بررسی تخصصی لپ‌تاپ Acer Swift 3 - تکفارس 
بررسی تخصصی لپ‌تاپ Acer Swift 3 - تکفارس 

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Acer Swift 3

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Acer Swift 3 - تکفارس 

اگر شما هم مدتی با لپ‌تاپ ایسر سوئیفت ۳ کار کنید، مطمئناً عاشقش خواهید شد. البته وقتی آن را از کارتن خارج می‌کنید، امکان دارد ابتدا با مشاهده پورت USB 2.0 شوکه شوید و وقتی آن را روشن کردید، با تعداد نرم‌افزارهای اضافه تعجب کنید اما با حذف همه این برنامه‌ها، می‌توانید رایانه‌ای در اختیار داشته باشید که واقعاً انتظاراتتان را برآورده می‌کند. نمایشگر مات موجود در ایسر سوئیفت ۳ رنگ‌ها را با کیفیت بسیار بالایی نشان می‌دهد، کیبورد آن راحت است و وزن آن هم زیاد نیست بر این اساس، تقریباً هر آنچه از یک لپ‌تاپ می‌خواهید در این دستگاه جمع شده‌اند.

نقاط قوت

  • عملکرد عالی
  • کیفیت ساخت فوق‌العاده
  • سایز کوچک
  • نمایشگر باکیفیت
  • کیبورد راحت

نقاط ضعف

  • ناتوانی در شارژ کردن از طریق درگاه USB Type-C
  • وجود پورت USB 2.0
  • نرم‌افزارهای از پیش نصب شده متعدد

مشخصات فنی

CPUIntel Core i7 8550U
GPUIntel UHD Graphics 620
صفحه نمایش·      ۱۳ اینچی LED با کیفیت فول اچ‌دی

·      رزولوشن ۱۰۸۰*۱۹۲۰ پیکسل

·      نسبت بدنه به تصویر ۱۶:۹

ابعاد۳۰۹*۲۱۴*۱۶ میلی‌متر
وزن۱۳۰۰ گرم
رم۸ گیگابایت
حافظه داخلی۵۱۲ گیگابایت SSD
پورت‌ها·      یک درگاه USB 3.1 Type-C

·      یک درگاه DisplayPort Type-C

·      یک درگاه USB 3.0 Type-A

·      یک درگاه USB 2.0 Type-A

·      جک هدفون

·      جک DC برای آداپتور شارژر

·      درگاه قفل Kensington

·      درگاه قرار دادن مموری کارت میکرو SD

کیبورد و ترک‌پد·      کیبورد با نور پس‌زمینه LED به همراه سنسور اسکنر اثر انگشت جهت بهره‌مندی از فناوری Windows Hello

·      پشتیبانی از تاچ‌پد با درایور Precision

·      پشتیبانی از شیوه‌های ناوبری جدید ویندوز

باتریلیتیوم یونی با ظرفیت ۳۲۲۰ میلی‌آمپر بر ساعت
سیستم صوتی·      Acer TrueHarmony با دو اسپیکر استریو

·      AcerPurified با دو میکروفون داخلی

مواد سازندهآلومینیوم
سیستم عاملویندوز ۱۰ هوم
قیمتحدوداً ۹۰۰ دلار

طراحی

چنان‌چه از نمای بیرونی به ایسر سوئیفت ۳ نگاه کنید، پی به شیوه طراحی استاندارد آن خواهید برد. بدنه این لپ‌تاپ مانند سایر رقبا، از جنس آلومینیوم بوده و نقره‌ای رنگ است. البته باید این دستگاه را بردارید تا متوجه تفاوت آن با دیگر رایانه‌های موجود در بازار بشوید زیرا تنها ۱۳۰۰ گرم وزن دارد به همین دلیل از این نظر سنگینی احساس نخواهد شد. با این توضیحات، برای کسانی که عادت دارند تا لپ‌تاپ را روی پای خود بگذارند و روی مبل بنشینند، ایسر سوئیفت ۳ گزینه بسیار مناسبی است.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Acer Swift 3 - تکفارس 

