سرمایه‌گذاری مایکروسافت برای استفاده از انرژی خورشیدی - تکفارس 
سرمایه‌گذاری مایکروسافت برای استفاده از انرژی خورشیدی - تکفارس 

سرمایه‌گذاری مایکروسافت برای استفاده از انرژی خورشیدی

سید محمد معلمی
۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - 16:00
سرمایه‌گذاری مایکروسافت برای استفاده از انرژی خورشیدی - تکفارس 

درست مانند سایر شرکت‌های بزرگ و فعال در حوزه تکنولوژی، مایکروسافت هم در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده که آخرین آنها همکاری با EDP Renewables و Invenergy بوده است. دیروز این شرکت خبر دیگری منتشر و اعلام کرد که در این بخش اقدام تازه‌ای صورت داده ولی این‌بار می‌خواهد نیروگاه خورشیدی خود را در آریزونا (Arizona) راه‌اندازی نماید.

از آن جایی که کمپانی مالک ویندوز می‌خواهد در دو منطقه El Mirage و Goodyear، دو پایگاه داده‌ای آژور (Azure) را تأسیس کند، تصمیم گرفته همکاری‌های خود را با First Solar آغاز نماید که خودش می‌خواهد نیروگاه فتووالتائیک را به زودی به راه بیندازد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این نیروگاه از سال ۲۰۲۱ کار خود را شروع خواهد کرد و طبق قرارداد منعقد شده، تا ۲۰ سال ۱۵۰ مگاوات برق را به دیتاسنتر متعلق به مایکروسافت ارائه می‌کند. این اتفاق سبب می‌شود مالک ویندوز در هر سال از ۱٫۵ گیگاوات برق خورشیدی بهره‌مند گردد.

مطمئناً چنین همکاری‌هایی مایکروسافت را به دستیابی به استفاده ۱۰۰ درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر نزدیک خواهد کرد. این شرکت تصمیم داشت تا پایان سال ۲۰۱۸ حداقل ۵۰ درصد انرژی‌های خود را از راه باد و خورشید تأمین کند که اتفاقاً موفق هم شد و حالا می‌خواهد این مقدار را در سال ۲۰۱۹ به ۶۰ درصد برساند. مایکروسافت همچنین تصمیم دارد ۷۰ درصد انرژی‌های مصرفی خود را تا سال ۲۰۲۳ از طریق باد و خورشید دریافت نماید. ضمن اینکه در تلاش است تا تأییدیه LEED Gold را هم بگیرد و خود را به عنوان شرکت پیش‌رو در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مطرح کند.

مایکروسافت در این‌باره می‌گوید:

شیوه‌های پیشرفته طراحی مراکز داده مایکروسافت یعنی اینکه این پایگاه‌ها در بیش از نیمی از سال برای خنک شدن، از آب استفاده نمی‌کند. بر این اساس، زمانی که دما به ۳۰ درجه سلسیوس رسید، به جای اینکه آب برای تهویه به کار گرفته شود، هوا استفاده خواهد شد. ضمن اینکه، وقتی دما بیش از این مقدار شد، نوعی سیستم خنک‌کننده بخار دهنده فعال می‌شود که کارایی شبیه کولرهای گازی در منازل مسکونی دارد. این تکنولوژی آن‌قدر پربازده است که هم برق کمتری مصرف می‌کند و نسبت به کولرهای آبی، مصرف آب را نیز کاهش می‌دهد

در زمینه به کارگیری انرژی‌های مختلف، مایکروسافت تصریح کرده که استراتژی را به کار برده تا در مناطقی که با بحران آب مواجه‌اند، از این مایع حیاتی کمتر استفاده شود. به علاوه، First Solar هم توضیح داده که راهکار این شرکت نیز کمک می‌کند تا در مقایسه با روش‌های سنتی به کار رفته توسط سایر کمپانی‌ها، ۳۳۶ میلیون لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی شود. علاوه بر این پروژه‌ها، مایکروسافت در برنامه دیگری نیز حضور دارد تا بتواند در دریاچه Mead سطح آب را در همین مقداری که باقی مانده نگه دارد و مانع افت آن نشود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید