانه‌ای نسبتاً زیاد خواهد بود.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ HP Pavilion x360 14 - تکفارس 

در کنار این نقاط ضعف، نقاط قوت زیادی به چشم می‌خورند. بدنه آلومینیومی و قابلیت تبدیل شوندگی، یعنی اینکه می‌توانید از HP Pavilion x360 14 هم به عنوان لپ‌تاپ استفاده کنید و هم تبلت و یا هر چیز دیگری ما بین این دو. به علاوه، به خاطر پشتیبانی از قلم و عدم تفاوت در نوع آن، شما قادر خواهید بود از امکانات Windows Ink در ویندوز ۱۰ نهایت استفاده را ببرید.

از چیز همه مهمتر، بهره‌مندی HP Pavilion x360 14 از مناسب‌ترین امکانات برای تبدیل شدن به یک رایانه مقرون به صرفه است. عملکرد روان و کیبورد راحت، دو فاکتور مهمی هستند که افراد در خرید لپ‌تاپ به آنها توجه خاصی دارند. بر این اساس، اگر کسی سراغ شما آمد و نظرتان را در مورد بهترین رایانه‌های همراه پرسید، ابتدا از او بپرسید چه‌قدر قصد دارد هزینه کند و می‌خواهد عملکرد آن چگونه باشد. اگر گفت ۶۹۹ دلار بودجه او برای خرید یک لپ‌تاپ است، می‌توانید با خیالی راحت، HP Pavilion x360 14 را به او پیشنهاد دهید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.