روی درب این محصول، شاهد لوگوی شرکت ایسر (Acer) هستیم که به رنگ نقره‌ای دیده می‌شود. کناره‌ها و جلوی این دستگاه بسیار صاف هستند. بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که در بالای درب، یک ناچ قرار داد که به خاطر آن، باز کردن لپ‌تاپ با یک دست کار نسبتاً سختی خواهد بود. به طور کلی، با مشاهده سوئیفت ۳، می‌توانیم به هنر ایسر در زمینه تولید رایانه‌های همراه پی ببریم و هیچ نکته منفی پیرامون شیوه طراحی این لپ‌تاپ نمی‌توانیم پیدا کنیم.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Acer Swift 3 - تکفارس 

در این دستگاه، همه پورت‌هایی که یک کاربر به آنها نیاز دارد پیدا خواهد شد. بر این اساس، در سمت راست شاهد حضور درگاه قفل Kensington، یک پورت USB 3.0 Type-A، درگاه HDMI و USB 3.1 Gen 1 Type-A هستیم. هر دو پورت‌های USB می‌توانند با سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه داده‌ها را منتقل کنند زیرا USB 3.0 با USB 3.1 علی‌رغم مشخصات فنی متفاوت، فرق زیادی با هم ندارند.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Acer Swift 3 - تکفارس 

در سمت دیگر، یک پورت USB 2.0 Type-A، جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا و محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD کار گذاشته شده است. پورت USB 2.0 می‌تواند با نهایت سرعت ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه اطلاعات را منتقل کند به همین دلیل بعید است کاربران زیاد از آن استفاده نمایند. از طرفی، به خاطر تفاوت‌های زیادی که میان USBهای نسل ۳ و ۲ وجود دارد، مشخص نیست چرا ایسر هر دوی آنها را در این محصول خود به کار گرفته است.

خبر بد دیگر که باید در اینجا به آن اشاره کنیم این است که نمی‌توانید ایسر سوئیفت ۳ را از طریق پورت USB-C شارژ نمایید بلکه برای پر کردن باتری ۳۲۲۰ میلی‌آمپری، پین ۴۵ واتی تعبیه شده که در واقع تنها گزینه پیش روی افراد به حساب می‌آید. درگاه بعدی که بود و نبود آن برای بسیاری از خریداران لپ‌تاپ مهم نیست، محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD است که برای استفاده از آن باید حتماً از یک وسیله مانند سنجاق یا سوزن بهره ببرید. این یعنی امکان ندارد به راحتی کارت حافظه خود را در لپ‌تاپ بگذارید یا دربیاورید.

با همه این اشکالات، چیزی که باید به خاطر آن به ایسر تبریک گفت، شیوه ساخت و طراحی این لپ‌تاپ است زیرا این‌گونه حس می‌شود که این دستگاه به اندازه‌ای که باید، وزن دارد و نه زیاد سبک است که شکننده و آسیب‌پذیر باشد و نه بیش از حد سنگین است که نتوانید آن را به راحتی حمل کنید.

صفحه نمایش

ایسر سوئیفت ۳ از یک نمایشگر ۱۳٫۳ اینچی ۱۰۸۰p از نوع IPS استفاده می‌کند ولی نمونه‌های ۱۴ و ۱۵٫۶ اینچی آن هم تا کنون تولید شده است. این رایانه مجهز به صفحه نمایش لمسی نیست که البته در دستگاه‌های تاشو دارای کیبورد، مسئله حادی به شمار نمی‌رود.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Acer Swift 3 - تکفارس 

