آلفابت با پیشی گرفتن از اپل، پولدارترین شرکت جهان شد - تکفارس 
آلفابت با پیشی گرفتن از اپل، پولدارترین شرکت جهان شد - تکفارس 

آلفابت با پیشی گرفتن از اپل، پولدارترین شرکت جهان شد

مهرداد میرشاهی
۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - 10:30
آلفابت با پیشی گرفتن از اپل، پولدارترین شرکت جهان شد - تکفارس 

شرکت مادر گوگل، یعنی آلفابت، با پیشی گرفتن از اپل تبدیل به پولدارترین شرکت جهان شد. Financial Times گزارش داده که این شرکت در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، بیش از ۱۱۷ میلیارد دلار سرمایه دارد. این در حالی‌ست که در همین بازه زمانی، سرمایه اپل به صورت خالص معادل ۱۰۲ میلیارد دلار است.

علی‌رغم مزایای زیادی که انباشته کردن این میزان پول نقد دارد، بدست آوردن عنوان «پادشاهان نقدی» دلیل خوبی برای جشن گرفتن نیست. بر اساس اشاره‌های Financial Times، نمایش آشکار این سرمایه می‌تواند باعث افزایش فشار از سوی سهامدارانی شود که مایلند ببینند، شرکت، بیشتر پول خود را صرف خرید سهام یا سود آن‌ها می‌کند و این قضیه باعث افزایش نظارت از سوی تنظیم‌کننده‌هایی می‌شود که نسبت به نفوذ و تسلط هرچه بیشتر گوگل نگران هستند. گوگل و شرکت مادرش در دو سال گذشته به دلیل انحصارگرایی از سوی اتحادیه اروپا ۸٫۲ میلیارد یورو (۹٫۰۵ میلیارد دلار) جریمه شده‌اند و قانون‌گذاران آمریکایی نیز نظارت جدی‌تری برروی فعالیت‌های این دو غول تکنولوژی دارند.

اپل با کاهش نقدینگی، نقش مهمی در تغییر مدیریت خود داشت. از سال ۲۰۱۷ میلادی، تولیدکننده گوشی‌های آیفون، میزان نقدینگی خود را از ۱۶۳ میلیارد دلار به ۶۱ میلیارد دلار کاهش داده است تا به این ترتیب از اصطلاحات مالیاتی ایالات متحده برای بازپرداخت ذخایر خارج از کشور و پرداخت آن به سرمایه‌گذاران استفاده کند. در همین حال، میزان نقدینگی آلفابت علی‌رغم سرمایه‌گذاری بیشتر برروی املاک و مستغلات برای دفاتر و پایگاه داده‌های خود، ۲۰ میلیارد دلار رشد داشته است.

اگر عنوان پولدارترین شرکت را کنار بگذاریم، به عنوان «با ارزش‌ترین شرکت» می‌رسیم که آلفابت نسبت به آن، غریبه است. اپل، ماه آگست سال گذشته به نقطه عطف تازه‌ای رسید اما از آن زمان به بعد، ارزش این شرکت در بازار کاهش پیدا کرد. کار به جایی رسید که دو شرکت آمازون و مایکروسافت نیز از این نظر از اپل پیشی گرفتند. ردموندی‌ها در حال حاضر تنها شرکتی هستند که بیش از ۱ تریلیون دلار می‌ارزند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید