وب‌سایت‌هایی که از دکمه لایک فیسبوک استفاده می‌کنند در مقابل جریان داده‌ها مسئول هستند - تکفارس 
وب‌سایت‌هایی که از دکمه لایک فیسبوک استفاده می‌کنند در مقابل جریان داده‌ها مسئول هستند - تکفارس 

وب‌سایت‌هایی که از دکمه لایک فیسبوک استفاده می‌کنند در مقابل جریان داده‌ها مسئول هستند

مسلم رفیعی
۸ مرداد ۱۳۹۸ - 19:30
وب‌سایت‌هایی که از دکمه لایک فیسبوک استفاده می‌کنند در مقابل جریان داده‌ها مسئول هستند - تکفارس 

طبق یافته‌های دادگستری اروپا، افزونه‌ دکمه Like فیسبوک می‌تواند اطلاعات افراد را به این شرکت منتقل کند، حتی اگر بر روی آن‌ دکمه کلیک نشود.

دکمه Like فیسبوک شاید یکی از پیچیده‌ترین ابزارهای اینترنت نباشد، اما این انگشت شست کوچک فراتر از آن چیزی است که به چشم می‌آید. به عنوان مثال، برخی از شرکت‌ها از دکمه Like به عنوان یک افزونه در وب‌سایت خود استفاده می‌کنند. بر اساس حکم صادره از دادگاه عالی اروپا در روز دوشنبه، شرکت‌های موردنظر و فیسبوک ، نسبت به انتقال داده‌های کاربران به طور مشترک مسئول هستند.

این دادگاه در حال بررسی پرونده Fashion ID بود. یک خرده‌فروشی آنلاین آلمانی که در کار فروش لباس بود. این فروشگاه، افزونه دکمه Like را در وب‌سایت خود نصب کرده بود. طبق یافته‌های این دادگاه، اطلاعات بازدیدکنندگان  این وب‌سایت بدون اطلاع آن‌ها به فیسبوک منتقل می‌شود حتی اگر آن‌ها بر روی این دکمه کلیک نکنند یا در این شبکه‌‌ی اجتماعی نیز عضو نباشند.

بر اساس قضاوت منتشر شده از دیوان عدالت اتحادیه اروپا، وب‌سایت Fashion ID و امثال آن در برابر آنچه که پس از ارسال این داده‌ها به فیسبوک رخ  می‌دهد، مسئول نیستند اما مسئولیت عملیات مربوط به جمع‌آوری و انتقال اطلاعات بازدیدکنندگان به فیسبوک را برعهده خواهند داشت.

این تصمیم به این معنی است که در آینده، تمامی وب‌سایت‌هایی که داده‌های مربوط به شهروندان اروپایی را به فیسبوک و یا هر شبکه اجتماعی دیگری منتقل می‌کنند، خواه با استفاده از دکمه Like باشد یا هر افزونه دیگری، ابتدا باید مجوز صریح این عمل را دریافت کنند تا بدین‌شیوه بتوانند در چارچوب آیین‌نامه حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا قرار گیرند. لازم به ذکر است که قوانین حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا (GDPR) سال گذشته تصویب شدند. مطابق با این آیین‌نامه، برای جمع‌آوری داده‌های مردم باید رضایت صریح و کامل آن‌ها اخذ شود.

شرکت‌های بزرگ و کوچک هنوز در حال یادگیری چگونگی پیروی کامل از  قوانین GDPR هستند. تصمیماتی مانند داوری روز دوشنبه دیوان عدالت می‌تواند در مواقع تاریک، روشنی‌بخش راه این کسب‌وکارها باشد. در مورد فیسبوک و سایر شرکت‌های فعال در حوزه رسانه‌های اجتماعی، این حکم روشن‌تر می‌کند که چه هنگام آن‌ها به تنهایی مسئول جمع‌آوری و پردازش داده‌ها هستند و چه هنگام نیز این مسئولیت بین آن‌ها و سایرین تقسیم می‌شود.

جک گیلبرت (Jack Gilbert)؛ مشاور عمومی فیسبوک گفت:

ما از چنین تصمیم‌هایی که باعث شفاف‌تر شدن عملیات وب‌سایت‌ها و ارائه‌دهندگان چنین افزونه‌هایی می‌شود، استقبال می‌کنیم. ما تصمیم دادگاه را با دقت بررسی و به همکاران خود نیز نزدیک‌تر می‌شویم تا اطمینان حاصل کنیم که آن‌ها می‌توانند با رعایت کامل قانون از افزونه‌های اجتماعی و سایر ابزارهای تجاری شرکت ما، بهره‌مند شوند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.