پنل به کار رفته توسط ایسر مات بوده و قابلیت ضد درخشندگی دارد به همین دلیل رنگ‌ها با کیفیت بسیار بالایی مشاهده می‌شوند. به این نکته باید اشاره کرد که در شش ماه گذشته، کیفیت نمایشگر لپ‌تاپ‌ها روزبه‌روز بیشتر شده و اوج این فناوری را می‌توانیم در دستگاه HP EliteBook x360 1040 5G ببینیم. همان‌طور که گفتیم رنگ‌ها بسیار باکیفیت هستند و بیش از حد درخشندگی ندارند. شاید به خاطر این کیفیت ساخت، بتوانیم نمایشگر موجود در لپ‌تاپ ایسر سوئیفت ۳ را با برخی تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ مقایسه کنیم.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Acer Swift 3 - تکفارس 

با توجه به خاصیت ضد درخشندگی، چنان‌چه با این لپ‌تاپ در فضای باز و زیر نور خورشید کار کردید، هیچ مشکلی از بابت تماشای محتواها نخواهید داشت. با این توضیحات، تصاویر در فضاهای بسته هم بسیار عالی دیده می‌شوند هرچند این لپ‌تاپ از فناوری ۱۷۸ درجه بهره نمی‌برد. در کنار همه اینها، کیفیت فول اچ‌دی نمایشگر، مطمئناً یکی از بخش‌هایی است که توجه شما را به خودش جلب خواهد کرد.

در سمت راست و چپ این رایانه، حاشیه مشکی رنگ باریکی مشاهده می‌شود و در بالا، به خاطر قرار گرفتن وبکم ۷۲۰p، نوار سیاه رنگ ضخامت بیشتری دارد. لازم به ذکر است که هیچ سنسوری IR برای تشخیص چهره به کار نرفته است. البته اگر علاقه‌مند به استفاده از سنسورهای بیومتریکی هستید، می‌توانید از حسگر اسکنر اثر انگشت بهره ببرید. حاشیه پایینی صفحه نمایش هم مانند رویه معمول بازار، نسبتاً ضخیم است. جالب اینکه در این بخش هم شاهد حضور لوگوی ایسر (Acer) هستیم. به خاطر کیبوردی که در این لپ‌تاپ به کار رفته، نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم که ایسر می‌توانسته حاشیه مشکی رنگ پایین را کوچک‌تر کند به همین دلیل در این‌باره اظهارنظر نمی‌کنیم.

صفحه کلید

امکان دارد وقتی این لپ‌تاپ را برای بار اول در دست گرفتید، نسبت به کیبورد آن احساس عجیبی داشته باشید. دلیل رخ دادن این اتفاق، جنس متفاوت صفحه کلید لپ‌تاپ‌های شرکت ایسر با صفحه کلید لپ‌تاپ‌های سایر رقباست. البته داشتن این احساس عجیب هم دلیل خاص خودش را دارد.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Acer Swift 3 - تکفارس 

توضیحاتی که دادیم دلیل بر این نیست که کیبورد ایسر سوئیفت ۳ دقت کافی را ندارد یا بی‌کیفیت است بلکه دقیقاً همان چیزی است که تایپیست‌ها می‌خواهند. اگرچه صدای دکمه‌های این لپ‌تاپ را هنگام فشار دادن می‌شنوید ولی سروصدایی که رایانه‌های ارزان‌تر ایجاد می‌کنند، در این مورد احساس نمی‌شود. در ضمن، دکمه‌ها به هیچ‌وجه لرزش ندارند. تکمیل‌کننده این صفحه کلید نسبتاً باکیفیت، نورپردازی است که واقعاً توجه شما را به سمت خود جلب خواهد کرد.

یک مسئله که باید به آن توجه کنید این است که دکمه‌های چهار طرف چپ، راست، بالا و پایین بسیار کوچک هستند و احتمالاً مدتی طول خواهد کشید که به کار کردن با آنها عادت نمایید. البته این نکته را مدنظر داشته باشید که لپ‌تاپ‌های زیادی چنین ویژگی دارند بنابراین پذیرفتن این موضوع سلیقه‌ای است. به علاوه، دکمه‌های ناوبری بدین صورتند که ۳ عدد در بالا و ۲ عدد در کناره‌ها حضور دارند و از آن جایی که pg Up و pg Dn بالای دکمه‌های سمت راست و چپ جای‌گیری کرده‌اند، ممکن است اشتباهاً برخی اوقات آنها را فشار دهید.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Acer Swift 3 - تکفارس 

همان‌طور که از اکثر رایانه‌های همراه مدرن و امروزی انتظار می‌رود، ترک‌پد کلیک شونده این دستگاه از درایورهای Precision مایکروسافت استفاده می‌کند. ضمن اینکه به خاطر سایز بزرگ این قسمت، چنان‌چه ماوس نداشتید، به راحتی می‌توانید از آن بهره ببرید. با چنین شیوه طراحی می‌توانیم این‌گونه ادعا کنیم که ایسر از همه فضاها به صورت بهینه استفاده کرده است.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Acer Swift 3 - تکفارس 

در گوشه سمت راست کیبورد، یک سنسور مستطیلی شکل اثر انگشت وجود دارد که شاید با نگاه اول، به خاطر ظاهر و سایز کوچک آن نسبت به عملکردش تردید کنید اما باید اطمینان داشته باشید که در این بخش هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

به طور کلی، کیبورد ایسر سوئیفت ۳ بسیار باکیفیت است و به همین دلیل چنان‌چه کسی با آن کار کرد، عاشقش خواهد شد. کیفیت ساخت فوق‌العاده است و صفحه کلید آن نیز یکی از بهترین مواردی به حساب می‌آید که در لپ‌تاپ‌ها به کار رفته است. همین امکانات باعث خواهند شد تا دیگر اشکالات جزئی این رایانه برایتان اهمیتی نداشته باشند.

نرم‌افزار

حال که از کلمه اشکالات استفاده کردیم، بد نیست بگوییم که پس از خرید این لپ‌تاپ از وجود نرم‌افزارهای شخص ثالث و بعضاً بی‌ربط متعجب خواهید شد. در ادامه نرم‌افزارهایی که در این رایانه به صورت پیش‌فرض نصب شده‌اند را می‌بینید:

  • Acer Collection S
  • Amazon
  • App Explorer
  • com Partner App
  • eBay
  • Evernote
  • Firefox
  • Hearts Deluxe
  • Norton Security
  • PhotoDirector for acer
  • PowerDirector for acer
  • Simple Mahjong
  • Simple Solitaire
  • Spades
  • WildTangent Games

اول این نکته را مدنظر داشته باشید که بسیاری از این برنامه‌ها را می‌توان به راحتی هرچه تمام‌تر لغو نصب کرد. به علاوه، از آن جایی که اکثر آنها فروشگاه‌های نرم‌افزاری هستند، با چند کلیک ساده حذف خواهند شد. نکته‌ای که شاید توجه‌تان را به خودش جلب کند این است که بسیاری از اپلیکیشن‌ها به عنوان جایگزین نرم‌افزارهای ویندوز ۱۰ قرار است استفاده شوند. برای مثال، فایرفاکس به جای مایکروسافت اج مرورگر خواهد بود، اورنوت (Evernote) به جای وان‌نوت (OneNote) برنامه یادداشت برداری است و Simple Solitaire به جای Solitaire Collection مایکروسافت بازی شما خواهد بود.

دو برنامه Acer Collection S و App Explorer همان کاربردهای ویندوز اکسپلورر و ویندوز استور را دارند بنابراین هر کاری که با آن نرم‌افزارها انجام می‌دادید، باید با همین اپلیکیشن‌ها صورت دهید.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Acer Swift 3 - تکفارس 

در این بین بازی WildTangent کمی جدیدتر خواهد بود. باز کردن این گزینه از استارت منو، ۲۳ بازی را پیش روی شما قرار خواهد داد. شاید شما هم از اینکه پس از چندین سال دوباره این مجموعه را در یک لپ‌تاپ می‌بینید، تعجب نمایید.

سؤالی که به وجود می‌آید این است که واقعاً مشتریان و کاربران به این گزینه‌ها نیاز دارند؟ به نظر می‌رسد پاسخ به این پرسش مثبت باشد زیرا اکثر کسانی که با نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز کار کرده‌اند، با بازی‌های قدیمی این سیستم عامل خاطره دارند به همین دلیل آوردن چنین بازی‌هایی از نیاوردنشان بهتر است.

البته اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به این موارد اضافی نیازی ندارید، به راحتی می‌توانید آنها را پاک کنید. خوبی برنامه‌ها این است که وقتی حذف شدند، دیگر حذف شده‌اند و نبودشان بر عملکرد کلی لپ‌تاپ تأثیر منفی ندارد.

چیزی که می‌تواند باعث ناراحتی ما شود این که ایسر سوئیفت ۳ لپ‌تاپی ۳۰۰ دلاری نیست که شرکت‌های مختلف با نصب برنامه‌های مدنظر خود قیمت آن را پایین آورده باشند بلکه شما برای خرید آن باید ۹۰۰ دلار بپردازید و بعد بابت حذف چنین مواردی خود را به دردسر بیندازید. جالب اینکه در سایر لپ‌تاپ‌های مشابه که در این رنج قیمت جای می‌گیرند، فقط یک آنتی ویروس نصب شده و نه چیز دیگر.

عملکرد

در ایسر سوئیفت ۳ پردازنده Core i7-8550U اینتل، رم ۸ و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی SSD به کار رفته و CPU از خانواده Kaby Lake R است که اولین نسل از تراشه‌های هشت هسته‌ای اینتل به شمار می‌رود. این پردازنده‌ها شباهت زیادی به نمونه‌های هفت هسته‌ای دارند و فقط رشته‌های آنها چهارتایی است و نه دوتایی. طبیعتاً با چنین مشخصاتی، شاهد حضور یک پردازنده ۱۵ واتی TDP هستیم.

از اینکه رم رایانه مورد بحث ما ۸ گیگابایتی است و نه ۱۶ گیگابایتی، واقعاً باید تأسف خورد هرچند در انجام کارها همین مقدار حافظه هم عملکرد خوبی دارد ولی هنگام ویرایش ویدیو و سایر کارهای سنگین ضعف این قطعه احساس خواهد شد. البته چنان‌چه می‌خواهید با Visual Studio و Android Studio کار کنید، عملکرد خوبی از خود به ثبت خواهد رساند.

با این وجود، هدف از ساخت ایسر سوئیفت ۳ انجام کارهای اداری بوده است بنابراین اگر شما هم مدام در اینترنت وبگردی می‌کنید و نرم‌افزارهایی نظیر اسکایپ، وان‌نوت، اسلک و . . . را همزمان در حال اجرا دارید، با این دستگاه به مشکل نخواهید خورد.

دوام باتری هم عالی است هرچند هنگام انجام کارهای سنگین منبع نیرو سریع‌تر خالی می‌شود. بر این اساس، در زمان اجرای نرم‌افزارهای اداری، می‌توانید با این دستگاه به مدت ۷ ساعت کار کنید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که برای شارژ ایسر سوئیفت ۳ باید از پین بهره ببرید و شارژر USB Type-C به کارتان نخواهد آمد.

برای آزمایشات بنچمارک، تست PCMark 8 به انجام رسید که رایانه را در زمینه مصارف خانگی، معمولی و محل کار بررسی می‌نماید. ابتدا مصارف خانگی که بیشتر افراد یا وبگردی و چت تصویری می‌کنند و یا با بازی سرگرم می‌شوند را مورد نقد قرار می‌دهیم.

مطابق انتظار، عملکرد ایسر سوئیفت ۳ در این بخش فوق‌العاده بود چرا که پردازنده آن Core i7-8550U اینتل است که کارت گرافیک متصل دارد. در بخش بعدی، آزمایش Creative انجام می‌شود که در آن برنامه‌هایی اجرا خواهد شد که پردازنده گرافیکی را بیشتر درگیر می‌کنند مانند؛ نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی، گیمینگ و ویرایش ویدیو.

بار دیگر محصول ایسر در این بخش نیز سربلند شد. در نهایت، آزمایش Work به انجام رسید که در آن برنامه‌های مربوط به آفیس اجرا می‌شوند.

درست مانند سایر لپ‌تاپ‌هایی که این مشخصات فنی را دارند، ایسر سوئیفت ۳ هم در آزمایش Work عملکرد درخشانی از خود به ثبت رساند. لازم به ذکر است که آزمایش PCMark 10 که جنبه کلی‌تری دارد نیز انجام شد که نتایج آن با نمرات قبلی به ثبت رسیده شباهت زیادی داشت.

خلاصه

با هزینه ۹۰۰ دلاری که بابت ایسر سوئیفت ۳ می‌پردازید، صاحب لپ‌تاپی می‌شوید که انتظاراتتان را برآورده می‌کند. همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، کیفیت ساخت این رایانه بسیار بالا بوده و کیفیت صفحه کلیدش نیز راحت است. به علاوه، نمایشگر هم با بهره‌مندی از فناوری ضد درخشندگی، سبب می‌شود دیگر به فکر اشکالات آن نیفتید.

اما باید به این نکات هم اشاره کنیم که وجود USB 2.0، ناتوانی شارژ دستگاه از طریق درگاه USB Type-C و نرم‌افزارهای متعدد شخص ثالث از قبل نصب شده، مهم‌ترین نقاط ضعف ایسر سوئیفت ۳ به شمار می‌روند. اینها مواردی هستند که معمولاً در دستگاه‌هایی با چنین قیمتی پیدا نمی‌شوند.

حالا به غیر از پورت مربوط به شارژر، می‌توانیم از بقیه اشکالات چشم‌پوشی کنیم زیرا می‌توانید بلافاصله پس از روشن لپ‌تاپ، همه نرم‌افزارهای اضافه که به آنها نیازی ندارید را پاک کنید و خیالتان راحت باشد که مشکلی برای ویندوز ۱۰ هوم که سیستم عامل آن است، پیش نخواهد آمد. درگاه قدیمی USB 2.0 هم چیزی است که اگر از آن استفاده نکنید، خودبه‌خود و پس از مدتی فراموشش خواهید کرد.

بررسی تخصصی لپ‌تاپ Acer Swift 3 - تکفارس 

به غیر از نکات گفته شده، با خرید ایسر سوئیفت ۳ لپ‌تاپی در اختیار خواهید داشت که با وزن ۱۳۰۰ گرمی خود، احساس حمل یک رایانه مدرن را به شما القا خواهد کرد. به علاوه، به خاطر ابعاد کوچکی که دارد، گذاشتن محصول ایسر درون یک کیف دستی یا کوله پشتی بسیار آسان است. صفحه نمایش باکیفیت هم مشکلی برای قوه بینایی ایجاد نخواهد کرد و اگرچه برخی اوقات امکان دارد بیش از حد روشن شود ولی به طور کلی برای چشمان شما ضرری نخواهد داشت.

در پایان اشاره کنیم به خاطر اینکه نمی‌توانیم از طریق پورت USB Type-C باتری ایسر سوئیفت ۳ را شارژ نماییم و با مشخصات فنی پردازنده Core i7-8550U اینتل، رم ۸ و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی SSD، مطمئناً این دستگاه همان ۹۰۰ دلار می‌ارزد و نه بیشتر ولی چنان‌چه حوصله گشت‌وگذار در بازار را دارید، مطمئن باشید می‌توانید لپ‌تاپ دیگری پیدا کنید که در همین رنج قیمت قرار دارد و امکاناتش هم بیشتر است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید